فرهنگی‌هنری 10:12 - 08 آذر 1394
یادداشت مهمان/
در شرایط فعلی به نظر می‌رسد در شبکه‌ای مثل تلگرام، به همان میزان که معاندین می‌توانند کار کنند، امکان فعالیت برای متدینین نیز فراهم است؛ نمی‌شود صحنه را در شبکه‌های پیام‌رسان پرجمعیت خالی کرد و پاسخگوی هجمه سنگین شبهات نبود.

ضرورت حضور متدینین در شبکه‌های مجازی

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، فضای مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به رشد و پیشرفت روزافزون تکنولوژی، نمی‌توان وجود آن را نادیده گرفت. سؤالی که اینجا پیش می‌آید این است که حضور در شبکه‌های پیام‌رسان در شرایط کنونی به چه شکلی باید باشد؟

حجت‌الاسلام مهدی زارع کارشناس فضای مجازی طی یادداشتی به این سؤال پاسخ گفته است:

 

در زمینه شبکه‌های پیام رسان و ... لازم است نرم‌افزاری‌های بومی تقویت و پس از آن کاربران برای استفاده از بسترهای با آسیب کمتر ترغیب و تشویق شوند. شایسته است متولیان امر، شبکه‌های پیام رسان کاملاً بومی را به نحوی برای کاربران کارآمد و جذاب کنند که بعد از اولین حضور، کاربران جذب شوند به عبارت دیگر در این بستر کسی برنده است و کاربران را به سوی خود می‌کشاند که تکنولوژی قوی‌تر و ایده‌های جذاب‌تری داشته باشد.

به نظر می‌رسد تبلیغ به عدم حضور متدینین در شبکه‌های پیام‌رسان پرجمعیت قابل دسترسی در کشور مثل تلگرام همان کاری است که دشمنان به دنبال آن هستند و با این کار عملاً فضای مناسب و راحتی برای تبلیغ پررنگ دشمنان و بدخواهان را با دست خود فراهم می‌کنیم. همانگونه که نمونه‌های آن را در حد محدودتر قبلا در فضاهایی مثل پارک‌ها و ... مشاهده کرده‌ایم، بهتر است به این شبکه‌ها به عنوان فرصت استثنایی نگاه کنیم و با برنامه‌ریزی صحیح، حضور حداکثری و با استفاده از فرصت‌ها زمینه‌های تبلیغی دشمن را خنثی و کاربران را در موضوعات مورد نیاز اسلام و نظام و انقلاب بسیج کنیم.

حضور مبلغان و روحانیون نیز در شبکه‌های پیام‌رسان پر مخاطب از نوع تبلیغ «طبیب دوّار» است که امیرمؤمنان علی(ع) درباره یکی از صفات و ویژگی‌های پیامبر اسلام(ص) اشاره کرده و می‌فرماید:«وَ مِنْهَا طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ قَدْ أَحْکَمَ مَرَاهِمَهُ وَ أَحْمَی مَوَاسِمَهُ یَضَعُ ذَلِکَ حَیْثُ الْحَاجَةُ إِلَیْهِ مِنْ قُلُوبٍ عُمْیٍ وَ آذَانٍ صُمٍّ وَ أَلْسِنَةٍ بُکْمٍ مُتَتَبِّعٌ بِدَوَائِهِ مَوَاضِعَ الْغَفْلَةِ وَ مَوَاطِنَ الْحَیْرَةِ ...»؛ او (پیامبر) پزشکی است که با طبّ خویش پیوسته در گردش است، داروها و مرهم‏‌های خود را به خوبی آماده ساخته و ابزار داغ کردن را (برای سوزاندن‏ زخم‌ها) تفتیده و گداخته کرده است، تا بر هر جا که نیاز داشته باشد بگذارد؛ بر دل‌های کور، بر گوش‌های کر، بر زبان‌های گنگ، او با داروهای خویش بیماران غفلت زده و سرگشته را رسیدگی و درمان می‏‌کند، همان‌هایی که از فروغ حکمت بهره نگرفته و اندیشه خود را به انوار دانش‌هایی که اعماق جان را روشنی بخشد، تابان و فروزان نکرده‌‏اند. [نهج البلاغه، خطبه 108]

لازم است توجه داشته باشیم دشمنان با انواع فعالیت‌ها به دنبال انحراف جوانان هستند و نمی‌شود صحنه را در شبکه‌های پیام‌رسان پرجمعیت خالی و پاسخگوی هجمه سنگین شبهات در شبکه‌های دیگر که کاربران محدود یا غیر فعال هستند، بود. وقتی دشمن از جبهه جنوب و مرز عراق حمله می‌کند، آیا ما نیروهای خود را در مرز ترکمنستان مستقر می‌کنیم؟! دشمن از وایبر، اینستاگرام، تلگرام و گوگل پلاس و ... حمله کرده است و  مخاطبان هم در این شبکه‌ها هستند و آن وقت ما سراغ شبکه‌های دیگر برویم و آنها را رها کنیم؟!

البته اینکه عدم استقلال در این شبکه‌ها موجب می‌شود نتوانیم در سطح وسیع کار کنیم؛ حرفی سنجیده است و لازم است مسئولان مربوطه اقدامات لازم را برای ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز از قبیل شبکه ملی اطلاعات به صورت جدی‌تر پیگیری نموده و کم کاری‌ها جبران شود اما در شرایط فعلی به نظر می‌رسد در شبکه‌ای مثل: تلگرام، به همان میزان که معاندین می‌توانند کار کنند، امکان فعالیت برای نیروهای انقلاب و متدینین نیز فراهم است.

واقعیت این است که ما اکنون در مقابل شبیخون فرهنگی قرار گرفته‌ایم و در حال دفاع و حمله هستیم و بی‌شک خالی کردن میدان با روحیه جهاد و استقامت در راه خدا و حقّ و حقیقت، منافات دارد اما گفت‌وگو در این زمینه که شورای عالی فضای مجازی و نهادهای فرهنگی چه وظایفی در حوزه محتوا دارند که متأسفانه خیلی از این امور زمین مانده است و فرصت دیگری می‌طلبد.

انتهای پیام/

http://fna.ir/VXLON3

7442767
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ساعت بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی به مناسبت شب‌های قدر کوتاه‌تر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شب‌های قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره می‌کنند که از رحمت الهی دور می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از سوالات و شبهاتی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید این است که آیا واقعاً اسلام دین آسانی است؟ که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است