ورزشی 10:22 - 05 آذر 1394
خوردن گوشت تاثیر عجیبی روی گرم شدن زمین دارد" هر 30 گرم گوشت اندازه 113 کیلومتر حرکت یک ماشین دی اکسید کربن تولید می کند.

حقیقت تلخ در رابطه با مصرف گوشت

به گزارش سرویس علمی جام نیـوز به نقل از خبرآنلاین، مقاله نویس سی‌ان‌ان جان دی. ساتر مطلب مفصلی درباره تاثیرات گوشت گاو بر تغییرات آب و هوایی نوشته است که بخشی از آن را می خوانید؛ این داستان یک تکه بزرگ گوشت گاو است، به طور دقیق 0.58 کیلوگرم.

 

ولی قبلا از اینکه این کار را شروع کنم که توضیح بدهم این گوشت از کجا می آید و چرا خوردن این گوشت ها تاثیری سنگین و غیرقابل انتظاری روی تغییرات آب و هوا دارد، احساس می کنم باید یک اعترافی انجام دهم؛ آن تکه بزرگ گوشت که یکی از بیشترین لذت ها را به من داد.

 

پس از خوردن آن گوشت کباب شده به همراه دوستم، به شکل نا خود آگاه جمله "اوه خدای من" از دهانم خارج شد. من در رابطه با تغییرات آب و هوا برای اینکه آگاهی مردم نسبت به موضوعی که فکر کنم بزرگترین مشکل زمین است، افزایش یابد، می نویسم. اما در این لحظه باید با همکارم موافقت می کردم؛ "اقلیم را فراموش کن" !

 

دنیل وان، یک گوشتخوار شماره یک که من می شناسم، به من کمک کرد غذا را تشریح کنیم. از نمک فلفلی که در اطراف آن بودند تا کباب شدن بعضی از قسمت های آن. دانستن داستان گوشت فقط به این تجربه اطلاعاتی اضافه می کند.

 

آشپز این باربیکیو مردی 80 ساله به نام فرانسس تومانتز است. او موی سفیدی دارد و پیش بند قرمزی می زند. کار او 9 شب شروع می شود و فردای آن روز با سرو شدن 270 کیلو گوشت تمام می شود. دستور آشپزی او بسیار ساده است؛ نمک و فلفل.

 

ولی یک حقیقت تلخ در رابطه با مصرف گوشت هم وجود دارد؛ گوشت برای اقلیم افتضاح است. به علت گفتن این خبر بد من را به تنهایی مقصر ندانید، هزاران نفر از شما در نظرسنجی‌ای در فیسبوک رای دادید که در این رابطه در سی ان ان بنویسم.

 

گاو و اقلیم؟! معمولا از این دو کلمه در یک جمله استفاده نمی شود. ولی خوردن گوشت قرمز مانند یک ماشین مدل بالا در چرخه محیط زیست تاثیر دارد. شاید به اندازه سوخت های فسیلی تاثیر نداشته باشد، اما تاثیرات قابل توجهی روی تغییرات آب و هوایی می گذارد.

 

به گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل،‌14.5 درصد آلودگی گازهای گلخانه ای در جهان توسط دام ها ایجاد می شود. و 65 درصد آلودگی صنعت دام را گوشت های گاو و لبنیات تشکیل می دهند. در نمودار زیر میزان دی‌اکسیدکربن تولید شده توسط هر نوع ماده غذایی و مقایسه گوشت گاو با دیگر مواد غذایی را می بینید؛

 

 

از زمان انقلاب صنعتی تاکنون ما دمای زمین را 0.8 درجه سلسیوس گرم کرده ایم، بانک جهانی می گوید با توجه به آلودگی که الان ایجاد کرده ایم زمین 1.5 درجه دیگر هم بیشتر گرم خواهد شد. اما در تگزاس، هیچ کسی به نظر نگران نمی آید، تومانتز در این رابطه گفت: همه اینجا در مرکز تگزاس گوشت گاو می خورند. مردم هر چیزی که بخواهند را خواهند خورد، هر چیزی که برای آنها اشتها آور باشد.

 

او در رابطه با اینکه آیا گیاه خواران هم وجود دارند گفت: کسی را نمی شناسم. اگر آدمها گوشتشان را نخورند یک نفر دیگر گوشت آنها را خواهد خورد. کربن 113 کیلومتر رانندگی معادل 30 گرم گوشت.

 

روز بعد از آن شب که 30 گرم گوشت گاو خوردم، صبحانه سبزیجاتی خوردم و تصمیم گرفتم آلودگی‌هایی که غذا من ایجاد کرده حساب کنم. من اینکار را توسط اطلاعات داده شده توسط سازمان محیط زیست آمریکا انجام دادم.

 

نتیجه: نزدیک به 29 کیلوگرم گاز دی اکسید کربن. از نگاه اتمسفر، این همان مقدار سوختی است که یک اتومبیل آمریکایی در 113 کیلومتر می سوزاند. یک غذای 113 کیلومتری! این یعنی فاصله شهر سن آنتونی به آستین.

 

شاید این مقدار دقیق نباشد، اما در هر حال این نشانه یک حقیقت مسلم است؛ گوشت گاو روی تغییرات اقلیمی به شکل عجیب و زیادی تاثیر می گذارد. چرا اینگونه است؟! و این آلودگی از کجا می آید؟! من راهی رفتم تا جواب این سوال را پیدا کنم.

 

حقه بازهای شهر شما کجا هستید؟!

