سیاسی 22:06 - 30 مهر 1396
کیم سئونگ‌ ‌هو :امروز ۲۳ اکتبر، پنجاه و پنجمین سالگرد برقراری روابط سیاسی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کره است؛ به این مناسبت در طول هفته‌های آینده مراسم‌هایی به همین مناسبت در تهران و سئول برگزار خواهد شد.

در طول نیم قرن گذشته روابط حاکم میان کره و ایران بسیار مستحکم بوده و هر دو کشور به توسعه اقتصادی یکدیگر کمک‌های شایانی کرده‌اند. به‌خصوص رشد اقتصادی کره در دهه70 ‌بدون وجود پروژه‌های گسترده اقتصادی ایران امکانپذیر نبود. جمهوری کره به واسطه خرید عمده نفت از ایران به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری این کشور شناخته شده است و پنجاه و پنجمین سالگرد روابط دیپلماتیک این 2کشور در سال‌جاری بیش از پیش حائز اهمیت است.

اهمیت این سالگرد نه به‌علت تکرار عدد آن (55)، بلکه به این دلیل است که زمان آن فرا رسیده تا گذشته روابط تجاری میان ما ارزیابی شده و درباره مسیر پیشرو در آینده نیز تصمیم‌گیری کنیم. آیا باید در مسیر همکاری‌های کنونی خود بمانیم یا باید قدم در مسیر جدیدی بگذاریم؟

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به همراه خود رونق اقتصادی را برای ایران به ارمغان آورده است. جمهوری کره به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ذینفعان این توافق تاریخی، چشم‌انداز جسورانه دولت ایران و دیپلماسی مجرب آن برای تحقق دیدگاهش به واقعیت را تحسین می‌کند.

من همچنین پایبندی و تعهد ایران به اجرای توافقات هسته‌ای که به تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز رسیده را شایسته احترام و تقدیر می‌دانم. . پس از تصویب برجام، حجم مبادلات بازرگانی میان ایران و کره تا میزان 70درصد افزایش یافته و انتظار می‌رود که این مقدار در سال‌جاری به بیش از 10میلیارد دلار برسد. شرکت‌های کره‌ای به سرعت در حال ظهور و ورود به عرصه تجارت با ایران هستند و دولت کره متعهد است که به واسطه این شرکت‌ها بیش از 8میلیارد دلار سرمایه برای اقتصاد ایران فراهم کند و همچنین درصدد است تا مقدار قابل توجهی از سرمایه‌گذاری‌های خود را نیز روانه ایران کند.

دستاوردهای کنونی ناشی از چنین رابطه‌ای ما را از نیم قرن همکاری پربار میان این 2کشور خشنود می‌سازد اما روابط آتی باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که صرفا تحت‌تأثیر رونق فعلی نبوده و به روابط گذشته نیز به شیوه انتقادی بنگرد. به‌نظر من روابط میان ایران و کره از ثبات لازم برخوردار نیست و این موضوع تا حد زیادی به وضعیت تجارت و مبادله نفت بستگی دارد. شراکت تجاری در هر زمانی با بهترین پیشنهاد قابل تعویض است.

همانطور که انتظار ندارم اگر ایرانیان محصولات بهتری را با قیمتی کمتر یافتند همچنان از محصولات کره‌ای خریداری کنند، به همین ترتیب نباید از کره هم انتظار برود هنگامی که نفت ارزان‌تر و بهتر از نفت ایران در بازار موجود است، نیاز خود را از طریق ایران تأمین کند. ما باید روابطمان را به موضوعات دیگری فراتر از دادوستد تعمیم داده و فعالیت‌های اقتصادی مختلفی را در این رابطه بگنجانیم. بخش مهمی از روابط اقتصادی فعلی باید از تجارت به سرمایه‌گذاری تغییر پیدا کند.

اقتصاد ایران و کره نباید تنها به واسطه روابط تجاری به یکدیگر متصل باشند بلکه باید با سرمایه‌گذاری‌های مناسب به یکدیگر پیوند داده شوند. همکاری‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باید بیش از این تقویت شوند. روابط سیاسی متنوع و باثبات، هرگز بدون درک متقابل، مستحکم و پایدار نمی‌ماند.

می‌توانیم از کسی که نمی‌شناسیم خرید کنیم اما هیچ‌کس به غریبه‌ها پول قرض نمی‌دهد. شناخت دیگران نسبت به ما سطحی و ظاهری است. همانطور که ایران فقط کشور نفت و گاز نیست، کره هم تنها سرزمین یانگوم و جومونگ نیست. برای اینکه مردم هر دو کشور با فرهنگ، تاریخ و سبک زندگی یکدیگر آشنا شوند لازم است دولتمردان هر دو کشور تلاش بیشتری به خرج دهند.

البته تلاش دولت‌ها نیز باید همراه با مشارکت و حمایت مردم باشد. در این راستا اقداماتی همچون گردشگری، فعالیت‌های فرهنگی و پذیرش و ارسال دانشجو می‌تواند مؤثر واقع شود. دو کشور ایران و کره هرچه فرصت‌های بیشتری برای معرفی یکدیگر فراهم کنند، قطعا روابط نزدیک‌تری با هم خواهند داشت.

آشنایی مردم ایران و کره با هم بهترین سوخت برای کارکرد موتور دوستی دوجانبه است. مسیری که تا به امروز با یکدیگر از آن گذشته‌ایم بسیار پربار بوده اما بیشتر آن روابط مستقیمی است که در راستای معاملات و دادوستد بوده است. اما پس از این، در مسیر جدیدی که پیش روی ماست باید شانه به شانه یکدیگر قدم برداریم چرا که جهت نمایی که در دستانمان است مسیر گوناگونی روابط و درک متقابل را نشان می‌دهد.

  • سفیر کره‌جنوبی در تهران

9492445
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ اکرمی نیا گفت: کشور‌های اسلامی بدانند که اگر اسرائیل قدرت پیدا کند به هیچ کشوری برای رسیدن به اهداف خود رحم نخواهد کرد و این مهم را سران کشور‌های اسلامی درک نمی‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آیت الله خاتمی گفت: مقاومت هم اکنون پیروز میدان است و بنابر بشارت قرآن آینده هم برای مقاومت است، اما مردم بدانند قصه روز قدس امسال قصه‌ی دیگری است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کنعانی گفت: حمله رژیم اسرائیل به حلب نقض آشکار قوانین و مقررات بین‌المللی و تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دریادار تنگسیری گفت: شناور‌های بسیج مردمی نیروی دریایی سپاه و شناور‌های مردمی کشور‌های محور جبهه مقاومت در آستانه روز جهانی قدس به صورت سراسری رژه می‌روند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: آرمان‌های فلسطین جزو اصلی‌ترین راهبرد‌ها و اهداف جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب تا به امروز بوده است و بی‌شک با تمام قدرت نیز ادامه خواهد داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» زمانیان گفت: مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی زمانی در کشور حل می‌شود که امید در میان مردم وجود داشته باشد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ابوالفتح گفت: ترامپ و بایدن نسبت به سال ۲۰۲۴ میلادی بسیاری از طرفداران خود را از دست داده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از نیروی دریایی پاکستان برای نجات هشت ماهیگیر ایرانی قدردانی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی ۶.۷ دهم درصدی در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ تحقق یافته است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون کشاورزی گفت: دولت در مهار آب‌های مرزی توجه داشته باشد چون در سیلاب اخیر در سیستان و بلوچستان بیشتر آب‌ها به دریا ریخته شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است