استانی 05:21 - 29 مهر 1393
فارس گزارش می‌دهد
با نزدیک شدن سفر رئیس جمهور به استان زنجان، به نظر می‌رسد کاهش مشکلات اقتصادی مهم‌ترین خواست مردم زنجان باشد که در گرو توسعه بخش صنعت و توجه به مشکلات آن محقق می‌شود.

توجه به بخش صنعت مهم‌ترین درخواست مردم زنجان از رئیس جمهور

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، سفرهای استانی با روی کار آمدن دولت نهم طرح ریزی و عملیاتی شد. سفرهایی که در کشور موافقان زیادی پیدا کرد و در کنار آن برخی خیلی موافق آن نبودند.

سفرهای استانی در دولت یازدهم ادامه یافت و حال در دومین سال ریاست جمهوری حسن روحانی، مردم زنجان منتظر ورود رئیس جمهور منتخب خود به استان هستند تا بلکه مطالبات خود را محقق شده ببینند.

باید پرسید مردم زنجان از رئیس جمهور خود چه مطالباتی دارند؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت با توجه به مشکلات اقتصادی کشور و به تبع آن استان زنجان رفع مشکلات اقتصادی نخستین مطالبه مردم زنجان از رئیس جمهور است.

اقتصاد زنجان شاید مطابق آمار اقتصادی متوسط در سطح کشور محسوب شود، اما شهروندان زنجانی همواره از وضعیت اقتصادی زنجان گلایه‌مند بوده‌اند و این مختص امسال یا سال پیش نیست.

شاید پیشینه زنجان در طی سال‌های بعد از انقلاب موجب شده این تصور در بین شهروندان شکل بگیرد. زمانی که توسعه کشاورزی به عنوان پیشانی توسعه اقتصادی زنجان برگزیده شد، اما نتوانست انتظارات اقتصادی را برآورده کند.

حال با حضور استاندار بومی در استان زنجان بخش صنعت به عنوان اولویت نخست توسعه زنجان برگزیده شده و مطالبات مردمی نیز حول این محور مهم اقتصادی برچیده شده است.

باید پرسید مطالبات صنعتی-اقتصادی مردم زنجان از هیئت دولت چیست؟ استان زنجان در سال‌های گذشته پروژه‌های مهمی را برای اجرا کلید زده است که تنها تعریف آن انجام شده و خبری از اجرا و عملیاتی شدن آن نیست.

با توجه به سیاست و راهبرد دولت یازدهم در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام انتظار نخست کمک به تخصیص اعتبارات مناسب در کنار تسهیل و کمک به عملیاتی شدن و بهره‌برداری از این پروژه‌ها است.

پروژه‌هایی که به گفته استاندار برخی از آن‌ها می‌تواند در اقتصاد استان تحول ایجاد کند و در عین حال دارای پیچیدگی‌های اجرایی و عملیاتی زیادی است. از این‌رو قطعا با یاری دولت می‌توان زمان عملیاتی شدن و آغاز به کار آن‌ها را کاهش داد.

عملیاتی شدن این پروژه‌ها می‌تواند بسیاری از شاخص‌های اقتصادی استان را بهبود بخشد. به عنوان مثال تکمیل پروژه‌ای همچون پتروشیمی علاوه بر ارزآوری برای کشور و استان مشکل بیکاری و درآمد پایین خانوار زنجانی را بهبود خواهد بخشید. مشکلاتی که در شرایط کنونی از دغدغه‌های مهم اقتصادی استان محسوب می‌شود.

*وضعیت شاخص‌های اقتصادی زنجان

مطابق آمار رسمی مرکز آمار ایران استان زنجان یکی از استان‌هایی است که شاخص‌های هزینه بر درآمد آن تناسب نداشته و با کسری بودجه سالانه خانوار مواجه است.

در کنار این موضوع استان زنجان همواره یکی از استان‌هایی بوده که نرخ بیکاری شهری آن بیش از میانگین کشوری بوده است.

