بین‌الملل 16:55 - 02 اسفند 1395
خبرنگار فارس از صنعا گزارش داد
تحلیلگران معتقدند سفر وزیر دفاع آمریکا به امارات در راستای حمایت آمریکا از ارتش امارات برای مهیا کردن زمینه مدخله نظامی آمریکا در جنوب یمن و تجزیه این کشور است.

نقشه‌های مشترک و جدید امارت و آمریکا برای یمن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در یمن، سفر وزیر دفاع آمریکا به امارات معلوم می کند که آمریکا به دنبال عملی کردن اهداف اصلی و خاص خود در منطقه با کمک ارتش امارات است.

ارتش امارات طرح ویژه ایجاد پایگاهی نظامی در باب المندب را اجرا کرده که به نفع امارات است بخصوص که ابوظبی می خواهد بدون حضور مقامات سعودی و نیروهایش اداره جنوب یمن را تحویل بگیرد.

به گفته منابع اطلاعاتی یمن، امارات با احداث پل بزرگی به طول 3 هزار و دویست متر که از جزیره میّون واقع در وسط تنگه باب المندب تا جیبوتی کشیده شده می خواهد گذرگاه آبی مهم و راهبردی برای پشتیبانی از عملیات نظامی خود در جنوب یمن ایجاد کند.

منابع اطلاعاتی یمن تاکید کردند تصاویر ماهواره ای نشان داده که کار ساخت پل جدید، تا قبل از اکتبر گذشته شروع نشده بود اما ابوظبی از آن زمان تاکنون پیشرفت قابل توجهی در ساخت پل داشته است.

در سپتامبر گذشته «موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک»، جزئیات اهمیت نظامی و امنیتی پایگاه نظامی عصب امارات در اریتره و نقش آن در اجرای نقشه منطقه ای امارات در آفریقا و بخصوص سومالی و سپس در یمن را فاش کرد.

این در حالی است که محافل یمنی طرفدار منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن امارات را به اشغال یمن و تلاش برای بی ثباتی آن متهم کرده و معتقدند که امارات بر اساس دستور کاری متفاوت با عربستان در یمن عمل می کند.

امارات از وضعیت جنگ در یمن برای بسط نفوذ خود سوء استفاده کرده و با وجود اینکه ایجاد هر پایگاه نظامی در کشوری نیاز به رایزنی و تصمیم گری بین نهادهای دولتی آن کشور دارد یمن در غیاب نداشتن حکومت یکپارچه و نهادهای دولتی مورد سوء استفاده متجاوزان غارتگر قرار گرفته است.

امارات علاوه بر اینکه گام های پیوسته ای برای مقابله با تصمیم های عبدربه منصور هادی و مخالفت با آن برمی دارد، از طریق عملیات نظامی از شورشیان علیه او  حمایت می کند.

امارات زیاده خواهی خود در یمن را با تشکیل گروه شبه نظامیان موسوم به «کمربند امنیتی» و نزدیکی به سلفی های یمن و گرفتن مجوز از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در این خصوص عملی کرده است.

امارات به دنبال نابودی نقش عربستان در یمن است تا جایی که ابوظبی متهم شده که با کشاندن عربستان به جنگی طولانی تر در یمن به دنبال عملی کردن اهداف راهبردی خود در یمن است و این یعنی در سایه تشدید اختلاف بین ابوظبی-ریاض، مقامات عربستان ممکن است دیگر نتوانند با امارات در یمن مدارا کنند با وجود اینکه تاکنون برای حفظ آبروی ائتلاف سعودی، ظاهر روابط خود را خوب نشان داده بودند.

یمنی ها می دانند که امارات نقش اشغالگری را در یمن ایفا می کند و در همین ارتباط «یاسین التمیمی»، نویسنده یمنی به وبگاه عربی «ساسه پست» گفت: مهم ترین نقشه خطرناک امارات تاسیس یگان های نظامی خارج از ساختار ارتش و نیروهای امنیتی یمن است همچون نیروهای کمربند امنیتی که برخی مناطق جنوب یمن را تحت سیطره خود دارند.

زیاده خواهی های اقتصادی امارات در یمن

در سپتامبر گذشته دولت مستعفی منصور هادی تصمیم به ازسرگیری تولید نفت در شماری از استان های جنوبی یمن گرفت اما یکی از کشورهای عضو ائتلاف در اقدامی غیرمنتظره به این تصمیم اعتراض نشان داد.

نیروهای اماراتی در بندر نفتی «الضبه» اجازه انتقال مقادیر نفت انبار شده در تاسیسات بندر به بازارهای جهانی را ندادند.

این حادثه به وضوح زیاده خواهی های اقتصادی امارات در یمن را نشان می دهد بخصوص که اگر به عقب تر بازگردیم بخصوص بعد از اینکه منصور هادی رئیس جمهور یمن شد امارات از توافق خود با یمن برای توسعه بندر عدن منصرف شد و دولت وقت یمن در این خصوص، قراردادی با شرکتی چینی منعقد کرد.

