استانی 01:27 - 12 آذر 1400
ایسنا/قم استاد حوزه علمیه گفت: علم به اینکه خوبی و بدی چیست و چه کاری را باید و چه‌کاری را نباید انجام داد همان علمی است که ما از آن تعبیر به فقه می‌کنیم و به همین خاطر گفته می‌شود هیچ علمی بالاتر از فقه نیست چون علم به عدل است و رفتار عادلانه است.

هیچ علمی بالاتر از فقه نیست \عالمان منشأ خیر و برکت برای جامعه هستند

آیت‌الله محسن اراکی در مراسم سالگرد مرحوم آیت‌الله محمد یزدی که امشب در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد با اشاره به آیه ۲۳ سوره مبارکه احزاب، عنوان کرد: آیت‌الله یزدی همه عمر خود را در راه دفاع از ارزش‌های متعالی قران و عترت، دفاع از حقوق مردم، قیام برای اقامه عدل در جامعه اسلامی، مبارزه بی‌امان علیه طاغوت و انحرافات، امربه‌معروف و نهی از منکر و خدمات بزرگ علمی به حوزه علمیه و جامعه اسلامی صرف کرد.

وی با اشاره به مسئولیت عالمان فقیه در جامعه، گفت: در قرآن و روایات مسئولیت‌هایی که بشر دارد بر اساس هفت میثاق معرفی شده است که پیمان و میثاق اول فطرت است؛ امیرالمؤمنین (ع) فرمودند هدف ارسال پیامبران این بود که به میثاق فطرت در جامعه بشری عمل شود زیرا میثاق فطرت یعنی میثاق و پیمان آفرینش که یک میثاق تکوینی است.

استاد حوزه علمیه بابیان اینکه میثاق نوعی دادوستد و معامله است، اظهار کرد: میثاق یا تشریعی و قانونی است یا تکوینی و دادوستد خداوند با مخلوقات از نوع تکوینی است به این معنی که در برابر بخششی که خداوند به انسان می‌کند مسئولیتی بر دوش او قرار می‌گیرد بنابراین اولین بخشش خدای متعال اعطای نعمت وجود است و ما این نعمت الهی را پذیرفتیم و برابر آن وظیفه داریم به خدایی، خالقیت، رازقیت، قدرت و حاکمیت خدا اقرار کنیم بنابراین اولین مسئولیت ما اقرار به توحید و خدا بودن خدا است.

وی میثاق‌های عقل، سمع و بصر، ایمان و علم را از میثاق‌های خدا با مردم برشمرد و افزود: خداوند دو میثاق هم با پیامبران بسته است که یکی با پیامبران قبل از پیامبر اسلام است و آن‌ها تعهد دادند زمینه‌ساز حکومت محمدی باشند و یک میثاق هم از پیامبر اسلام (ص) گرفته شده که ایشان متعهد به اقامه عدل جهانی شده و این مسئولیت به وسیله خلیفه و جانشین او حضرت مهدی (عج) جامه عمل خواهد پوشید.

اراکی با اشاره به میثاق ایمان که مؤمن با گفتن شهادتین باخدا می‌بندد، اظهار کرد: این میثاق بزرگی است که ما به رسالت رسول خدا شهادت می‌دهیم تا پیامبر (ص) را در عمل به مسئولیتش که اقامه عدل است یاری کنیم بنابراین مسئولیت ما اطاعت و یاری است که در آیه ۷ سوره مائده صریحاً به این میثاق و مسئولیتی که ما داریم اشاره شده است.

وی به تبیین پیمان علم پرداخت و گفت: خدای متعال پیمان علم را از عالمان و جاهلان گرفته است به این صورت که کسانی که با علم عدل الهی آشنا نیستند باید به دنبال کسب آن بروند و عدالت را در رفتار خود بکار ببرند و از عالمان هم پیمان گرفته شده است که این علم را به مردم بیاموزند و در راه پیاده‌سازی این علم تمام تلاش خود را به کار گیرند.

استاد حوزه علمیه بابیان اینکه علم دین در حقیقت علم به وحی، پرهیز از بدی‌ها و پایبندی به خوبی‌ها و ارزش‌های متعالی است، ابراز کرد: از افتخارات حوزه علمیه قم این است که پایگاه این علم و مرکز تربیت عالمان به این علم است و این علم مهم‌ترین علمی است که به سود بشر است و اگر بشر هیچ علمی را نداند و فقط این علم را بداند خوشبخت می‌شود.

وی ادامه داد: علم به اینکه خوبی و بدی چیست و چه‌کاری را باید و چه‌کاری را نباید انجام داد همان علمی است که ما از آن تعبیر به فقه می‌کنیم و به همین خاطر گفته می‌شود هیچ علمی بالاتر از فقه نیست چون علم به عدل است و رفتار عادلانه است.

اراکی تصریح کرد: امیرالمؤمنین (ع) در خطبه شقشقیه فرمودند قسم به خدایی که دانه را شکافت و بشر را آفرید اگر نبود که مردم اعلام وفاداری به اطاعت و نصرت من کردند و اگر نبود پیمانی که خداوند از علما گرفته است که عدل را در جامعه پیاده کنند، در برابر ظلم ساکت ننشینند و تلاش کنند حق مظلوم را از ظالم بگیرند من این مسئولیت را نمی‌پذیرفتم.

وی بابیان اینکه آیت‌الله یزدی نمونه برجسته عالمی بود که خود را در برابر اقامه عدل، دفاع از مظلوم، تبیین علم عدل الهی و اجرای عدل در جامعه مسئول می‌دید، افزود: این عالمان منشأ خیر و برکت برای جامعه هستند زیرا علم عدل را می‌دانند و در راه اجرای این علم همه هستی و توان خود را بکار می‌گیرند. این‌چنین عالمانی هستند که شایسته اقتدا و الگوی مردم هستند.

وی بابیان اینکه مشکل جامعه اسلامی بعد از پیامبر (ص) این بود که کسانی که با علم دین آشنا نبودند و دغدغه علم دین و اجرای آن را نداشتند جایگاه عالمان به عدل و مجریان عدل الهی را اشغال و صاحبان اصلی این جایگاه را منزوی کردند، افزود: تمام مبارزات انبیا در طول تاریخ برای اجرای عدل در برابر کسانی بود که اجرای عدل در جامعه را به ضرر خود می‌یافتند.

اراکی بابیان اینکه پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) بودند که به مردم حس مبارزه علیه ستم و ظلم را آموختند، گفت: نخستین کسی که در این میدان بعد از رسول اکرم (ص) قدم برداشت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها بود و اگر وجود حضرت زهرا سلام‌الله علیها و نهضت فاطمی نبود حتی علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام هم نمی‌توانست سخنی از عدل بگویند زیرا فاطمه (س) نماد عدل، پاکی و تقوا و تنها یادگار پیامبر خدا بود که به‌خوبی مردم ایشان را می‌شناختند.

انتهای پیام


11347703
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است