نرخ بیکاری استان همواره در نوسان بوده و به دلیل اتکای بیش از حد به بخش مسکن همواره در نیمه دوم سال عدد دو رقمی را تجربه کرده است.

با نگاهی به اطلاعات شش ماه نخست گمرک زنجان مشخص می‌شود استان با کسری تراز تجاری مواجه بوده است و اتکای صادرات استان به بخش معدن بالا است.

نرخ تورم در استان زنجان نیز همواره بالا بوده است، اما با روی کار آمدن استاندار بومی این میزان روند کاهش داشته و آمار ارائه شده نشان می‌دهد شتاب کاهش نرخ تورم در استان بیش از میانگین کشوری بوده است.

یکی از شهروندان زنجانی در پاسخ به این سوال فارس که کدام مورد می‌تواند اولویت نخست اقتصادی استان زنجان برای پیگیری توسط ریاست جمهوری باشد، گفت: استان زنجان پروژه‌های مهم اقتصادی زیادی دارد اما شاید بتوان به جرات گفت دو طرح بزرگ صنعتی پالایشگاه و پتروشیمی مهم‌ترین پروژه‌ها و طرح های بزرگ اقتصادی استان زنجان هستند.

علی هاشمی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی استان با توسعه طرح‌های اقتصادی کاهش می‌یابد، اظهار داشت: طرح بزرگ اقتصادی استان می‌تواند مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم زنجان را کاهش دهد.

*اولویت‌های مهم اقتصادی زنجان

یکی از موارد مهم در اقتصاد استان زنجان میزان پایین و حتی عدم وجود صنایع بزرگ مقیاس صنعتی است. با تعریف پتروشیمی و پالایشگاه زنجان می‌توان این دغدغه را از اقتصاد استان را کاهش داد.

با توجه به اهمیت صنعت نفت در کشورمان عملیاتی شدن این دو طرح بزرگ صنعتی در استان زنجان می‌تواند جایگاه صنعتی استان زنجان را ارتقا داده و موجب توسعه اقتصادی استان شود.

گفته می‌شود در صورتیکه پتروشیمی آغاز به کار کند حداقل 2 هزار و 500 نفر اشتغالزایی خواهد داشت. بعد از راه‌اندازی پروژه ظرف مدت دو سال همه هزینه‌های انجام شده سر به سر می‌شود.

با توجه به قیمت اوره و آمونیاک در داخل کشور و تولید 3 هزار و 20 تن اوره و 2 هزار و 25 تن آمونیاک در روز حداقل 3.5 میلیارد تومان ( به قیمت اوره داخل نه صادراتی) درآمد زایی خواهد داشت.

به گفته مسئولان استان ساخت این پروژه بالغ بر یک هزار و 800 میلیارد تومان برآورد شده است. در حال حاضر تامین اعتبار این پروژه مهم زنجان با مشکل مواجه است.

گفته شده این پروژه مجوز تامین اعتبار و برداشت از صندوق توسعه ملی را دارد اما در پرداخت آن از طریق بانک عامل مشکلاتی وجود دارد.

پروژه پالایشگاه زنجان دیگر پروژه مهم صنعتی استان محسوب می‌شود. این پروژه نیز توسط استاندار زنجان به خوبی پیگیری شده و مطابق اظهارات ایشان عملیات اجرایی آن دارای پیچیدگی‌های زیادی است و زمان بر خواهد بود. قطعا کمک دولت می‌تواند این زمان را کاهش دهد.

فرماندار زنجان در پاسخ به سوال فارس در مورد مطالبات مردم زنجان در حوزه اقتصادی، اظهار داشت: استان زنجان دارای طرح ها و پروژه های مهمی در حوزه اقتصادی است و پروژه پتروشیمی و پالایشگاه جزو مهم‌ترین آن‌ها است.

مجید فرخی با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان زنجان، بیان کرد: انتظار می‌رود موضوع دوخطه کردن راه‌آهن قزوین به زنجان که یکی از آرزوهای دیرینه مردم زنجان در طول 20 سال گذشته محسوب می‌شود در سفر هیئت دولت به استان پیگیری شود.

