اقتصادی 10:53 - 13 شهریور 1394
بانک مرکزی از طراحی مدل‌هایی برای تخلیه انبارهای کارخانجات از تولیدات داخل به منظور کمک به چرخه تولید با همکاری وزارتخانه‌های صنعت و اقتصاد و همچنین سیستم بانکی خبرداده است.

مهر نوشت: بانک مرکزی در اردیبهشت ماه سال جاری با انتشار اطلاعیه ای تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی را از اولویت‌های این بانک اعلام کرد. در این رابطه پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی چند روز پیش در نشستی خبری گفته است: ۶۰.۷ درصد تسهیلات پرداختی در نظام بانکی طی سال گذشته در حوزه سرمایه در گردش بوده است.

در عین حال هر یک از بانک‌ها در اعلام سهم خود در تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی آمارهایی را اعلام می کنند که بر اساس آن، سهم بالایی از تسهیلات پرداختی به این بخش اختصاص یافته است.

با این وجود، بانک مرکزی بر اساس برنامه جدیدی به بانک‌ها اعلام کرده است که از ارائه تسهیلات به پروژه های جدید خودداری کنند، گرچه همچنان تامین نقدینگی تولید و اولویت اصلی تامین سرمایه در گردش است.

این در حالی است که اخیرا موضع انباشت تولیدات بنگاه های تولیدی مطرح است و اینکه تولیدات کارخانجات در انبارهای آنها انباشت شده و با کاهش تقاضا مواجه هستند، بر این اساس بانک مرکزی با همکاری وزارت صنعت و وزارت اقتصاد و البته سیستتم بانکی قصد دارد که در این حیطه وارد شود و به واحدهای تولیدی که با چنین مشکلی مواجه هستند، کمک کند.

  • تامین مالی فروش اقساطی تولیدات داخلی

در این زمینه طرحی در زیر مجموعه های دولت ارائه شده و بانک مرکزی هم وعده داده است که از ابزارهای سیاست پولی اثر مثبتی در حل این مشکل داشته باشد و در این راستا مدل‌هایی برای خرید محصولات کارخانجات و خالی شدن انبارها و کمک به چرخه تولید طراحی کرده است و قرار است این مدل ها و طرح ها توسط بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار برای تصویب ارائه شود.

این امر نشان می دهد تامین مالی بانک‌ها برای بخش تولید و در اصل کمک به تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی موفقیت آمیز بوده است، اما به دلیل رکود اقتصادی حاکم بر کشور بخش تولید کشور قادر به فروش تولیدات کارخانجات خود نیست و در این بخش هم دوباره بانک‌ها هستند که به کمک تولید خواهند رفت.

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی چند روز پیش ارائه سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی را به‌ عنوان یکی از اولویت‌های مهم برای رونق اقتصادی که در دستور کار دولت است، اعلام کرد و در عین حال در همایش روز گذشته بانکداری اسلامی جهت‌گیری سیاست های اعتباری بانک مرکزی در دولت تدبیر و امید را تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی خواند.

وی تصریح کرد: با توجه به رکود اقتصادی در سال‌های گذشته و به منظور فعال‌سازی هرچه سریع‌تر ظرفیت‌های تولیدی موجود، جهت‌گیری کلی سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی در دو سال گذشته بر تامین مالی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی متمرکز بوده است.

  • سیاست اعتباری جدید بانک مرکزی

حال رئیس شورای پول و اعتبار از طرحی خبر می دهد که قرار است در همین راستا، آن را به زودی به شورای پول و اعتبار ارائه کند. وی مطرح کرده است که بانک مرکزی به دنبال سیاست اعتباری جدیدی است و با توجه به مبنا بودن هدف خروج از رکود که جزء سیاست اعتباری بانک مرکزی است، متمرکز بر سیاست اصلی سال گذشته که تأمین سرمایه در گردش بود، تغییر خواهد کرد.

سیف اضافه کرده است: پرداخت سرمایه در گردش به بنگاه‌های تولیدی که خوشبختانه منجر به افزایش تولید شد به دلیل کمبود تقاضا موجب افزایش انباشت کالا در کارخانجات شده است. در همین راستا با همکاری مسئولان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی تصمیم گرفت در کنار اولویت سرمایه در گردش برای تأمین مالی فروش اقساطی محصولات داخلی، پیشنهادی را به شورای پول و اعتبار ارائه کند.

به هر حال براساس چشم‌انداز سال ۹۴ بانک مرکزی تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی در اولویت قرار گرفته است، همچنین رئیس کل بانک مرکزی بانک مرکزی در اوایل امسال در راستای بسته حمایت از تولید و تکالیف دولت به بانک مرکزی بابت خروج از رکود و همچنین تأکیدات رئیس جمهور، طی نامه‌ ای به مدیران عامل سیستم بانکی، اولویت در اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی که دارای ظرفیت بلا استفاده بوده و در صورت استمهال و یا تزریق منابع جدید می توانند به ظرفیت مطلوب دست یابند و همچنین طرح‌های نیمه تمام و خصوصاً سرمایه در گردش واحدهای تولیدی از سوی بانک مرکزی به سیستم بانکی را مورد تأکید قرار داد.


7003760
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: حراج‌های خرده فروشی در سال ۱۴۰۳ به صورت روزانه از شنبه تا سه شنبه هر هفته برگزار خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۸ فروردین به ۲۳.۶۲ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مصطفی رجبی مشهدی گفت: توسعه کنتور‌های هوشمند در ادارت در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال از سوی ادارات ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی داشته باشیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۲ علاوه بر تولید و تنظیم بازار تخم مرغ به صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ دست یافتیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور وزیر اقتصاد گفت: کاهش هزینه‌ای که در دوسال گذشته به واسطه طرح هوشمندسازی در حوزه عرضه نان صورت گرفت؛ ۳ میلیون تن معادل ۵۴هزار میلیارد تومان و مصرف ۴۰ میلیون نفر بوده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان توسعه تجارت، بخشنامه حقوق ورودی گوشی‌های با قیمت بالاتر از ۶۰۰ دلار را ابلاغ کرد که بر اساس آن، این نرخ برای واردات تجاری ۱۵ درصد تعیین شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صنعت دارو ۴۳ نماد در بازار سرمایه دارد که سهم شناور این صنعت حدود ۱۶.۵ درصد است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری با افزایش یک درصدی رسما به ۱۰ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: بازارساز بعد از مدت‌ها یک غافلگیری برای فروشندگان ایجاد کرد تا کم کم شاهد غلبه ترس در بازار باشیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون برنامه ریزی و نظارت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: فرصت مناسبی جهت واگذاری احداث برقابی به بخش خصوصی فراهم شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است