سیاسی 09:37 - 25 تیر 1398

حضورم در شورای نگهبان موجب کارآمدی مجلس می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی انتخاب سه نفر حقوقدان شورای نگهبان در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

رئیس قوه قضائیه هفته گذشته ۵ نامزد حقوقدان شورای نگهبان را به مجلس معرفی کرد.

محمد دهقان نماینده مردم چناران و طرقبه و حقوقدان پیشنهادی برای شورای نگهبان طی سخنانی در صحن علنی مجلس گفت: برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی نماینده‌ای از سوی قوه قضائیه به عنوان نامزد حقوقدان مجلس معرفی شده است. بنده از سال ۸۳ در مجلس و در کمیسیون قضائی و حقوقی فعالیت دارم و پیش از این نیز دارای سابقه ایثارگری بودم.

وی گفت: پس از آنکه بنده را به عنوان یکی از گزینه‌ها معرفی کردند، انگیزه شخصی نداشتم. هفته‌های اولی که اسم من بر زبان‌ها بود بررسی‌هایی انجام دادم که ببینم صلاح است به شورای نگهبان بروم یا نه. مشاوره‌هایی نیز در این زمینه انجام دادم.

حقوقدان پیشنهادی برای شورای نگهبان تصریح کرد: تجربه ۱۵ ساله بنده در مجلس شورای اسلامی من را به این نتیجه رساند که شاید حضورم در شورای نگهبان بتواند تغییراتی ایجاد کند که موجب کارآمدتر شدن مجلس و ارتقای شورای نگهبان شود.

دهقان با بیان اینکه اصل ۹۳ قانون اساسی تصریح دارد که مجلس بدون شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد و شورا بدون مجلس کاری نمی‌تواند انجام دهد، افزود: شورای نگهبان و مجلس دو بال قوه مقننه هستند.

وی اظهار داشت: در ۱۵ سالی که در مجلس حضور داشتم ندیدم که اعضای شورا برای مذاکرات عادی در مجلس و کمیسیون‌ها حضور یابند مگر برای طرح‌ها و لوایح دو فوریتی. در حالی که اصل ۹۷ بر لزوم حضور اعضای شورای نگهبان در مجلس تاکید دارد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با بیان اینکه شورای نگهبان و مجلس باید قرابت حداکثری داشته باشند، گفت: امروز این قرابت وجود ندارد و بنده برای تحقق این هدف برنامه ریزی کرده‌ام. برخی طرح‌هایی که یک سال در مجلس بررسی می‌شود، یک روز در شورا رد می‌شود. قانون اساسی تاکید دارد که اعضای شورا باید در مجلس حضور داشته باشند.

دهقان با بیان اینکه اگر این قرابت وجود داشته باشد، مشکلات حل می‌شود، تاکید کرد: شورای نگهبان حلقه مکمل مجلس است و باید به اندازه مجلس بر روی بررسی طرح‌ها وقت بگذارد. وضعیت فعلی متناسب با وظایف شورا نیست.

وی تصریح کرد: از طریق تعامل با نمایندگان در عرصه قانونگذاری و سایر عرصه‌ها می‌توان کار را پیش برد.

حقوقدان پیشنهادی برای شورای نگهبان با بیان اینکه شورای نگهبان محل داوری است، گفت: اعضای شورا نباید از بی طرفی خارج شوند، من به این موضوع اعتقاد دارم، هر جا اقتضائات خود را دارد. اگر وارد شورای نگهبان شوم، تلاش می‌کنم تا حقی ضایع نشود و با تعامل و گفتگو با نمایندگان می‌توان مشکلات را حل کرد و انتخابات با هزینه کمتر را برگزار کرد.


10178741
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سنگدوینی گفت: با تعاملات و دیپلماسی می‌توان مشکل کرسنت و شکایت گازی ترکمنستان از ایران را حل کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی دولت گفت: شکاف عمیق بین دولتمردان صهیونیست‌زده و افکار عمومی در غرب، دیگر قابل انکار نیست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور مرز بیش از ۹۰۰ کیلومتری ایران و پاکستان را فرصتی ارزشمند برای توسعه، رفاه و رونق مناطق مرزی دانست و بر رسمی شدن هرگونه تجارت غیررسمی بین دو‌کشور تاکید کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور مرز بیش از ۹۰۰ کیلومتری ایران و پاکستان را فرصتی ارزشمند برای توسعه، رفاه و رونق مناطق مرزی دانست و با تاکید بر اینکه تجارت غیر رسمی بین دو‌کشور باید به تجارت رسمی تبدیل شود، تحقق این هدف را نیازمند همکاری صمیمانه همه فعالان اقتص...
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار با قاسم الاعرجی همتای عراقی بر پیشبرد توافقنامه امنیتی دو جانبه تاکید کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» علی‌اکبر محرابیان گفت: فردا با سفر رئیس‌جمهور به سریلانکا طرح چندمنظوره سد و نیروگاهی که توسط مهندسان ایرانی اجرا شده افتتاح می‌شود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سکینه سادات پاد گفت: دشمن برای بحث حجاب برنامه داشته و ما نمی‌توانیم بدون برنامه با این دشمن که به دنبال اقدامات هنجار شکنانه است رقابت کنیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سکینه سادات پاد گفت:دشمن برای بحث حجاب ما برنامه داشته و ما نمی‌توانیم بدون برنامه با این دشمن که به دنبال اقدامات هنجار شکنانه است رقابت کنیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» اعضای سازمان جوانان حزب کارگزاران سازندگی ایران، با «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم دیدار کردند و جهانگیری در این دیدار گفت: دهه نود بدترین دهه زندگی مردم ایران و دهه گمشده اقتصاد ایران بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر خود به پاکستان به شهر کراچی به عنوان مرکز ایالت سند سفر کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است