استانی 10:53 - 04 آبان 1393
یک دکترای تاکسی‌درمی با تأکید بر نامطلوب بودن وضعیت حیات‌وحش کشور گفت: تنها راه ممنوعیت و کنترل شکار، خلع سلاح است.

خلع سلاح تنها راهکار کنترل شکار

سید نادر صادقی‌راد دکترای تاکسی‌درمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه مرکزی، با تأکید بر اینکه حیات‌وحش ایران بسیار در شرایط نامطلوبی قرار دارد و با ممنوعیت شکار نیز نمی‌توان شرایط را بهبود بخشید، اظهار کرد: در سال‌های قبل از انقلاب هیچ‌گاه به این تعداد اسلحه برای شکار دست مردم نبود و صرفاً به دست افراد خاص سپرده می‌شد.

وی اسلحه را عاملی عنوان کرد که بیشترین آسیب را به حیات‌وحش کشور وارد می‌کند و افزود: در سال‌های گذشته تعداد اسلحه در استان مرکزی بسیار کم بود اما، امروز وضعیت کاملاً وارونه شده و افراد محلی و روستاییان به دلایلی همچون طعمه شدن گله و عواملی از این دست صاحب اسلحه شدند و شکار به راحتی انجام گرفت.

صادقی‌راد با اشاره به اینکه کنترل شکار و شکارچیان به واسطه قوه قهریه به نتیجه نخواهد رسید، گفت: در حال حاضر مجازات‌ها و جرائم سنگینی برای شکار تعیین شده است، اما همچنان شکار صورت می‌گیرد، چراکه شکارچیان می‌دانند کدام مناطق تحت مدیریت و حفاظت است و حتی زمان نگهبانی از مناطق را می‌دانند، به همین دلیل شکار با سهولت به انجام می‌رسد.

وی تصریح کرد: وضعیت و شرایط به نحوی شده که محیط‌بانان دائماً با شکارچیان درگیر هستند، آسیب می‌بینند و حتی کشته می‌شوند. اگر شکارچیان کشته شوند مجازات آن را باید محیط‌بان متحمل شود، البته جرائم سنگینی برای متخلفان و شکارچیان نیز تعیین می‌شود که به هیچ عنوان کفایت نخواهد کرد.

این رفتارشناس حیوانات با تأکید بر ترویج فرهنگ در عرصه شکار گفت: خوشبختانه دولت در کشور دارای قدرت فراوانی است. راه حل ممنوعیت شکار در کشور صادر شدن دستور خلع سلاح است. تنها با این راهکار است که می‌توان شکار در کشور را کنترل کرد.

وی افزود: فرهنگ در این عرصه بسیار مهم و مؤثر است اما، تا زمانی که بخواهیم فرهنگ عمومی جامعه را ارتقا دهیم قطعاً همه حیات‌وحش از بین رفته است. دقیقا در سال 1356 دشت موته 14 هزار آهو داشت اما، امروز شاید چیزی حدود 250 رأس آهو داشته باشد و این صرفاً به دلیل عدم کنترل شکار است.

صادقی‌راد عنوان کرد: در حال حاضر شکار ممنوع است اما، چیزی که شاهدیم این است که سهمیه فشنگ در حال توزیع است. ادامه این روند قطعاً آینده‌ای برای کشور در عرصه حیات‌وحش باقی نخواهد گذاشت.

‌انتهای پیام


5041148
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است