فرهنگی‌هنری 06:04 - 25 بهمن 1394
انتخاب کتاب قصه برای کودک باید بر اساس شناخت بزرگتر‌ها نسبت به کودک باشد.

سپیده خلیلی نویسنده کودک و نوجوان در خصوص تاثیر قصه‌گویی روی روابط اجتماعی و خصوصیات اخلاقی و عاطفی کودک به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: از زمانی که نوزاد وارد 9 ماهگی می‌شود، سعی بر تصویرسازی دارد تا اینکه به مرور و با واردشدن به دو سالگی با کلام آشنا می‌شود. این کلام در کنار تصاویر می‌توانند روی ذهن کودک اثر گذار باشند. بنابر این از طریق قصه که تلفیقی از کلام و تصویرسازی است می‌توان مفاهیم اجتماعی را به کودک آموخت.


به عنوان مثال در مورد سلام کردن، در برخی کتاب‌های کودک می‌بینیم که سلام کردن در ابتدای داستان آمده است، کودک پس از دیدن این‌ها متوجه می‌شود که هر وقت وارد مکانی می‌شود باید سلام کند.


وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم سنین بالاتر را در نظر بگیریم، کودک هر آنچه که به عنوان قصه می‌شنود و یا می‌خواند با آن همذات پنداری می‌کند و خودش را به جای قهرمان می‌گذارد. بعد‌ها در سنین بالاتر کودک ما دوست دارد فرزندی مورد تایید دیگران باشد. در اینجا می‌توانیم به او نشان بدهیم که چه پیامد‌هایی در انتظار یک کودک خوب و از طرف مقابل چه پیامد‌هایی در انتظار یک کودک بد است. از این رو قصه و قصه گویی تاثیر بسزایی روی تربیت کودکان دارد.


خلیلی با اشاره به انتخاب نوع قصه از سوی بزرگسالان برای کودکان گفت: یک قصه می‌تواند برای یک کودک جذاب باشد و از طرفی یک کودک دیگر از شنیدن آن قصه رنج ببرد. برخی کودکان داستان‌های هیجان زده را دوست دارند و با علاقه دنبال می‌کنند؛ اما برخی دیگر از این گونه داستان‌ها می‌ترسند و گاه خواب شخصیت‌های منفی داستان  مثل گرگ در بززنگوله‌ پا را می‌بینند. بنابر این نمی‌توانیم بگوییم که یک قصه به طور کامل برای یک گروه سنی از کودکان مناسب است و انتخاب آن به عهده یکی از اعضای خانواده و یا نزدیکان کودک است.


این نویسنده در ادامه خاطرنشان کرد: انتخاب کتاب قصه برای کودک باید بر اساس شناخت بزرگ‌ترها نسبت به کودک باشد، اینکه فرزندشان زمان شنیدن قصه چه عکس‌العملی نشان می‌دهند.


خلیلی در خصوص ویژگی‌های  یک قصه گوی موفق اظهار داشت: قصه گویی موفق است که کودک را درگیر قصه کند و آن کودکی پویاتر است که نسبت به قصه‌ای که می‌شنود، حس بهتری داشته باشد. از طرفی کودکی که به قصه توجه نمی‌کند، نشانه علاقه نداشتن او نسبت به آن قصه است.


وی با بیان  تسلط و آگاهی فرد قصه گو برای انتقال مفاهیم به کودکان اظهار داشت: کودکان خیلی بیشتر از آنچه که ما بزرگترها فکر می‌کنیم، مسائل را درک می‌کنند. مثلا به خوبی درک می‌کنند که آیا کسی به آنها توجه می‌کند یا نه؟ علاوه بر این بی حوصلگی بزرگتر‌ها نسبت به خودشان را می‌فهمند. بنابر این باید از کودکان همکاری بخواهیم تا آنها توجه ما را نسبت به خودشان بفهمند.






انتهای پیام/










7681136
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است