فرهنگی‌هنری 13:00 - 10 آذر 1394
خالق تابلوی «روایت عاشورا» در مراسم رونمایی از اثرش گفت: رستگاری تنها به عبادت نیست، بلکه مهم است که انسان بتواند اثری به یادگار بگذارد که تفکربرانگیز باشد.

تابلوی 28 متری «روایت عاشورا» رونمایی شد

به گزارش ایسنا، در مراسم رونمایی از تابلوی «روایت عاشورا» اثر عباس قانع که دوشنبه، نهم آذرماه در سالن هنرهای تجسمی حوزه هنری برگزار شد، این هنرمند درباره سوابق و فعالیت‌های هنری‌اش گفت: تاکنون آثار زیادی خلق کرده‌ام. بعضی از این آثار به تمثیل‌هایی مربوط است که ادای دینی به ایثارگران و جانبازان جنگ تحمیلی بوده است. با این کار می‌خواستم یاد عزیزانی که در صف اول جبهه در مقابل دشمن مبارزه کردند، جاودانه باقی بماند.

وی افزود: آثار دیگری را نیز در زمینه رنگ روغن خلق کرده‌ام که بخشی از آن‌ها به دلیل اعتقاداتم بوده و مضامینی از جمله معراج رسول‌الله (ص) و شهادت امام حسین (ع) را دربرمی‌گیرد؛ ضمن اینکه کارهایی نیز در حوزه سفال انجام داده و شاهنامه فردوسی را نیز روی مس طراحی کرده‌ام.

این هنرمند با اشاره به تابلوی «روایت عاشورا» اظهار کرد: این تابلوی 28 متری، در واقع پرده‌ای است که می‌توان آن را نقالی و پرده‌خوانی کرد. در این تابلو، از ابتدای راه افتادن امام حسین (ع) از عرفات تا بعد از شهادت ایشان را به تصویر کشیده‌ام و این کار را ادای دین و عرض ارادت به این شخصیت بزرگ می‌دانم.

قانع ادامه داد: کشیدن این تابلو دو سال طول کشید و از محرم 1384 تا محرم 1386 انجام شد. شیوه نقاشی این پرده، نوین است و تکنیک آن به گونه‌ای است که روی بوم نقاشی نشده، بلکه روی برزنت به تصویر درآمده که با توجه به ابعاد آن، قابلیت حمل و نقل بدون صدمه دیدن را داشته باشد.

وی با بیان اینکه این اثر، بزرگ‌ترین پرده‌ای است که در کشور در این زمینه تولید شده، گفت: این کار را با عقیده بسیار زیادی انجام دادم. معتقدم رستگاری تنها به عبادت نیست بلکه مهم است که انسان بتواند اثری از خودش به یادگار بگذارد که برای مردم آموزنده و تفکربرانگیز باشد.

این هنرمند همچنین بیان کرد: خداوند به من توفیق داد که 15 سال پیاپی به مکه بروم. این سفرها برای من همراه با مردم شناسی، جامعه شناسی، مطالعه درباره دین و ... بود و آنجا بود که به من الهام شد این پرده را نقاشی کنم و تصمیم گرفتم هر طور شده این کار را انجام بدهم.

قانع درباره نسل جدید هنری کشور نیز اظهار نگرانی کرد و افزود: وقتی بعضی از هنرجوها را می‌بینم تاسف می‌خورم. نسل جدید راه را گم کرده است. آن‌ها می‌خواهند بدون تلاش و زحمت، ره صد ساله را یک شبه طی کنند، در حالی که تا مرارت و سختی نکشند نمی‌توانند به موفقیت دست پیدا کنند. دنیای ماشینی امروز همه را بلعیده است؛ تکنولوژی، مجال تفکر به خود و جهان را از جوان‌ها گرفته و آن‌ها دچار خودفراموشی شده‌اند.

وی تاکید کرد: هنرمندان در گذشته بینش داشتند، ولی هنرجویان امروزی به دانش بسنده می‌کنند و به دنبال کسب بینش، تعمق و تجربه نیستند. ما مثل جوانه‌ای که از لای سنگ رشد کند، تلاش کردیم تا به موفقیت دست پیدا کنیم، ولی متاسفانه چنین تلاشی امروزه کمتر به چشم می‌خورد.

