سیاسی 22:13 - 01 مهر 1400
از سوی وزیر امور خارجه قرقیزستان مطرح شد؛
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و« روسلان قزاق‌بایف» وزیرخارجه قرقیزستان امروز در نشستی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص روابط دوجانبه به ویژه همکاری‌های تجاری و اقتصادی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

پیشنهاد برقراری پرواز مستقیم میان بیشکک و تهران

به گزارش ایسنا،در این دیدار، وزیر خارجه قرقیزستان با تبریک انتصاب امیرعبداللهیان، پیشنهاد برقراری پرواز مستقیم میان بیشکک و تهران را ارائه و برای استفاده از ظرفیت بندرعباس جهت همکاری‌های ترانزیتی ابراز تمایل کرد.

قزاق‌بایف روابط تجاری و حضور بخش خصوصی را بنیان همیشگی همکاری اقتصادی دوجانبه توصیف کرده و با ابراز تأسف از کاهش این روابط، خواهان افزایش این مراودات شد و برای تسهیل حضور بخش خصوصی ایران در قرقیزستان اعلام آمادگی کرد.

وزیر خارجه قرقیزستان با بیان اینکه شرایط داخلی این کشور بیش از هر زمان دیگری برای حضور فعالان بخش اقتصادی ایران مهیاست، خواهان آن شد که دو کشور مشترکا بر روی همکاری در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا کار کنند.

وی همچنین گفت :قرقیزستان آمادگی دارد تا در زمینه ساخت کریدور خط آهن میان دو کشور همکاری کند.

در ادامه این نشست، حسین امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه سیاست خارجی دولت جدید جمهوری اسلامی ایران، اولویت‌بخشی به همسایگان و مناطق مجاور است، از حمایت قرقیزستان در زمینه عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای تشکر و ابراز امیدواری کرد که این عضویت به رشد حجم تجارت میان دو کشور منجر شود.

وزیر خارجه کشورمان ضمن اعلام آمادگی جهت بهره‌گیری از ساز و کارهای جدید برای رشد روابط تجاری دو کشور، یادآور شد که گفت‌وگوهایی جهت همکاری‌های ریلی میان دو کشور انجام و به یک یادداشت تفاهم منتهی شده است، که اکنون نزد مقامات قرقیزستان است و ایران آماده امضای این تفاهم است.

 امیرعبداللهیان چارچوب‌های آماده اتحادیه اقتصادی اوراسیا را یکی از راه‌های گسترش روابط تجاری دو کشور توصیف کرد و گفت بخش خصوصی دو کشور به همکاری جدی علاقمند هستند، اما این موضوع نیاز به تقویت دارد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه بخش خصوصی ایران آمادگی دارد تا در بیشکک مرکز تجاری راه‌اندازی کند، گفت:  علاوه بر بخش‌های تجاری، شرکت‌های پیشرو دانش‌بنیان ایران هم می‌توانند در این مرکز مستقر شوند.

 امیرعبداللهیان همچنین برای ارائه دسترسی‌های ترانزیتی و تسهیل دسترسی به بنادر جهت صادرات و واردات اعلام آمادگی کرد و بر لزوم فعال شدن کمیسیون مشترک و کمیته‌های دوجانبه میان دو کشور تأکید کرد.

در این نشست طرفین در خصوص وضعیت افغانستان نیز تبادل نظر کردند.



انتهای پیام


11241569
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت رئیسه مجلس بیانیه ۲۲۰ نفر از نمایندگان در حمایت از راهبرد‌ها و تولیدات قرآنی رسانه ملی را قرائت کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده کل سپاه در پیامی نوشت: همراهی، هم‌افزایی و هماهنگی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منجر به تولید قدرت بازدارندگی برای کشور شده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نمایندگان مجلس با کلیات و جزئیات طرح اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی در مورد تشدید مجازات سرقت‌های زیر ۲۰ میلیون تومان موافقت کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» باقری در پیام به فرمانده کل ارتش عملیات «وعده صادق» را مصداق همدلی، همیاری و هم‌افزایی ارتش حزب‌الله با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برشمرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دستغیب گفت: همه باید کمک کنند تا بنیه دفاعی کشور بیش از پیش تقویت شود و یکی از راهکار‌های این مهم نیز تحقق منابع مرتبط با این موضوع است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ حیدری گفت: در عملیات پیروزمندانه «وعده صادق» پاسخ قاطعانه‌ای به رژیم‌ صهیونیستی داده شد و این عملیات نشان داد که رژیم صهیونیستی سست‌تر از‌ خانه عنکبوت است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام ذوالنوری گفت: لایحه جامع تجارت پس از ۲۰ سال و ۵ دوره در مجلس یازدهم تعیین تکلیف شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران درنشست خبری خود به مناسبت ۲۹ فروردین روز ارتش مواردی را مطرح کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» فرماندهان و کارکنان ارتش صبح امروز در آستانه روز ارتش و حماسه‌آفرینی‌های نیروی زمینی قهرمان با آرمان‌های امام خمینی (ره) تجدید میثاق کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» تقاضای بررسی طرح ساماندهی و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و تعیین تکلیف آن پس از فوت مالک طبق اصل ۸۵ اعلام وصول شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است