اجتماعی 16:47 - 06 خرداد 1397

تغییر نام میدانی در شهر ری به شیخ صدوق

به گزارش خبرنگار مهر، موضوع نامگذاری برخی از معابر شهر تهران آخرین دستور این جلسه شورای شهر تهران بود که بر اساس آن نام استاد انوار  جایگزین نام خیابان شنگرف در محدوده کتابخانه ملی شد.

محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و  اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به پیشنهاد تغییر  نام خیابان شنگرف به خیابان استاد انوار  گفت: این پیشنهاد با توجه به جایگاه والای این شخصیت در جامعه علمی به ویژه علم ریاضی و پاسداشت زحمات وی ارائه شده است.

وی ادامه داد: گاها برخی از بزرگان برای نامگذاری اسمشان بر معابر شهر اظهار عدم تمایل می کنند که این استاد بزرگوار نیز ضمن اظهار بی اطلاعی، گمنامی را ترجیح داده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در خصوص جایگاه استاد انوار تصریح کرد: پدر استاد انوار از نام آوران مشروطه خواه بود و خودشان نیز از اولین دانش آموختگان حوزه حقوق بودند و در حوزه ریاضی و تصحیح نسخ ریاضی شخصیتی منحصر به فرد به شمار می آیند.

حق شناس ادامه داد: تصحیح نسخه های قدیمی، جمع آوری لغت نامه دهخدا به همراه مرحوم معین و قرار داشتن در حلقه نزدیکان استاد جلال آل احمد و سیمین دانشور از جمله نکات بارز این شخصیت است.

وی با بیان اینکه استاد انوار چهره منحصر به فردی است که در قید حیات است گفت: یکی از مشکلات کمیته نامگذاری بحث وجود خیابان های جدید الاحداث است بنابراین برای تغییر نام باید بررسی بیشتر صورت گرفته و پیوندی میان محل نامگذاری و نام انتخاب شده شناسایی شود که معبر جانمایی شده نزدیک به محل کار این استاد است.

زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران با اشاره به عدم پذیرش برخی تغییر نامها توسط اهالی محل نامگذاری اظهار داشت: اگر در خیابان بی نام نامگذاری صورت گیرد به نوعی هویت بخشی به خیابان انجام شده است و هم هویت گذشته دست نمی خورد.

وی در قالب سوالی اظهار داشت: آیا نظرسنجی در خصوص این تغییر نام از اهالی محل گرفته شده است.

شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران در همین خصوص اظهار داشت: در بسیاری کشور ها رفتار عرفی مردم تبدیل به قانون می شود این در حالی است که در ایران ما قانون را وضع می کنیم و انتظار اطاعت کردن از قانون را داریم.

وی بر ضرورت توجه به مشارکت عمومی خواستار توضیح در خصوص نظر سنجی از مردم برای تغییر نام شد.

الهام فخاری عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه تواضع و فروتنی استاد انوار به این می انجامد که جایی به نام ایشان نامگذاری نشود تاکید کرد: اما استاد انوار به عنوان سرمایه بزرگ اجتماعی و سرمایه بزرگ شهر به حساب می آید.

رییس کمیته اجتماعی شورا ادامه داد: بخشی از روند شناخت بزرگان می تواند از طریق نامگذاری اتفاق بیافتد و زمانی که نامگذاری به عنوان میراث شهر مطرح می شود ضرورت دارد که نظر ایشون را جلب کنیم.

وی همچنین بر ضرورت تغییر رویکرد در نامگذاری خیابان ها و جلب رضایت جامعه محلی تاکید کرد.

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران در همین خصوص خواستار ارائه توضیح در خصوص روند نامگذاری در کمیته نامگذاری شد و سوالی را در خصوص نامگذاری خیابان ها به نام افراد زنده مطرح کرد.

محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به آمادگی ارائه گزارش عملکرد شش ماهه کمیته نامگذرای گفت: نامگذاری یکی از حوزه هایی است که جامعه در  خصوص آن حساس بوده و علاقه مندانه پیگیری می کند و این در حالی است که علی رغم دستاوردهای زیاد هزینه مالی برای شهرداری ندارد.

وی اظهار داشت: نامگذاری در ایران فلسفه عمیقی دارد و نشان از پیوند مردم با فرهنگ کشور دارد و نامگذاری به عنوان نوعی پاسداشت و قدردانی از بزرگان است.

رئیس کمیسیون فرهنگی در خصوص نامگذاری به نام افراد زنده گفت: در آیین نامه به نامگذاری تنها برای متوفی اشاره نشده است و این در حالی است که بسیاری از انتقادات به ما در این خصوص است.

