بین‌الملل 16:33 - 12 خرداد 1399
بر اساس برنامه اعلام شده، مذاکرات راهبردی میان عراق و آمریکا از نیمه ماه جاری میلادی (حدود ۱۴ روز دیگر) در بغداد آغاز خواهد شد.

مذاکرات عراق و آمریکا زیر سایه تولد مجدد داعش

به گزارش ایسنا، به نقل از نورنیوز، اگرچه دولت جدید عراق هنوز اعضای تیم مذاکره کننده این کشور در مذاکرات را تعیین نکرده، لیکن گفته می‌شود «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق در تلاش است با معرفی سریع‌تر وزیر خارجه پیشنهادی خود به پارلمان، سرپرستی هیئت عراقی مذاکره کننده را به او واگذار کند.

دولت آمریکا پیشتر «دیوید هیل»، معاون وزیر خارجه این کشور را به عنوان ‌سرپرست هیئت مذاکره کننده خود معرفی کرده است.

بر اساس اظهارات چندی قبل «مایک پومپئو»، وزیر خارجه آمریکا و مصاحبه اخیر سفیر آمریکا در بغداد، گفتگوهای راهبردی تنها بر مسائل امنیتی و نظامی متمرکز نخواهد بود.

در سال ۲۰۰۸ نیز در دوران نخست وزیری «نوری المالکی»، گفتگوهای مشابهی میان بغداد و واشنگتن انجام شد که خروج تدریجی نیروهای آمریکایی از عراق را از سال ۲۰۱۱ به دنبال داشت.

در این میان؛ مقامات آمریکایی به خوبی بر این واقعیت وقوف دارند که اکثریت سیاست‌مداران طیف‌های مختلف در عراق و قاطبه مردم چنانچه مصوبه پارلمان این کشور مبنی بر خروج نیروهای نظامی خارجی از عراق مشخص کرده، خواستار کاهش روابط با آمریکا به ویژه خروج سریع نیروهای نظامی این کشور از خاک عراق هستند.

مهمترین رخداد و بهانه‌ای که می‌تواند توجیه‌ کننده تداوم حضور آمریکا در عراق و تقویت طیف کم تعداد سیاست‌مداران عراقی هوادار همکاری نزدیک با آمریکا باشد، مسئله مبارزه با تروریسم و مشارکت آمریکا در امنیت عراق است.

بر اساس اسناد و ادله غیر قابل خدشه، دولت آمریکا و متحدان این کشور که در قالب ائتلافی نظامی برای مبارزه با تروریسم در عراق حضور دارند در طول سال‌های گذشته به جای مبارزه جدی با داعش مسیر «مدیریت تروریسم» در منطقه و از جمله در عراق را دنبال کرده و از این اهرم برای افزایش فشارهای سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی به کشورهای منطقه بهره‌برداری کرده‌اند.

اوج‌گیری اقدامات تروریستی در آستانه گفتگوهای راهبردی بغداد و واشنگتن موضوعی نیست که بتوان آن را در چارچوب «تئوری تصادف» تحلیل کرد.

بر اساس گزارش‌های به دست آمده از منابع موثق، مقایسه فعالیت‌های تروریستی داعش در ۴ ماهه اول سال ۲۰۱۹ میلادی نسبت به مدت مشابه در سال۲۰۲۰ از افزایش ۴۴ درصدی این اقدامات خبر می‌دهد.

اگرچه نمی‌توان وجود سیاست‌مداران قدرتمند در هیئت حاکمه عراق را که علاقه‌مند به داشتن روابطی گسترده با آمریکا هستند انکار کرد، لیکن به نظر می‌رسد با توجه به رویکرد مرجعیت عالی عراق و همچنین ترکیب پارلمان این کشور و نقش تعیین کننده نیروهای مقاومت مردمی و حشد شعبی در تامین امنیت این کشور، آمریکایی‌ها شانس زیادی برای هدایت روند گفتگوهای راهبردی میان دو کشور به سمت تقویت و تثبیت حضور خود در عراق ندارند.

انتهای پیام


10556609
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مقام‌های اروپایی در واکنش به گزارش‌های منتشر شده پیرامون شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان، بر لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه تاکید کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پیرو اخبار منتشر شده درباره فعالیت پدافند هوایی در اصفهان و شنیده شدن صدای انفجار، عنوان شد که این اقدام ناشی از مقابله با چند ریزپرنده بوده و خسارتی در پی نداشته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه آمریکا درباره حمله منتسب به رژیم صهیونیستی علیه ایران تاکید کرد که واشنگتن در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران مشارکت نداشته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه روسیه گفت تهدیدات ادعایی که به ایران نسبت داده می‌شوند به قصد منحرف کردن توجهات از جنگ غزه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سازمان همکاری اسلامی وتوی آمریکا علیه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مدیر صندوق کودکان سازمان ملل متحد در خصوص آمار بالای شهدای کودک در غزه هشدار داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» به دنبال وتوی پیش نویس عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد توسط آمریکا، الجزایر متعهد شد این پیش نویس را بار دیگر در شورای امنیت مطرح کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» گزارش‌ها حاکی از آن است که ایالات متحده در حال بررسی فروش یک میلیارد دلاری تسلیحات به اسرائیل است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سیا آمریکا درباره کاهش مهمات اوکراین و شکست آن تا پایان سال ۲۰۲۴ هشدار داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت خارجه سوریه وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا را محکوم کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است