فرهنگی‌هنری 15:02 - 03 بهمن 1395
پوریا جهانشاد در گفتگو با مهر:
پوریا جهانشاد مدیر گروه «رخداد تازه مستند» درباره جزئیات این رویداد و تعطیلی اندیشکده «رخداد تازه اندیشه» توضیح داد.

«رخداد تازه مستند» ۱۰ بهمن آغاز می‌شود/ تعطیلی یک اندیشکده

پوریا جهانشاد مدیر گروه «رخداد تازه مستند» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فعالیت ها و رویکردهای این گروه گفت: ما موسسه ای به نام «رخداد تازه اندیشه» را راه اندازی کرده بودیم که اندیشکده ای مستقل در حوزه علوم اجتماعی بود. در این اندیشکده کارگروه های مختلفی به فعالیت مشغول بودند و روی موضوعاتی همچون شهر، جنسیت، زیست غیر رسمی، محلات شهری و مستند تمرکز داشتند که نام این کارگروه مستند که من مدیر آن بودم، کارگروه مستند جامعه شناختی بود.

وی افزود: من و دکتر بهرنگ صدیقی ترم مستند جامعه شناختی را با کمک برخی دیگر از دوستان جامعه شناس و بر مبنای دیدگاه های انتقادی در حوزه رسانه و جامعه شناسی مردم‌مدار پایه‌ریزی کردیم و به تشریح مبانی نظری آن پرداختیم. در راه بسط و گسترش این ایده دوستان جامعه شناس رخداد مثل آذر تشکر و شروین مقیمی نقش قالب توجهی داشتند و به نوعی ضامن فراگیر شدن این ترم بودند. در واقع هدف ما در رخداد و کارگروه مستند جامعه شناختی ترویج نگاه انتقادی به واقعیت های اجتماعی و مدیوم سینما بود و بر همین اساس به صورت مفصل نقدهایی در فصل نامه «سینما حقیقت» و دیگر جاها نوشتیم، زیرا به هر حال این رویکردی است که می شود بر اساس آن فیلم ساخت و هم زمان نقد و تحلیل کرد.

جهانشاد عنوان کرد: فعالیت های ما در کارگروه مستند جامعه شناختی بر سه اساس استوار بود؛ آموزش، پژوهش و ترویج. ما بخش آموزش را تعریف کرده بودیم اما فعالیت های آن شروع نشد. در بخش پژوهش مفصل در خصوص مبانی نظری ترم مستند جامعه شناختی نوشته و صحبت کرده بودیم. در بخش ترویج هم به برگزاری نشست می پرداختیم؛ به طوری که ما ۳۴ نشست برگزار کردیم که در همه آنها فیلمساز حضور داشت و با همین دیدگاه انتقادی مستندها مورد بررسی و گفتگو قرار می گرفت. تفاوت ما با جلسات مشابه نمایش فیلم در این بود که بر خلاف خیلی از آنها که صرفاً بحث به تکنیک و زیبایی شناسی خلاصه می شود، ما در نشست هایمان به فیلم ها از منظر ارتباط انتقادی شان با جهان نظر می کردیم. یعنی از این بحث می کردیم که فیلم ها به لحاظ مفهومی و ارزشی چه نسبتی با ما و جهان ما و کلیشه های اجتماعی و فرهنگی مان دارد. همینطور به این می پرداختیم که شیوه های مستندسازی چه نسبتی با فهم فیلمساز از جهان دارد و مدیوم سینما چه نقشی در بازنمایی جهان ایفا می کند.

وی درباره تعطیلی این اندیشکده توضیح داد: پس از چندی ما مجبور شدیم این اندیشکده را به خاطر مسایل مالی تعطیل کنیم، این اندیشکده کاملا مستقل عمل می کرد و اصلاً ترجیح ما هم همین بود که مستقل باقی بماند چون وقتی ارگان ها و موسسات دیگر وارد کار می شوند انتطارات خود را نیز به همراه می آورند. همین اصرار بر مستقل بودن و مشکلات دیگر باعث شد بیشتر از ۲ سال نتوانیم دوام بیاوریم و یک ماه پیش، این اندیشکده را تعطیل کردیم. ما در پی این بودیم که برگزاری نشست ها را هم متوقف کنیم اما با اتفاق عجیبی روبه رو شدیم و آن این بود که بچه های مستندساز و جامعه شناس و مخاطبان ما مانع از این کار شدند. آنها این جلسات را مفید می دانستند و اصرار و کمک های آن ها باعث شد فعالیت های کارگروه مستند جامعه شناختی را این بار در قالب گروه «رخداد تازه مستند» دنبال کنیم.

وی در پایان بیان کرد: ما در «رخداد تازه مستند» باز هم بر مبنای ترم مستند جامعه شناختی که خودمان بسط و گسترش دادیم عمل خواهیم کرد و بر سه محور آموزش، پژوهش و ترویج پیش خواهیم رفت. نشست هایمان از دهم بهمن با همکاری دوستان و همراهان تازه آغاز می شود و این بار الگوی کار مشارکتی را که زمانی شعار رخداد تازه اندیشه بودبه شکل عملی پیاده می‌کنیم. در حال حاضر بسیاری از مستندسازان برجسته و پژوهشگران علوم اجتماعی که دغدغه جامعه و فرهنگ دارند تحت نام گروه «رخداد تازه مستند» بدون کمترین چشم‌داشتی ما را کمک و همراهی می کنند و همین امر نشان می دهد که چگونه سینمای مستند می تواند در پیوند با حوزه هایی مثل جامعه شناسی در بهبود اوضاع و تغییر وضعیت فرهنگی نویدبخش باشد. هدف ما هم از ابتدا همین بود که بتوانیم بین تجربه و تلاش مستندسازان و دیدگاه انتقادی جامعه شناسان پیوند برقرار کنیم تا شاید به ارتقای هر ۲ حوزه کمک شود و نتایج عملی به دنبال داشته باشد.


8698433
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است