«محمد الطاهر»، تحلیلگر یمنی نیز در گفت وگو با ساسه پست تاکید کرد:، جنبه اقتصادی یمن نیز برای امارات اهمیت بالایی پیدا می‌کند، از جنبه اقتصادی مهم‌ترین نگرانی امارات تبدیل شدن عدن به رقیب قدرتمند دبی است، در حالی که بین‌المللی شدن دبی و تبدیل شدن آن به کانون تجارت منطقه‌ای درآمدهای گسترده‌ای را برای امارات در پی دارد چون هرگونه وضعیت باثبات و سیاست‌های مستقل که باعث شکوفایی عدن و مناطق ساحلی یمن شود باعث نگرانی امارات است

وی افزود: امارات حتی قبل از تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به یمن از گروه های جدایی طلب در یمن حمایت می کرد تا ثبات این کشور را متزلزل کرده و بر منصور هادی برای بازپس گیری بندر عدن فشار آورد اما مشکلات داخلی وقت یمن، و کار سیاست داخلی دولت یمن، آن را از توجه به قضیه بندر عدن بازداشت و امارات از این قضیه برای دخالت در عدن استفاده کرد تا جایی که برنامه خود را برای تسلط بر ساحل غربی، بندر عدن  و جزایر راهبردی سقطری را به اجرا گذاشت.

تحلیلگر یمنی با اشاره به تلاش امارات برای تبدیل شدن به یک امپراطوری در منطقه گفت: درهمین خصوص امارات، منصور هادی را برای امضای توافقنامه اجاره 99 ساله جزیره سقطری و بنادر عدن تحت فشار گذاشت اما دو طرف بر سر بندها و جزئیاتی از آن به توافق نرسیدند

رسانه های اماراتی همواره از کمک های انسان دوستانه کشورشان به یمن حرف می زنند اما به خبری در خصوص اینکه هلال احمر امارات استان أبین را از طرح انسان دوستانه خود در سال 2017 مستثنی کرده است، نپرداخته اند چرا که أبین، زادگاه منصور هادی است و ارسال نشدن کمک های انسانی به آنجا یکی از اهرم فشارهای اقتصادی امارات علیه منصور هادی است.

«محمد بن زاید آل نهیان خیلی زود متوجه شد که مشروعیت منصور هادی در ماندن در هتل های ریاض نیست»، این اظهارات «انور قرقاش»، وزیر مشاور در امور خارجه امارات است که در ژانویه گذشته بیان شد و چه بسا بازتاب رویکرد واقعی امارات علیه دولت مستعفی منصور هادی در یمن است.

از همین رو امارات در یمن همچون قدرتی مستقل از دولت مستعفی یمن و نیروهای ائتلاف عمل کرده است و به گفته برخی تحلیلگران امارات با وجود اینکه در نیمه ژوئن گذشته از خروج نیروهایش از یمن سخن گفت اما از آن زمان مداخله خود را در امور داخلی یمن بیش تر هم کرده است.

امارات به بهانه مبارزه با تروریسم نیروهایش در یمن را نگاه داشت تا از پادگان های جنوب یمن برای تقویت آنها در برابر منصور هادی حمایت کند به گونه ای که هم اینک نیروهای امارات در استان های جنوبی یمن جولان می دهند و نفوذ و تسلط خود را بر اوضاع در عدن و دیگر استان ها بسط داده اند.

افسران اماراتی به مداخله های خود در امور عدن اکتفا نمی کنند و مداخله امارات به جایی رسیده که استاندار عدن و سرلشکر «عید روس الزبیدی»، رئیس کمیته امنیتی عالی یمن و همچنین سرلشکر نشلال علی شایع»، رئیس امنیت عدن را از شرکت در نشست دوازدهم فوریه گذشته رهبران امنیتی و نظامی یمن که منصور هادی دعوت به برگزاری آن کرده بود، بازداشت.

اقدام امارات در تاسیس نیروهای کمربند امنیتی و مرتبط کردن آن  با ارتش امارات مرحله خطرناک نفوذ امارات در یمن شمرده می شود بخصوص که این نیروها نقش اصلی در حمایت از درگیری های اخیر فرودگاه عدن به نفع شخصیت های وابسته به امارات داشتند.

«خالد الشایع»، روزنامه نگار یمنی نیز به ساسه پست گفت: شبه نظامیان کمربند امنیتی تدابیر سختگیرانه ای علیه شهروندان شمال یمن که معتقد است آنها طرفداران علی محسن الاحمر، اخوان المسلمین و علی عبدالله صالح هستند، اعمال می کنند و برخی از این شهروندان از جنوب یمن بیرون رانده شده و یا اجازه ورود به جنوب یمن را ندارند و همین امر تسلط کامل امارات بر فرودگاه عدن و ورودی هی زمینی، دریایی و هوایی این شهر تسهیل کرده است.

در سطح سیاسی نیز امارات برای اجرای طرح جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا تلاش کرده است تا ثابت کند که اهتمامی به بازگشت منصور هادی به قدرت ندارد بلکه طرح های سیاسی و نظامی مستقلی را برای یمن در نظر دارد که البته با اهداف واقعی مداخله نظامی ائتلاف سعودی در یمن مغایرتی ندارد.

