گوناگون 09:53 - 25 بهمن 1394
امروز در تاریخ
امروز 25 بهمن برابر با 14 فوریه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

 
 
 
 
برترین ها: امروز 25 بهمن برابر با 14 فوریه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.



رویداد ها:



102 - لشکرکشی چین به فرارود و شکست از لشکریان ایران



فوریه سال 102 میلادی (و طبق محاسبات کرونیکل نگاران؛ چهاردهم فوریه و امسال، مصادف با 25 بهمن ماه)، «وادی» امپراتور وقت چین با استفاده از فرصت درگیری ایران با رومیان در غرب، یک سپاه چهل هزار نفری از نیروهای خود را روانه منطقه فرارود کرد. این حمله در ناحیه فرغانه و در نیمه راه خجند به سمرقند، بدون نیاز به اعزام افراد پادگانهای تپورستان (مازندران)، آثرپاتیگان* (آذربایجان)، توسط نیروهای محلی پارت (خراسان)، آریانا (هرات و غرب افغانستان امروز) و کُهِستان در هم شکسته شد و بسیاری از چینیان به اسارت درآمدند. اسیران چینی هدف حمله نظامی را به دست آوردن اسپان دره فرغانه که بزرگتر از اسپان چین، نیرومند و پُرطاقت اند بیان کرده بودند. [چون حرف «پ» در الفبای عربی وجود ندارد به تدریج اسپ «اسب» نوشته شده است.].



قضیه به مِهستان (سنای ایران) در تیسفون گزارش شد و قرار شد که اگر رئیس کشور چین پوزش بخواهد، اسیران چینی آزاد و سه هزار اسپ و عمدتا مادیان (اسپ ماده) نیز به خاقان فروخته شود که خاقان پذیرفت و به جای پول نقد، بابت بهای اسبان به ایران ابریشم تحویل داد.



25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟



در آن زمان منطقه کاشغر و مناطقی که امروزه مسکن اویغورها است تاجیک نشین و پارسی زبان بودند. میان چین و قلمرو ایران، چند ایل نشین دارای استقلال وجود داشت. این مناطق و نیز تبت، طبق یک سازش قدرت های استعمارگر اروپایی، در سال 1907 به چین داده شدند و ترکستان شرقی نام گرفتند. هدف انگلیسی ها از این عمل این بود که روسیه نتواند از طریق منطقه هیمالیا به هندوستان دست یابد. در آن زمان هر قطعه از چین زیر نفوذ یک قدرت وقت بود. انگلیسی ها مناطق خاوری ایران را هم از این کشور جدا ساختند و افغانستان نام نهادند تا روسیه نتواند از این طریق، هندوستان را از چنگ آنان خارج سازد.



1876 - «الکساندر گراهام بِل» اختراع خود ـ تلفن را به ثبت داد تا به نام او باقی بماند.



25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟



1979 - آغاز اعدام مقامات نظام شاهنشاهی



نیمه شب 25 بهمن 1357 (14 فوریه 1979)، سه روز پس از پیروزی انقلاب و یک روز بعد از تشکیل کابینه دولت موقت (کابینه مهدی بازرگان)، نخستین دسته افسران و مقامهای نظام سلطنتی تیرباران شدند. ارتشبد نعمت الله نصیری رئیس پیشین ساواک، سپهبد مهدی رحیمی رئیس شهربانی کل و فرماندار نظامی سابق پایتخت، سرلشکر رضا ناجی فرماندار نظامی سابق اصفهان و سرلشکر منوچهر خسروداد فرمانده سابق هوانیروز نخستین دسته اعدامی ها بودند که محاکمه آنان همان روز در محل دبیرستان شماره 2 علوی در دادگاه انقلاب انجام و مفسد فی الارض شناخته شده و نیمه شب در پشت بام همان مدرسه تیرباران شده بودند و این، در حالی بود که محاکمه 22 تن دیگر در همان محل ادامه داشت. شیخ صادق خلخالی قاضی دادگاه انقلاب بود و احکام اعدام پس از تایید امام خمینی (ره) به اجرا درآمد.