اثر دیگری از قانع با موضوع معراج رونمایی می‌شود

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری نیز در مراسم رونمایی تابلوی روایت عاشورا گفت: در آینده‌ای نزدیک، اثر دیگری از استاد قانع رونمایی می‌شود که درباره معراج حضرت رسول اکرم (ص) است.

مرتضی گودرزی دیباج با بیان اینکه قانع با تحصیل در آلمان، به دانش روز هنری اروپا مسلط است، اظهار کرد: او با دستاورد هنری غنی به ایران برگشت و فعالیت هنری‌اش را در کشورمان ادامه داد. یکی از ویژگی‌های مهم استاد قانع، این است که دوراندیشی زیادی نسبت به آینده داشته و از همان دوران جوانی، در پی تامین آتیه بود که این باعث شد بتواند بدون وابستگی، در نهایت استقلال و آسودگی فکری به کار هنری بپردازد. درگیر بحران‌های مادی شدن، خطری است که بیخ گوش هنرمندان است و این هنرمند با ظرافت تمام، از این مسئله عبور کرد.

دیباج همچنین درباره خصوصیات شخصی قانع گفت: نکته جالب دیگری که درباره ایشان می‌توان به آن اشاره کرد، آداب زندگی اوست. قانع در یک برنامه روزانه منظم، صبح زود بیدار شده، روزش را با ذکر شروع می‌کند و بعد از ورزش به فعالیت روزانه می‌پردازد. اینها باعث شده او بسیاری از ادعیه را به صورت فارسی و عربی در ذهن داشته باشد و اتصالش را با معنویات حفظ کند. این پیوند و اتصال، دقیقا همان چیزی است که هنرمندان جوان ما به آن احتیاج دارند.

وی با اشاره به اینکه قانع از آموختن ابایی ندارد، ادامه داد: تواضع، فروتنی، بی‌ادعایی، دوراندیشی در معیشت، استقلال و توانایی در عرصه‌های مختلف هنری از جمله مجسمه سازی و نقاشی از مواردی است که می‌توان درباره این هنرمند به آن‌ها اشاره کرد.

دیباج در پایان گفت: بعد از رونمایی از این تابلو که واقعه عاشورا را روایت می‌کند، در آینده‌ای نزدیک، اثر دیگری از این هنرمند را رونمایی خواهیم کرد که درباره معراج حضرت رسول (ص) است که آن هم اثری چند تکه است و ویژگی‌های منحصربه فردی دارد.

انتهای پیام


7454351
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست نقد و تحلیل فیلم سینمایی درخت گردو در سالن شیخ بهایی مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شش فیلم داریوش مهرجویی با قاب‌هایی شبیه به زندگی از جنس فلسفه و شعر و عرفان در جشنواره فیلم مسکو به نمایش گذاشته می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری و رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی در حوزه هنری برگزار و بخش‌های رقابتی، ترویجی و کارگاه‌های این دوره تشریح شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: انتقام سخت مردم ایران از رژیم صهیونسیتی باعث افتخار مردم پاکستان هم شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» افتخاری گفت: ما صدای لحظه‌ها هستیم و رادیو این توان را دارد که به روز و به لحظه صدای خود را به مخاطب برساند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری عوامل برنامه تلویزیونی« به افق فلسطین » صبح امروزدر اداره کل سازمان صدا و سیما برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فرهاد قائمیان گفت: در تدارک برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام هستیم و امیدوارم هنرمندان عزیزمان در این عرصه افتخارآفرین باشند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پوستر ویژه به هنرمندی حسن روح‌الامین به مناسبت انتشار سروده‌ای که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات علیه اسرائیل خواندند منتشر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین تجلیل از دست اندرکاران ویژه برنامه‌های قرآنی کشور» به میزبانی فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» چهل‌وششمین جشنواره فیلم مسکو در حالی در پایتخت روسیه در حال برگزاری است که حضور نمایندگان کشور‌های عضو گروه بریکس، جلوه متفاوتی به این رویداد بخشیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است