امارات و سلفی های یمن

«هانی بن یربک»، وزیر سابق یمن که فرماندهی نیروهای کمربند امنیتی در عدن را برعهده دارد و از رابطه قوی با امارات برخوردار است، گفته است: «کسی که با ارتش یمن و افراد آن اختلاط داشته باشد و با آنها در جنگ شرکت کرده باشد از میزان تلاش آنها برای آمادگی خود مطلع می شود ارتش امارات با ارتش قدرت های بزرگ در مهارت های رزمی رقابت می کند.»

بریک هم اینک یکی از برجسته ترین مهره های امارات در یمن و از رهبران جریان سلفی این کشور محسوب می شود.

«صالح العمیری» یکی از رهبران مقاومت جنوب معروف به ابی قحطان نیز یکی دیگر از سلفی های نزدیک به امارات و فرمانده نبرد اخیر در فرودگاه عدن است و بدین ترتیب امارات بیش از پیش در میان گروه های سلفی در یمن جا باز کرده است و آنها را علیه تصمیم های منصور هادی صف بندی کرده است.

«محمود الطاهر»، تحلیلگر سیاسی یمن نیز معتقد است که درگیری های ملتهب در عدن در راستای نقشه ای برای بیش تر شدن قدرت تندروها در جنوب یمن است تا به افکار عمومی جهان این گونه القا شود که القاعده بر جنوب یمن مسلط است و بدین ترتیب یمن عرصه جدیدی برای کشمکش منطقه ای باشد، بخصوص در این برهه که نقشه های امارات و آمریکا برای یمن بر یکدیگر منطبق است.

نقشه مشترک آمریکا و امارات برای انتقال نبرد به داخل یمن

به گفته محمود الطاهر، با وجود اینکه آمریکا نیز در عملیات نظامی علیه القاعده در یمن مشارکت دارد، وجه اشتراک آمریکا با امارات تنها در خصومت با گروه های تندرو سیاسی و بخصوص جماعت اخوان المسلمین نیست، بلکه احتمالا نقشه ای برای انتقال نبرد با تندروها به یمن در راستای زیاده خواهی های دولت جدید آمریکا در منطقه و به منظور باقی گذاشتن محاصره یمن وجود دارد و در این بین امارات هم از این اوضاع برای رسیدن به اهداف خود در یمن بهره برداری می کند.

خالد الشایع، روزنامه نگار یمنی نیز در این باره گفت، ترامپ به دنبال طولانی تر شدن جنگ در یمن است و از همین رو با برداشتن منع فروش اسلحه به دنبال فروش بیش تر سلاح به عربستان برای استفاده از آن در جنگ یمن است.

وی افزود: چیزی که موید نزدیکی دیدگاه های امارات به آمریکا در یمن است، حمایت آمریکا از تحرکات امارات در شرق یمن و هماهنگی های بین 2 طرف در سایه حذف عربستان است.

آمریکا به طور رسمی واقعیت نقش ابوظبی در عملیات نظامی در یمن را اعلام و تاکید کرده که کمک هایی به نظامیان اماراتی در امور شناسایی هوایی، نیروی دفاع دریایی، عملیات امنیتی، کمک های پزشکی، تامین هوایی سوخت ارائه داده است.

در همین ارتباط جف دیویس، سخنگوی سابق پنتاگون اعلام کرده بود: نیرهای آمریکایی علاوه بر کمک به طراحی عملیات نیروهای اماراتی حاضر در استان حضرموت کمک اطلاعاتی هم به این نیروها کرده اند.


8834396
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه های محلی گزارش دادند که نیروهای امنیتی تاجیکستان تمامی بستگان یکی از عوامل حمله تروریستی به مجتمع «کروکوس» را دستگیر کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی عضو پارلمان انگلیس، تمایل نداشتن دولت لندن برای استرداد موسس پایگاه افشاگر «ویکی لیکس» به آمریکا را تایید کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنا به گزارش یک رسانه عبری، رژیم صهیونیستی قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگی ناریشکین در سفر به پیونگ یانگ با وزیر امنیت کره شمالی دیدار و در مورد مسائل امنیت منطقه ای گفتگو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دفتر رسانه‌ای دولت غزه از جنایات جدید رژیم صهیونیستی در بیمارستان الشفا پرده برداشت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را مقصر ایجاد بحران انسانی در غزه دانست و تصریح کرد که تحمیل قحطی در این باریکه جنایت جنگی محسوب می‌شود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۸۰ سرباز اوکراینی را کشته و ۱۳۱ پهپاد آن را ساقط کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمیت هالیوی در یک گزارش به پارلمان رژیم صهیونیستی اعلام کرد از زمان آغاز جنگ پس از هفتم اکتبر، جنبش حماس ده دستاورد محقق کرده است، در حالی که این رژیم فقط یک دستاورد داشته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بزرگترین شرکت آب و فاضلاب انگلیس موسوم به «تمز واتر» در پی انصراف سهام‌دارانش برای تزریق ۵۰۰ میلیون پوند کمک اضطراری برای نجات این شرکت، با خطر ورشکستگی روبه‌روست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است