ایستگاه اول: من خواستم با یک گاو آشنا شوم، به دامداری کری بکسلی، کسی که در رستورانش غذا خوردم، رفتم. اگر می توانستم بکسلی و مزرعه اش را پیدا کنم، می توانستم چیزی که دنبالش بودم را پیدا کنم. او تلفنی به من گفت حقه بازان شهر شما کجا هستید. من اصلا نمی دانستم کجا بودیم.

 

بکسلی اصلا به تغییرات آب و هوا فکر نمی کند، اما وقتی به این موضوع فکر می کند، فقط آلودگی کارخانه ها و یا اتومبیل ها را تصور می کند. او در این رابطه به من گفت: من کارخانه ها را تصور می کنم، کارخانه هایی بزرگ.

 

من هم که در آنجا بودم، تصور کردن چیز دیگری برایم سخت بود، برای این هم دلیل منطقی وجود دارد؛ شما صدای هاضمه گاو را نمی شنوید.

 

گاوها بسیار مودب هستند

اگر می خواهید در رابطه با کمک گاو ها به تغییرات آب و هوا صحبت کنید، باید در رابطه با آروغ زدن گاو ها هم حرف بزنید. البته دانشمندان هم عاشق این حرف نیستند.

 

یک محقق بازنشسته در این رابطه گفت: باید این را خروج گاز از بدن می نامیم. گاوها بسیار مودب هستند و اینکار را با صدا انجام نمی دهند.

 

فهمیدن اینکه گوشت های گاو چه مقدار تاثیر روی تغییرات اقلیم می گذارد بسیار مهم است، زیرا اطلاعات غلط زیادی در این رابطه وجود دارد. فعالانی وجود دارند که به اشتباه می گویند گوشت های خوراکی اصلی ترین عامل تغییرات آب و هوا هستند (سوخت های فسیلی عامل اصلی هستند). کسان دیگری هم هستند که می گویند گوشت گاو هیچ تاثیری ندارد.

 

در تگزاس تحقیقات زیادی در رابطه با مقدار متان تولید شده توسط گاوها انجام می شود، به گزارش «اف ای او» حدود 43 درصد از گاز گلخانه ای تولید شده توسط گاوها از خروج متان از بدن آنها به وجود می آید. این بزرگترین قسمت تولید آلودگی گوشت گاو است.

 

اقلیم گوشتخوار

تغییرات اقلیم یک بازی اعداد است. اگر ما می خواهیم افزایش 2 درجه ای دما را کاهش دهیم، ما باید جلو هر نوع آلودگی را بگیریم. سوخت های فسیلی باید در کانون این اقدامات باشند. اما گوشت گاو هم می تواند مهم باشد.

 

تحقیقی در 2014 نشان داد که اگر این کصرف گوشت ادامه یابد، تا 25 سال دیگر از طریق دامداری و کشاورزی 12 میلیارد تن دی اکسید کربن تولید خواهند شد. این مقدار به تنهایی می تواند جلوی کاهش 2 درجه ای دما را بگیرد.

 

اگر جهان برای اقلیم رژیم غذایی اش را تغییر بدهد، تولید گازهای گلخانه ای کشاورزی به 4.9 میلیون تن خواهد رسید، نویسندگان "رژیم اقلیم" را استفاده از مرغ و یا هر چیز دیگر به جای سه چهارم وعده‌های گوشتیمان تعریف می کنند.

 

تحقیقات نشان می دهد سبزی خواری برای حفظ محیط زیست و اقلیم بهتر است و نیاز است که برای جلوگیری از تغییرات آب و هوایی رژیم‌مان را تغییر دهیم.

 

2013


7431337
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر تیم فوتبال سپاهان اصفهان گفت: در صورت تکرار اتفاقات مشابه بازی قبل مقابل تراکتور، تیم را از زمین بیرون می‌کشیم.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم فوتبال پرسپولیس، تمرین پنج‌شنبه را در ورزشگاه شهید کاظمی با حضور هواداران برگزار کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» در پایان رقابت‌های بوکس جاده ابریشم باکو، ملی پوشان ایران به دو مدال نقره و دو برنز دست یافتند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» باشگاه استقلال که به دلیل دادن ضمانت به سانتاکلارای پرتغال پنجره نقل‌وانتقالاتی خود را بسته می‌بیند، خطری از این بابت احساس نمی‌کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» ملی‌پوش دسته فوق سنگین وزنه‌برداری ایران گفت: مطمئن هستم اگر با آمادگی کامل و روحیه خوب راهی المپیک شوم، اتفاق‌های خوبی را رقم خواهم زد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مریم طوسی دونده کشورمان در جریان برگزاری مسابقات دوومیدانی جایزه بزرگ آفریقای جنوبی در ماده ۲۰۰ متر نایب قهرمان شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» میرزایی بازیکن تیم فوتبال استقلال تهران که به دلیل مصدومیت از ابتدای فصل بازی‌های را از دست داده بود بعد از بهبود هم نمی‌تواند برای استقلال بازی کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» داور مشهور مسابقه قویترین مردان ایران از پیشنهاد رشوه در دوران برگزاری این مسابقات خبر داد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های بسکتبال شهرداری گرگان و الشرطه عراق در دیدار رفت از مرحله نیمه نهایی سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا به مصاف هم می‌روند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های بسکتبال شهرداری گرگان و الشرطه عراق در دیدار رفت از مرحله نیمه نهایی سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا به مصاف هم می‌روند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است