این مسئول گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های مکرر استاندار زنجان طرح دوخطه کردن راه‌آهن قزوین - زنجان با موافقت وزیر راه و شهرسازی مواجه شده و این موضوع در اولویت قرار گرفته است.

فرخی خاطرنشان کرد: آغاز عملیات نیروگاه برق شماره 2 زنجان که در روزهای گذشته شاهد کلنگ‌زنی آن بودیم نیز از موضوعات مطرح شده در سفر رئیس جمهور به استان زنجان خواهد بود.

وی ادامه داد: در صورت احداث این نیروگاه یک‌هزار مگاواتی، استان زنجان به قطب صنعت برق تبدیل شده و با سرمایه‌گذاری 300 میلیون یورویی در راستای احداث این نیروگاه شاهد تحول در حوزه صنعت برق خواهیم بود.

منطقه ویژه اقتصادی نیز یکی از طرح های مهم اقتصادی استان است. این طرح که با تغییر دولت مواجه شد وضعیت آن نامعلوم است.

در ابتدا برخی از خارج شدن آن از دستور کار دولت گفتند و بعدا مسئولان آن را تکذیب کردند. این طرح می‌تواند یکی از مطالبات مهم مردم زنجان از دولت باشد چرا که تحقق آن می‌تواند در توسعه اقتصادی زنجان موثر باشد.

استان زنجان با توجه به قابلیت‌های بخش‌های مختلف همچون کشاورزی و معدنی در حوزه ارزش آفرینی و ارزش افزوده موفقیت زیادی نداشته است.

با وجود اظهارات مسئولان در مورد تولید دو برابری محصولات کشاورزی بیش از نیاز استان و صادرات آن به استان‌های دیگر و به خارج از کشور به دلیل ضعف عمده در صنایع تبدیلی این امر محقق نشده و یا با ضعف‌های عمده‌ای انجام شده و از ظرفیت حداکثری این بخش استفاده نشده است.

همچنین به دلیل عدم احداث واحدهای بزرگ تولیدی در بخش معدن برای ارائه محصول نهایی استان زنجان در این بخش وابستگی زیادی پیدا کرده و استانی خام فروش محسوب می‌شود.

البته اگر تولید شمش سرب و روی را به عنوان فرآورده‌ای تولیدی در این بخش بدانیم می‌توان استان را نیمه خام فروش معرفی کرد اما باید در نظر داشت این ظرفیت مهم در بخش معدن استان  می‌تواند با استقرار صنایع تولیدی به ارزش افزوده بیشتری برسد.

از دیگر مواردی که می توان آن را جزو مطالبات مردمی دانست باید به این موارد اشاره کرد. دو خطه کردن راه آهن زنجان-تهران، تکمیل سد مشمپا، فعال شدن ظرفیت واحدهای تولیدی غیرفعال و نیمه فعال، تکمیل پروژه‌های مهم ورزشی همچون ورزشگاه 15 هزار نفری زنجان، ایجاد واحدهای صنایع فرآوری بخش کشاورزی، توجه به محورهای مهم مواصلاتی استان زنجان همچون قیدار-کبودرآهنگ و شفت-آببر و توجه به پروژه‌های مهم شهری زنجان همچون تقاطع سیدالشهدا و سبزه میدان.

با همه این موارد باید دید حضور رئیس جمهور در استان زنجان چقدر مشکلات اقتصادی مردم زنجان را کاهش می‌دهد.

=============

 گزارش از احمد اسدی

=============


4998185
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست معاونت طرح‌های اشتغالزایی اشتغال محور بنیاد برکت گفت: ۵ طرح اشتغالزایی خرد از جمله نانوایی تمام اتوماتیک، کارواش و قالیشویی، نیروگاه خورشیدی متمرکز و.. با ظرفیت ایجاد اشتغال برای ۵۸ نفر در شهرستان کاشان به بهره برداری رسید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه شنبه ۲۸ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است