25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

شیخ صادق خلخالی



1945 - 135 هزار کشته و مجروح در بمباران «درسدن» آلمان



شهر «درسدن» آلمان 13 فوریه سال 1945 مورد حمله 772 بمب افکن انگلیسی و امریکایی قرار گرفت و 14 فوریه (روزبعد) دوباره 311 بمب افکن آن را بمباران کردند که شدیدا آسیب دید و از نفوس آن جمعا 45 هزار تن کشته و 90 هزار نفر دیگر مجروح شدند. به نوشته مورخان، این بمباران لازم نبود زیراکه که شکست آلمان قطعی و نیروهایش درحال عقب نشینی بودند. بمباران درسدن 56 روز قبل از خودکشی هیتلر صورت گرفته بود!. درسدن در ژانویه 1944 نیز شدیدا بمباران شده بود.



در بمباران درسدن از بمب های آتشزا استفاده شده بود که گرمایی معادل ششصد درجه ایجاد و تیرهای آهن ساختمانها را ذوب کرده بودند.



در این زمینه کتابهای متعدد از جمله کتاب «آتش» تالیف فردریک مورخ آلمانی و کتاب «کشتارگاه شماره پنج» تالیف نویسنده آمریکایی کورت ودنه گات انتشار یافته است. مورخان، بمباران درسدن را به آن صورت و در آن زمان یک انتقامگیری از ملت آلمان بشمارآورده اند.



13و 14 فوریه 2003 و همچنین فوریه 2010 به این مناسبت راهپیمایی های گسترده ای بر ضد بمباران «درسدن» برگزار شده بود و بازماندگان این بمباران با تلویزیونها مصاحبه کردند. بمباران مراکز غیر نظامی آلمان در سال های 1944 و 1945 عمدتا با هدف تضعیف روحیه آلمانی ها که برخی از آنان قبلا خودرا «سوپرمَن»می دانستند صورت می گرفت ولی کمتر از دو ماه مانده به پایان جنگ، چرا؟. نیروی هوایی آلمان در ماههای آخر جنگ به سبب نداشتن سوخت، قادر به دفاع از آسمان این کشور نبود.



25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

«درسدن» پس از بمباران فوریه 1945



1963 - موفقیت اولین پیوند کلیه انسان در انگلیس



در 14فوریه 1963 م پروفسور مارتین اسکات، جراح انگلیسی، در بیمارستان شهر لیدز انگلستان کلیه فردی را که تازه فوت کرده بود، برداشت و طی یک عمل جراحی به یکی از بیماران خود پیوند زد. این پیوند با موفقیت روبرو شد.



25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

مارتین اسکات



1303 ش - عزل احمد شاه قاجار از فرماندهی کل قوا و واگذاری آن به "رضاخان" با تصمیم مجلس



رضاخان سردار سپه پس از گسترش قدرت و نفوذ خود در سراسر کشور، تنها از یک چیز بیم داشت و آن برکناری وی از سوی احمدشاه بود، همان طور که پیشتر در حادثه جمهوری چنین شد. به همین علت کوشید تا فرماندهی کل قوا را که به موجب قانون اساسی در اختیار شاه بود، از آنِ خود سازد. اما مخالفت مدرس و اقلیت هوادار او، مانعی جدّی در نیل به این هدف بود. از این رو سردار سپه به مدرس چنین وانمود کرد که تسلیم او شده و از این پس هرچه مدرس بگوید پذیرفته می‏شود. در اواسط بهمن ماه، سردار سپه به منزل مدرس رفت و در این ملاقات و ملاقات‏های بعدی، از توطئه‏های دربار بر ضد خود گله کرد و خواستار اعطای فرماندهی کلّ قوا گردید. مدرس نیز که قصد داشت با حمایت از رضاخان، مانع از انجام کارهای غیرقانونی وی شود، همکاری با او را پذیرفت. به همین علت فراکسیون‏های مختلف مجلس با مشورت یکدیگر، طرحی برای این منظور تهیه کردند که در 25 بهمن 1303 به تصویب نمایندگان رسید. بدین ترتیب، رضاخان به فرماندهی کلّ قوای ایران دست یافت و احمدشاه قاجار با از دست دادن مهم‏ترین اهرم قدرت سلطنت خویش، قدرت خود را از کف داد و زمینه برای برانداختن قاجار، بیش از پیش فراهم شد. در حقیقت باید از این تاریخ، سلطان احمدشاه را پادشاه مخلوع ایران دانست و رضاخان پهلوی را پادشاه جدید ایران خواند.



