بین‌الملل 06:30 - 07 خرداد 1402

اخراج گسترده کارکنان سفارت آلمان از روسیه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، روسیه از ماه آینده اخراج ده‌ها دیپلمات به همراه معلمان و کارمندان مؤسسات فرهنگی وابسته به دولت آلمان را آغاز خواهد کرد. اقدامی که تنش‌ها بین دو کشور را از زمان حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال گذشته بیشتر خواهد کرد.

وزارت خارجه آلمان با انتقاد شدید از این اقدام روسیه، اخراج‌ها را «تصمیمی یکجانبه، غیرقابل توجیه و غیرقابل درک» خواند.

منابع آلمانی گزارش داده‌اند که این اخراج‌ها صدها کارمند دولتی آلمان از جمله معلمان و کارکنان مؤسسه گوته را که فرهنگ و زبان آلمانی را در خارج از کشور ترویج می‌کند، تحت تأثیر قرار خواهد داد.

این اخراج‌ها در واکنش به کاهش حضور سرویس‌های اطلاعاتی روسیه در آلمان در اوایل سال جاری صورت گرفت.

وزارت امور خارجه آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «وزارت خارجه روسیه در ماه آوریل تصمیم خود را مبنی بر تعیین سقفی برای تعداد کارکنان آلمان در خارج از کشور و سازمان‌های واسطه آلمانی در روسیه اعلام کرد.»

به گفته این وزارتخانه، اخراج‌ها منجر به «یک کاهش عمده در تمام حوزه‌های حضور آلمان در روسیه» خواهد شد.

آلمان هیچ واکنش مشخصی به اخراج‌ها از روسیه که انتظار می‌رود هفته آینده آغاز شود، اعلام نکرده، اما وزارت امور خارجه آلمان گفت: «با توجه به تعداد زیاد حضور کارکنان وابسته به سفارت روسیه در آلمان، دولت آلمان می‌خواهد در این مورد تعادل واقعی وجود داشته باشد.» اظهارنظری که شاید نشانه آن باشد که دولت آلمان نیز بدنبال اقدام مشابه علیه کارکنان وابسته به سفارت روسیه در برلین است.

اخراج گسترده کارکنان سفارت آلمان در روسیه یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که وزارت خارجه روسیه اعلام کرد به اقدام آلمان علیه دیپلمات‌های روس واکنش متقابل نشان می‌دهد. وزارت خارجه روسیه در اوایل اردیبهشت ماه اعلام کرده بود که مسکو دیپلمات‌های آلمانی را در واکنش به اخراج گسترده دیپلمات‌های روسی از آلمان از مسکو اخراج می‌کند.

پیش از این، رسانه‌ها به نقل از منابعی در وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرده بودند که «آنالنا بائربوک»، وزیر امور خارجه آلمان قصد دارد ورود بیش از ۳۰ دیپلمات معتبر روسی را به آلمان ممنوع کند.

با این حال سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفته است که مقامات این کشور با طرف روسی در ارتباطی هستند تا درباره مسائل مربوط به کارمندان سفارت دو کشور گفتگو کنند.

در ۲۵ مارس یعنی حدود دو ماه پیش، رسانه فوکوس به نقل از منابعی در وزارت امور خارجه آلمان گفت که «آنالنا بائربوک»، وزیر امور خارجه آلمان قصد دارد از ورود بیش از ۳۰ دیپلمات معتبر روسی به آلمان جلوگیری کند. به گزارش فوکوس، آژانس‌های امنیتی آلمان ادعا کرده بودند که این دیپلمات‌ها از وضعیت دیپلماتیک خود برای به دست آوردن غیرقانونی اطلاعات سیاسی، اقتصادی، نظامی و علمی برای استفاده در اقدامات خرابکارانه و انتشار اطلاعات نادرست استفاده می‌کنند.

روابط روسیه و آلمان از زمان جنگ اوکراین پرتنش شده است و سال گذشته نیز «گزا آندریاس فون گیرم»، سفیر آلمان در روسیه در مراسمی به مناسبت روز وحدت آلمان اعلام کرده بود که روابط بین برلین و مسکو به پایین‌ترین حد خود رسیده است و هیچ نقطه امید و روزنه‌ای هم در شرایط فعلی وجود ندارد.


11901468
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» قسام خانه‌ای را پس از ورود اشغالگران اسراییلی منفجر کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور اوکراین در تماسی تلفنی با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار ارسال کمک‌های فوری به کی یف شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف، عنوان کرد که سران ارمنستان با بهانه‌هایی غیرواقعی به دنبال برهم زدن روابط با مسکو هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه در سخنانی گفت نمی‌تواند غمی را که در دیدار با پناهندگان فلسطینی در سفرش به مصر و اردن تجربه کرده از بین ببرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جمع خانواده های اسرای این رژیم مدعی شد که ارتش آن در حال آماده شدن برای ورود به شهر رفح در نوار غزه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امور خارجه فنلاند اعلام کرد که کارگروهی به ریاست هلسینکی به این نتیجه رسیده است که توافقنامه دفاعی با آمریکا حاکمیت این کشور را تضعیف خواهد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است