حق شناس ادامه داد: دلیل حساسیت نسبت به موضوع نامگذاری برای افراد زنده این است که در گذشته نامگذاری به نام یک ورزشکار انجام گرفت که پس از مدتی عقاید وی اندکی تغییر جهت پیدا کرد این در حالی است که استاد انوار دانشمندی 90 ساله است و نامگذرای اعتبار دارد.

وی با بیان اینکه امروز شهر با کمبود منابع برای نامگذاری روبروست گفت: نام کنونی خیابان شنگرف است که شاید تلفظ سخت دارد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا گفت:  پس از نامگذاری سردیسی از استاد در این محل نصب می شود.

حق شناس تصریح کرد: کمیسیونی فرعی برای تغییر نام در مناطق شهرداری متشکل از شهرداری، امام جماعت، شورایاری، بسیج و سایر معتمدین محل تشکیل می شود که تاکنون هیچ اعتراضی  در خصوص این تغییر نام نداشته ایم.

در نهایت این تغییر نام با رای تمامی نمایندگان حاضر به تصویب شورای شهر تهران رسید.

تغییر نام میدان امام هادی(ع) به شیخ صدوق

تغییر نام میدان امام هادی(ع) به شیخ صدوق دیگر موضوع دستور جلسه مرتبط با تغییر نامها در شورای شهر تهران بود که به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

حسن خلیل آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در خصوص این تغییر نام گفت: در نامگذاری این میدان اشتباهی در دوره قبل رخ داد به نحوی که نام میدان جلوی بقعه شیخ صدوق به نام امام هادی نامگذاری شد که در واقع نوعی کج صلیقگی بود.

وی اعلام کرد: این پیشنهاد بر اساس خواسته شهروندان، شورایاران، امام جمعه شهر ری ارائه شده است.

احمد مسجد جامعی در این خصوص گفت: مقبولیت شیخ صدوق به نقل کردن وی از احادیث حضرت امام هادی (ع) است.

وی در قالب پیشنهادی تاکید کرد: اگر قرار است که نام این میدان تغییر کند حتما میدانی دیگر به نام متبرک حضرت امام هادی(ع) نامگذاری شود.

حسن خلیل آبادی در پاسخ از جانمایی محلی دیگر برای نامگذرای به نام امام هادی(ع) خبر داد.

وی همچنین تاکید کرد: امضای امام جمعه و متدینین بر پای این درخواست وجود دارد.

بهاره آروین پیشنهادی مبنی بر نامگذاری همزمان میدان شییخ صدوق و میدان امام هادی (ع) را ارائه کرد.

در نهایت با رای اعضای شورای شهر تهران این تغییر نام حدنصاب تصویب را کسب کرد.


9792567
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پسر جوان که در اقدامی هولناک مادرش را به قتل رسانده، در حالی قرار است بزودی پای میز محاکمه بایستد که مدعی است بدگویی‌های پدرش باعث شده تا او از مادرش متنفر شود و دست به جنایت بزند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» چهار زندانی محکوم به مرگ سحرگاه چهارشنبه برای اجرای حکم در زندان قزل‌حصار پای چوبه دار رفتند، اما سه نفر از آنها با دریافت مهلت و قبول درخواست اعاده دادرسی درپرونده‌شان به سلول خود برگشتند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرد جنایتکار وقتی فهمید همسر اولش از ازدواج او باخبر شده وی را به باغی کشانده و به قتل رساند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای کشور گفت: بر اساس رصد‌هایی که انجام گرفته است، حدود ۲۰ نفر به دلیل فروش سوال‌های جعلی آزمون سراسری ۱۴۰۳ در فضای مجازی بازداشت شدند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل جوان یک شرکت پخش کننده لوازم بهداشتی و آرایشی در برج بیست طبقه اش در محله کوهک با ۳۷ ضربه چاقو به قتل رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شهرداری تهران گفت: با توجه به گارانتی ۵ ساله تاکسی‌های برقی جدید نگرانی بابت خدمات پس از فروش آنها وجود نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» تفاهم‌نامه کمیته سه جانبه قضایی مقابله با تروریسم بین ایران، عراق و سوریه برای مقابله با تروریسم به امضا رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پیامی درگذشت معاون اول دولت نهم را تسلیت گفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» قاتلان اجاره‌ای که به دستور کارمند بانک و با دریافت ۱۰۰ میلیون تومان همسر وی را کشته بودند، بازداشت شدند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: وضعیت استقرار خانم‌ها و آقایان در خطوط بی‌آرتی به روال قدیم تغییر کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است