25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

احمد شاه



1367 - صدور حکم تاریخی امام خمینی مبنی بر ارتداد سلمان رشدی



سلمان رشدی نویسنده مرتد هندی الاصلِ انگلیسی در رمان خود با نام آیات شیطانی، به اسلام، قرآن و پیامبر اکرم (ص) و بسیاری دیگر از مقدسات مسلمانان به روشی جاهلانه و نابخردانه اهانت کرده است. تألیف و انتشار کتاب آیات شیطانی در سطح گسترده که با نظر مثبت و مساعد دولت‏های غربی انجام شد، حاکی از توطئه فرهنگی جدید غرب علیه مسلمانان، تحت پوشش آزادی بود. اما فتوای صریح امام خمینی علیه نویسنده این کتاب، باعث بیداری مردم جهان به ویژه مسلمانان شد و در واقع از تکرار چنین اهانت‏هایی به اسلام جلوگیری کرد. پس از صدور این فتوا، اکثریت علمای جهان اسلام و بسیاری از آزاداندیشان از آن حمایت کردند. این در حالی بود که دولت‏های غربی به بهانه دفاع از آزادی قلم به حمایت شدید تبلیغاتی و سیاسی از سلمان رشدی پرداختند. حضرت امام با صدور حکم شرعی ارتداد نویسنده کتاب آیات شیطانی، نیروی عظیم نیروهای مسلمان را آشکار ساخت و موجی توفنده از توده‏های میلیاردی مسلمانان در مصاف با کفر پدید آورد. رشدی مرتد نیز از لحظه صدور حکم، مخفی شد و پلیس اسکاتلند یارد، حفاظت از وی را با صرف هزینه‏های کلان بر عهده گرفت. رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت ‏اللَّه العظمی خامنه‏ ای در این باره فرمود: حکمی را که امام امت بیان فرموده‏اند، حکمی است که هر یک از فقهای اسلامی اگر بخواهند بر طبق حکم اسلامی عمل کنند، همین حکم را باید بدهند و این فتوا قطعی است. هزینه حفاظت از سلمان رشدی برای دولت انگلستان در حدود یک میلیون پوند در سال است.



25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

سلمان رشدی



2005 - «رفیق حریری» میلیاردر لبنانی و قبلا پنج بار (متناوبا از سال 1992 تا سال 2004) نخست وزیر این کشور بر اثر انفجار کشته شد.



25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟



2006 - اظهارات تاریخی صدام در دادگاه



بامداد دوشنبه (14 فوریه 2006) مشاوران قضایی، صدام حسین و شرکاء اتهام وارده به او در کشتار 140 شیعه در سال 1982 (21سال پیش از اشغال نظامی عراق)در دجیل، از شرکت در جلسه دادگاه خودداری کرده بودند و خلیل الدولیمی صدر مشاوران قضایی او گفته بود که تا رئوف عبدالرحمن رئیس دادگاه باشد در جلسه حاضر نخواهند شد زیرا که عبدالرحمن در زمان اقتدار صدام غیابا به حبس ابد محکوم شده و به دلیل کینه شخصی نمی تواند منصفانه قضاوت کند. به علاوه، ازآنجاکه این محاکمه مورد توجه جهانیان است و غیر علنی هم اعلام نشده است؛ چون همه نمی توانند تماشاگر مستقیم آن باشند لذا ضرورت دارد که پخش مستقیم تلویزیونی شود تا عراقی ها و جهانیان در جریان آن قرار داشته باشند. این جلسه پس از یک وقفه چندین روزه تشکیل شده بود زیرا که در آخرین جلسه هم وکیلان صدام و خود او به حالت اعتراض، از جلسه خارج شده بودند.



25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟



ساعتی پس از اعلام اظهارات خلیل الدولیمی، ماموران مربوط صدام حسین و برادرش «برزان ابراهیم التکریتی» را با زور به دادگاه برده بودند.

  

25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟ 

برزان برادر صدام با زیر پیراهنی در دادگاه



مامور گارد برزان را که زیر پیراهن برتن داشت و نشان می داد که با جبر و زور به دادگاه منتقل شده بود، حتی با زور دست وارد جایگاه متهمان ساخت و خواست او را بر صندلی بنشاند که برزان بر زمین نشست و پشت خود را به رئیس دادگاه کرد. وی بعدا بپاخاست و دست به اعتراض زد و گفت که او را شکنجه کرده بودند. رسانه های برخی از کشورها نوشته بودند: از آنجا که عراق تحت اشغال نظامی آمریکاست و قدرت اول در عراق، دست کم باید در این یک مورد، تشریفات محاکمات آمریکا رعایت می شد و متهم را با زور و چنین وضعیتی به جلسه محاکمه منتقل نمی کردند - کاری که در اوراق تاریخ خواهد ماند و ....

