سیاسی 22:30 - 23 مرداد 1401

شکست آمریکا در افغانستان/ امنیت پایدار در گرو دولت مشارکتی است

به گزارش خبرنگار مهر، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان در برنامه‌ی گفتگوی ویژه خبری با اشاره به جنایات آمریکا در طول دو دهه گذشته در افغانستان، گفت: امروز تولید برق در افغانستان ۳۰۰ مگاوات است و توزیع برق نیز بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ مگاوات است که از کشورهای همسایه تامین می‌شود، لذا با این شرایط این کشور صنعت و خدماتی نخواهد داشت. این اقدامی است که آمریکایی‌ها انجام دادند.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان تصریح کرد: بدون شک آمریکایی‌ها در افغانستان شکست خوردند و این شکست ناشی از چند علت است؛ در ابتدا مبارزاتی است که مجاهدین از جمله طالبان علیه آنها انجام دادند، بود، این یک واقعیت است.

وی افزود: مسئله دوم که مسئله مهم‌تری بود، مسئله بی اعتمادی مردم به آمریکایی‌ها بود و مسئله سوم بی‌توجهی آمریکایی‌ها به هنجارهای جامعه از جمله مسائل فرهنگی و منافع ملی افغانستان بود.

قمی افزود: آمریکایی‌ها و نیروهای متحد از جمله ناتو، بالای ۱۵۰ هزار نیروی نظامی در افغانستان داشتند اما آمریکایی‌ها حاضر نیستند منافع دیگران را تامین کنند، که در افغانستان این موضوع اتفاق افتاد.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: آمریکایی‌ها اجازه شکل‌گیری ارتش حرفه‌ای در برابر تروریست‌ها را ندادند و همچنین جلوی مقاومت مردمی که در برابر ارتش سرخ ایستادگی کرده بود را گرفتند.

وی افزود: آمریکا به دنبال ایجاد هرج‌ومرج بعد از خروجشان از افغانستان بودند. در حالی که شعار مذاکرات افغانی _ افغانی می‌دادند، اما وقتی نگاه می‌کنید آنچه که برای آمریکایی‌ها مهم نبود، این نوع مذاکره بود.

کاظمی قمی تاکید کرد: آمریکایی‌ها شکست خوردند و فرار کردند، اما مفهومش این نیست که افغانستان را رها کردند.

وی افزود: آمریکایی‌ها در حالت دورایستا، شرارتشان را بعد از خروج ادامه دادند. ادعای که آمریکایی‌ها مبارزه با تروریسم می‌کنند یک ادعای کذب است.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: آمریکایی‌ها مولد تروریسم بودند. بنا به اعتراف آمریکایی‌ها، داعش را آن‌ها ایجاد کردند.

وی افزود: در سوریه نزدیک به ۱۷۰۰ گروه کوچک تروریستی بودند که همه متحد آمریکایی‌ها بودند. آمریکایی‌ها در هیچ کجا با تروریسم نجنگیدند.

کاظمی‌قمی تصریح کرد: بعد از فرار آمریکایی‌ها از داخل افغانستان، شاهد پدیده ظهور داعش هستیم و اکنون نیز با کمک آمریکایی‌ها، بخشی از مدیران و فرماندهان داعش از مناطق دیگر به داخل افغانستان آورده می‌شوند.

وی افزود: متأسفانه بخشی از عناصر سازمان امنیتی دولت سابق در بخشی از انفجارهای بزرگ همکاری داشتند.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: امروز همچنان افغانستان برای امریکا مهم است و به همین دلیل آنها نمی‌گذارند که افغانستان به سمت ثبات و امنیت پایدار برود.

وی افزود: آمریکایی‌ها حرکت افغانستان به سمت سازندگی را به معنی حضور کشورهای رقیب آمریکا از جمله چین و ایران می‌دانند.

کاظمی قمی تصریح کرد: آمریکایی‌ها امروز بزرگترین حامی داعش هستند. داعش در درون خودش مجموعه‌های تروریستی دیگر را خلق می‌کند و مورد حمایت و پشتیبانی آمریکایی‌ها است.

وی افزود: در طول یکسال اخیر ما شاهد گسترش ساختاری و تنوع عملیاتی داعش هستیم و حرکت به سمت مرزها هستیم.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: آمریکا مجموعه‌ای را تحت عنوان جبهه مقاومت سازماندهی می‌کند که دروغ است؛ یعنی به اسم مقاومت به دنبال ایجاد آشوب‌های داخلی هستند.

وی افزود: اقدام دیگر آمریکایی‌ها آموزش و سازماندهی بخش قابل توجهی از نیروهای نظامی رژیم گذشته است و حدود ۷ هزار نفر از این افراد را در داخل آمریکا برای بکارگیری در برنامه‌های آتی ساماندهی می‌کنند.

کاظمی قمی تاکید کرد: آمریکایی‌ها در تلاش برای ایجاد جنگ‌های مذهبی بین شیعه و سنی و همچنین بین قومیت‌ها هستند.

وی افزود: همچنین آمریکایی‌ها تلاش کردند طالبان و جمهوری اسلامی ایران را با یکدیگر درگیر کنند و یکی از مسائلی که جز سیاست‌های محوری ما این بود که در این طراحی آمریکایی‌ها حرکت نکنیم.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: در دوران حضور آمریکا در افغانستان ۵۰۰۰ لابراتوار تولید مواد مخدر صنعتی شکل گرفت و در تشکیل این مراکز آمریکایی‌ها و مافیاهایی که به آمریکا وابسته هستند نقش اساسی را دارند.

وی افزود: مدل خشخاشی که در افغانستان تولید می‌شود، انگلیسی است که سه بار در سال قابلیت کشت را دارد لذا بیشترین درآمد را نیز مافیای انگلیسی و آمریکایی و وابستگان آنها از مواد مخدر دارند و همین امر باعث شد که امروز ۱۰ درصد از جمعیت افغانستان معتاد شود که یکی از معضلات اجتماعی اقتصادی برای مردم افغانستان است.

کاظمی قمی در پایان تاکید کرد: امنیت پایدار در گرو دولت مشارکتی است و نقش کشورهای همسایه و در کمک به ساخت افغانستان جدید است. نباید اشغالگر دیروز، امروز در قالب بازسازی و سازندگی وارد افغانستان شود.


11654537
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت پرویز داودی را تسلیت گفتند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره ریز پرنده‌های منهدم شده در اصفهان نکاتی را بیان کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با صدور پیامی از حمایت‌ها و پشتیبانی ملت ایران پس از عملیات پیروزمند «وعده صادق»، تشکر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ظهر امروز مراسم ختم پرویز داودی معاون اول دولت نهم برگزار شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی به صورت تلفنی گفتگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره «ریز پرنده» های منهدم شده در اصفهان نکاتی را بیان کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره «ریز پرنده» های منهدم شده در اصفهان نکاتی را بیان کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دومین جلسه کارگروه دائمی پدافند غیرعامل کشور در سال ۱۴۰۳ به ریاست سرلشکر محمد باقری و با حضور دیگر اعضا تشکیل شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آب و مواد غذایی مورد نیاز سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان توسط یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش از پایگاه شهید لشگری به این استان ارسال شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است