استانی 02:24 - 03 آبان 1393
استاد حوزه:
سخنران یادواره شهدای سورک امام حسین(ع) را الگوی امر به معروف دانست و گفت: آمر به معروف و ناهی از منکر مانند یک پدر و مادر دلسوز نسبت به فرزند خود است که نمی‌خواهد فرزندش دچار هیچ لطمه‌ای شود.

امام حسین(ع) الگوی امر به معروف است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان میاندورود، حجت‌الاسلام داوود صمدی‌آملی شامگاه جمعه در مراسم بیست و هشتمین یادواره 36 شهید گرانقدر شهر سورک، عدل و امامت را دو اصل مهم در تطهیر تام باطن انسان دانست و اظهار داشت: اگر کسی به آن دو معتقد نباشد، تطهیر تام در او محقق نشده است.

وی افزود: تطهیر تام موقعی محقق می‌شود که سرّ واقعه غدیر برای آن فرد در اعتقاد هم پیاده شود.

سخنران یادواره شهدای شهر سورک مرکز شهرستان میاندورود بیان داشت: غدیر یکی از علامت‌ها و شاخصه‌های اعتقادی تطهیر قلب انسان‌ها و مظهر طهارت دل‌های مومنان است که اگر کسی این اعتقاد به امامت در او محقق نشود اگرچه شهادتین توحید و رسالت در مقام زبان او را در جرگه مسلمین قرار می‌دهد اما هنوز پاک و تطهیر نیست که بخواهد در مرحله ایمان وارد شود.

صمدی‌آملی گفت: اصول اعتقادی باطن، اعتقاد و روح انسان را تطهیر می‌کند و خمسه طیبه در فروع یعنی دین، نماز، حج، روزه، زکات و خمس تطهیرکننده ظاهر و بدن انسان‌اند که یک انسان می‌تواند با دو خمسه اصول و فروع در دایره طهارت تام قرار بگیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: وقتی انسان بعد از ورود به دامن تطهیر مطهر شد یعنی سرّ و جان و اعتقاد او پاکیزه شد و باطن او با خمسه طیبه اصول اعتقادی و مذهب پاک شد همچنین با خمسه طیبه فروع دین ظاهر و اعمال او هم پاک شد، تازه به مقام آمر به معروف و ناهی از منکر می‌رسد.

صمدی‌آملی ابراز داشت: کسی که در اصول اعتقادی خود تطهیر شد و در اصول خمسه طیبه فروع دین هم با اعمال نماز، روزه، حج، زکات و خمس تطهیر شد این چنین کسانی قابلیت پیدا می‌کنند که در مقام امر به معروف و نهی از منکر قرار بگیرند که سرّ آن دعوت به خیر و سعادت انسانی است.

سخنران یادواره شهدای میاندورود بیان داشت: آمر به معروف و ناهی از منکر مانند یک پدر و مادر دلسوز نسبت به فرزند خود است که نمی‌خواهد فرزندش دچار هیچ لطمه‌ای شود یعنی خیر مردم را می‌خواهد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به فرو نشاندن چشم‌ها از نگاه به نامحرم افزود: این کار به فرمایش پیامبر(ص) موجب دیدن عجایب طبیعت می‌شود.

این مسئول بیان داشت: اگر کسی مرتکب حرام الهی شود و واجب الهی را انجام ندهد تمام عالم با او نامحرم است یعنی او با زمین و آسمان و حتی دریا، باران و همه عالم هستی نامحرم است زیرا او هیچ تطابقی با نظام هستی ندارد.

صمدی‌آملی گفت: نظام هستی یکپارچه براساس طهارت محض بوده و خداوند این عالم را پاک و بر اساس طهارت محض آفریده است و سیدالشهدا نیز در اواخر دعای عرفه می‌فرمایند که خدایا آنچنان خودت را در تمام موجودات عالم به من شناسانده‌ای که من در هیچ چیزی نسبت به تو جاهل نباشم و هر چه را نگاه می‌کنم هیچ نقطه جهلی برای دیدن تو بر من نیست.

این سخنران با اشاره به فضیلت مدینه و مسجدالنبی نسبت به شهر مکه در روایات و مستندات شیعه و سنی خروج امام حسین(ع) را از شهر مدینه براساس دلایل کافی که بیان داشت همراه با اکراه و برای اصلاح امت پیامبر(ص) دانست.

وی درباره شرایط خروج امام حسین(ع) از مدینه به سمت کوفه تاکید کرد: امت منحرف شده و مردم از مسیر خارج شده بودند یعنی آنها سعادت انسانی را از بین برده بودند و اعتقادات و جان‌های آنها آلوده شده بود.

صمدی افزود: اعمال شرعی آنها به این دلیل که متفرع بر اصول اعتقادی خمسه مطهره نبود حتی با اینکه قاری قرآن بودند آلوده بود.

وی بیان داشت: آنها قرآن‌خوان‌هایی بودند که اصول اعتقادی خود را از دست داده بودند آن گاه طهارتی که از ناحیه اعتقاد به وجود می‌آید از دست‌شان رفته بود یعنی نماز، روزه، حج، زکات و خمس دادن آنها آلوده شده بود و به همین دلیل بود که امت آلوده شده بود و هدف امام حسین(ع) اصلاح این امور بود.

سخنران یادواره شهدا گفت: امام حسین(ع) در بین راه و در مناطق مختلف فرمود: من امر به معروف و نهی از منکر را دوست دارم زیرا کسی که با اصول اعتقادی اصیل ملک و ملکوت را در هم نوردیده و با خمسه طیبه نماز، روزه، حج، زکات و خمس و امثال آن ملک و ملکوت را مبهوت کرده است، می‌داند قابلیت مردم برای رسیدن به کمالات انسانی چه سطح بالایی است.

صمدی‌آملی افزود: این گونه انسانی می‌داند که مردم کجا باید بروند آن کسی که این راه را رفته است می‌داند که درد مردم چیست و امام حسین(ع) این چنین کسی است که به سمت کربلا حرکت کرده است و می‌گوید: «امر به معروف و نهی از منکر را دوست دارم».

وی در پایان با بیان اینکه آمران به معروف و ناهیان از منکر از اباعبدالله(ع) یاد بگیرند و امر به معروف و نهی از منکر خود را بر مبنای حب بگذارند، افزود: امر کننده به معروف و نهی کننده از منکر کسی است که دست افراد را می‌گیرد و بالا می‌برد و دنیایی دیگر را به آنها نشان می‌دهد.


5029420
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است