   

در این میان صدام که پیراهن عربی آبی رنگ بلندی بر تن و دمپایی برپا داشت (لباس اطاق) و کت پالتو مانندی را بر روی این پیراهنش پوشانده بودند، در حالی که مانند جلسات قبل یک جلد قرآن به دست داشت، بدون نشستن بر صندلی، خطاب به رئیس دادگاه شعار مرگ بر جورج دبلیو بوش را سر داد. وی سپس به رئیس دادگاه گفت: شرم بر تو، رئوف!. با این رفتار می خواهی حقارت خود را جبران کنی؟!.

   

خلیل الدولیمی وکیل ارشد صدام پس از اطلاع از قضیه (انتقال صدّام به جلسه محاکمه با زور) گفت که ما به تحریم دادگاه تا تعویض رئیس آن ادامه می دهیم زیرا که طبق اصول بین المللی امر قضاوت، قاضی دادگاه نباید خصومت شخصی با متهم و یا متهمان داشته باشد. طبق استاندارد بین المللی که به صورت میثاق جهانی درآمده است نمی توان با زور یک متهم را به جلسه دادگاه برد. به علاوه، در تعریف بین المللی، دادگاه مرکب است از قاضی (بیطرف)، دادیار (نماینده دادستان) از یکطرف و از سوی دیگر متهم و وکیل یا وکیلانش. شهود جایگاه دیگری دارند. چون ما وکیلان صدام، به دلیل عدم صلاحیت رئیس تازه دادگاه، جلسات آن را تحریم کرده ایم، محاکمه نمی تواند بدون رسیدگی قبلی به صلاحیت این رئیس ادامه یابد. محاکمه غیابی در صورتی است که متهم در دسترس نباشد و ناپیدا باشد. در تعیین وکیل تسخیری نیز موافقت متهم؛ شرط است. بنابراین، از نظر او (الدولیمی) ادامه این محاکمه، قانونی و مطابق استاندارد بین المللی نمی تواند باشد.

رمسی کلارک



«رمسی کلارک» دادستان اسبق آمریکا هم قبلا گفته بود که جورج دبلیو بوش می خواهد که صدام اعدام شود زیرا که گفته شده است صدام برای قتل پدر او در جریان سفرش به کویت در اوایل دهه 1990 توطئه کرده بود. بنابراین، هرچه را که او می بیند پیرامون کینه شخصی دور می زند!.

   

صدام و برادرش بعدا اعدام شدند.



ماسبت ها:



روز جهانی عشاق (ولنتاین)



14 فوریه روز ولنتاین قدیس، روز ولنتاین، یا جشن ولنتاین در بسیاری از کشورهای جهان گرامی داشته می شود در حالی که در اکثر این کشورها، روز ولنتاین تعطیل نیست.



روز ولنتاین به عنوان گرامی داشتِ مذهبی یکی از قدیسان صدر مسیحیت به نام والنتینوس آغاز شد. داستان های شهادت متفاوتی درباره ولنتاین های متفاوت در طول تاریخ روایت شده است. داستان مشهور ولنتاین قدیس چنین است که این کشیش مسیحی در رم باستان برای سربازان مراسم ازدواج برگزار میکرد.







طبق دستور امپراطور کلادیوس دوم ازدواج برای سربازان در امپراتوری روم ممنوع شده بود. زیرا امپراتور معتقد بود مردان مجرد، جنگجویان بهتری هستند. از دیگر اتهامات والنتینوس تلاش برای آزادی زندانیان مسیحی از زندان بود. تا اینکه به علت این فعالیت ها به زندان افتاد. براساس این افسانه، ولنتاین قدیس دختر کور زندانبانش را شفا داده است.و در روز اعدامش در وداع نامه ای که برای این دختر نوشته بود «ولنتاین تو» امضاء کرده بود.



اولین بار در قرون وسطی پیوستگیِ روز ولنتاین و عشق جسمانی در آثار جفری چاسر شاعر انگلیسی قرن چهاردهم مطرح شده است. در این مناسب عشاق با اهدای گل، شیرینی و ارسال کارت تبریک ابراز عشق می کرده اند. از قرن نوزدهم کارت های گرامی داشت ولنتاین به صورت انبوه تولید می شود.با شیوع اینترنت در سالهای اخیر ارسال کارت های ولنتاین الکترونیکی رواج پیدا کرده است به طوری که در سال 2010 بیش از 15 میلیون کارت ولنتاین الکترونیک ارسال شده است. در قرن بیستم کادوهای ولنتاین از گل و شکلات فراتر رفت و جواهراتی مخصوص اهدا در این روز طراحی شد.







