اقتصادی 21:06 - 01 آبان 1397

قاچاق۱۰تا۳۵میلیون لیتر سوخت/مصرف۳۰۵میلیون بشکه نفت خام درحمل ونقل

به گزارش خبرنگار مهر، محسن دلاویز مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان اینکه انرژی در حوزه تامین امنیت سیاسی نقش مهمی را ایفا می کند، گفت: همواره وزیر نفت یک بازه قیمتی را برای ارزش نفت عنوان می کند و باید تاکید کرد که بی تردید قیمت نفت با نرخی بالغ بر ۸۰ دلار به نفع غرب است و در آینده در صدد هستند تا با کاهش تولید کربن، میزان مصرف نفت را کاهش دهند. از سوی دیگر باید گفت که قیمت بالای نفت موجب ایجاد سرمایه گذاری در بخش انرژی های تجدید پذیر می‌شود.

وی با اعلام اینکه شدت مصرف انرژی در ایران ۴ برابر متوسط جهانی است و ۷ برابر متوسط مصرف کشور ژاپن است، تصریح کرد: معادل ۳۰۵ میلیون بشکه نفت خام در حوزه حمل و نقل ایران مصرف می‌شود؛ به این ترتیب می توان گفت ۷۰ درصد سهم آلودگی هوا در ایران است.

 دلاویز با اشاره به قاچاق ۲۰۰۲ میلیارد تومانی در کشور افزود: رقم دقیقی برای میزان قاچاق وجود ندارد اما به جرات می توان گفت قاچاق سوخت در کشور رقمی بین ۱۰ الی ۳۵ میلیون لیتر را به خود اختصاص می دهد. در چنین شرایطی ۵۰ درصد یارانه متعلق به حوزه سوخت به ۳ دهک جامعه تعلق می گیرد و ۵۰ درصد باقیمانده بین ۷ دهک تقسیم می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، ۳۵ میلیون دلار در ایران به بخش یارانه بنزین تعلق می گیرد، بنابراین باید فرهنگ مصرف صحیح  را نهادینه کنیم. تاکید بر مصرف بهینه در حالی مطرح می‌شود که معادل ۳۸۵ میلیون بشکه نفت خام در خانه ها مصرف می‌شود. بنابراین الزامی است تا مسائل مربوط به مبحث ۱۹ را همانند آئین نامه زلزله در ساخت سازه ها اجباری کنیم. از سویی دیگر بحث برچسب انرژی برای اخذ پروانه ساخت نیز باید اجباری شود.

وی گفت: گام بعدی این شرکت در توسعه مدیریت مصرف انرژی را یک میلیون بخاری هوشمند عنوان کرد و گفت: در بخش فرهنگسازی با جدیت بیشتری وارد شدیم. به این ترتیب شاهد درگیری  جمعیت ۵ میلیونی دانش آموزان کشور با مسائل فرهنگی این حوزه هستیم.


9952462
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» قیمت برخی از خودرو‌های موجود در بازار آزاد ۲۸ فروردین ماه را در این خبر مشاهده می‌کنید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران ۴۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: تا امروز خوشبختانه هیچگونه کمبودی در هیچ یک از تمامی کالا‌های کشور نداریم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتاق بازرگانی ایران از پیشنهادی برای رفع تعهد‌های ارزی تا سقف یک میلیون دلار و برای واحد‌های کوچک و صادرکنندگانی که در سطح رقم‌های پایین‌تری صادرات دارند خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون اداره سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی هشدار داد: از آنجا که یک طرف معاملات در بازار ارز به تراکنش‌های ریالی ختم می‌شود، احتمال قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی بسیار بالا خواهد بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست مرکز بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور از شناسایی فرار مالیاتی ۳ هزار میلیارد تومانی در خراسان رضوی خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اقتصادی گفت: با پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی برخلاف انتظارات بسیاری از سودجویان به سبب نمایش اقتدار نظامی کشور هیجانات و بار روانی منفی کاهشی شد و این سر آغازی برای شروع روند نزولی نرخ ارز بود‌.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایر گفت: بنابر آمار ۴۰ درصد تولید دام سبک در اختیار جامعه عشایر و مابقی در اختیار روستاییان و دامداری صنعتی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» صندوق توسعه ملی اعلام کرد: با ارزیابی‌های صورت گرفته از منظر توجیح طرح و بررسی ریسک‌های اقتصادی در طرح، صندوق توسعه میدان نفتی یاران به ارزش ۱۰۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در ابتدای معاملات امروز ۲۸ فروردین، شاخص کل بورس ۴۴۸ واحد افزایش یافت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است