در بین سنت هایی که از طریق فرهنگ آمریکایی در دنیا رواج یافته هیچ کدام به اندازه ولنتاین موفق نبوده است. چنانکه طبق آمار در کشورهای آسیای شرقی، عشاق گرانبهاترین کادوهایشان را به مناسبت این روز تهیه می کنند. این روز که در قرون وسطی در اروپا گرامی داشته میشد امروز در کشورهای غیر مسیحی این جشن محبوبیت بیشتری یافته است هرچند که فرهنگ های باستانی به مخالفت با آن برخاسته اند چنانکه در هند آن را یک سنت امپریالیستی نامید اند و در کشورهای اسلامی گرامی داشت این روز تقبیح شده است.



این روز در چین چندان جدی گرفته نمی شود چون مصادف با جشن¬های سال نوی چینی است. در دهه شصت میلادی روز ولنتاین در ژاپن محبوب شد. در سنت ژاپنی به خاطر ترجمه اشتباه این خانم ها هستند که به آقایان شکلات هدیه می دهند.بر خلاف سنت غربی که این  مراسم شامل اهدای گل، کارت تبریک و دعوت به شام می شود این سنت در ژاپن تنها به اهدا شکلات خلاصه می شود. نیمی از فروش سالانه شکلات در ژاپن به مناسبت روز ولنتاین است.



در دهه هشتاد میلادی اتحادیه ملی صنعت قنادی در ژاپن روز 14 مارس به عنوان «روز پاسخ» نام¬گذاری  کرد.در این روز آقایان به خانم ها (که از آنها در روز ولنتاین شکلات کادو گرفته اند) شکلات هدیه می کنند. آنها این روز «روز سفید» نامیدند. به خاطر اینکه شکلات شیری به خانم ها اهداء می کنند.



در برخی از کشورهای آمریکای لاتین مانند مکزیک و کلمبیا ولنتاین روز «دوستی و عشق» نامیده شده است و در این روز مردم علاوه بر محبوب شان از دوستان شان نیز قدردانی می کنند. در کره جنوبی ولنتاین همچون ژاپن برگذار می شود با این تفاوت که مردان و زنانی که در14 فوریه و 14 مارس شکلات هدیه نگرفته اند به رستوران می روند و نودل سیاه می خورند وبر زندگی مجردی خود ناله می کنند.



زادروزها



    ۱۴۸۳ - بابر بنیادگذار و امپراتور گورکانی هند.

    ۱۸۳۸ - مارگارت نایت، مخترع آمریکایی، معروف به توماس ادیسون مونث، (م. ۱۹۱۴).



25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

بابر



    ۱۸۹۵ - مکس هورکهایمر، فیلسوف آلمانی عضو مکتب فرانکفورت، (دیالکتیک روشنگری)، (م. ۱۹۷۳).

    ۱۹۰۴ - هرتا کوزینن، کمونیست فنلاندی، (م. ۱۹۷۴).



25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

مارگارت نایت



    ۱۹۰۴ - چارلز آوتلی، پروفسور در مهندسی الکترونیک، (میکروسکوپ الکترونیک اسکن کننده)، (م. ۱۹۹۶).

    ۱۹۱۶ - مازاکی کوبایاشی، فیلمساز ژاپنی، (کوایدان)، (م. ۱۹۹۶).



25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

مکس هورکهایمر



مرگ‌ها



    ۱۷۷۹ - جیمز کوک، کاشف اسکاتلندی، کشته شد، (ت. ۱۷۲۸).

    ۱۸۳۱ - وینسنتو گوئررو، قهرمان انقلابی مکزیک، (ت. ۱۷۸۲).



25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

جیمز کوک



    ۱۹۴۳ - داوید هیلبرت، ریاضیدان آلمانی.

    ۱۹۴۹ - یوسف سلمان یوسف، دبیرکل حزب کمونیست عراق از ۱۹۴۱ تا زمان اعدامش در ۱۹۴۹، از اولین کمونیست‌های عراق، (ت. ۱۹۰۱).



25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

داوید هیلبرت



*****

منابع:



-پایگاه نوشیروان کیهانی زاده

-ویکی پدیای فارسی

-صفحه امروز در تاریخ در توئیتر

-راسخون


7681939
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است