گوناگون 20:31 - 03 مرداد 1395
دولت ترکیه همزمان با ادامه بازداشت‌های گسترده و تعطیلی صدها مدرسه و مؤسسه خیریه با اعلام انحلال گارد ریاست‌جمهوری گام اول را برای تغییر کامل ساختار ارتش پس از کودتای نافرجام این کشور برداشت.

بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه روز گذشته در مصاحبه‌ای تلویزیونی با اعلام این مسئله گفت: دیگر به گارد ویژه ریاست‌جمهوری نیاز نیست. گارد ریاست‌جمهوری ترکیه 2هزار و 500نیروی نظامی دارد که پس از شکست کودتا حدود 300نفر از اعضای آن دستگیر شدند.

نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که برخی از اعضای این گارد که وظیفه محافظت از رئیس‌جمهور را بر عهده دارند کسانی بودند که دفتر شبکه دولتی تی‌آر‌تی را تصرف کردند و مجری آن را وادار به خواندن بیانیه‌ کودتا کردند. گارد ریاست‌جمهوری ترکیه واحدی از ارتش این کشور است که تا سال 2014در محل اقامت نخست‌وزیر و پس از آن در کاخ ریاست‌جمهوری مستقر بود. انحلال این گارد در واقع نخستین قدم برای تغییر ساختاری ارتش ترکیه است.

به گزارش شبکه ان‌تی‌وی قرار است تحت نظر اردوغان 3روز دیگر جلسه شورای‌عالی نظامی(YAS) برگزار شود که به‌صورت رسمی تجدید نظر و تغییر ساختار ارتش طی آن بررسی و اجرایی می‌شود. این نشست هر سال اول آگوست برگزار می‌شد اما به‌خاطر کودتا در برگزاری آن چند روز تعجیل شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که محور اصلی این نشست تصویب ساختاری جدید است تا نیروهای نظامی به‌صورت کامل تحت کنترل دولت درآیند. قرار است این نشست برخلاف گذشته به جای مقر ستاد مشترک ارتش در کاخ ریاست‌جمهوری برگزار‌شود که خود نشانه‌ای از قصد دولت ترکیه و شخص اردوغان به‌حساب می‌آید.

  • تعطیلی صدها مدرسه و مؤسسه خیریه

نخست‌وزیر ترکیه در جدیدترین مصاحبه‌خود همچنین اعلام کرده که حدود ۱۳ هزار نفر به زندان منتقل شده‌اند که از بین آنها ۱۳۲۹ نفر پلیس، ۸۸۳۱ نفر نظامی، ۲۱۰۰ نفر قاضی و دادستان و ۶۸۹ نفر غیرنظامی بوده‌اند. ۵۸۳۷ نفر هم در بازداشت موقت هستند که ۳۷۱۸ نفر سرباز و ۱۲۳ ژنرال در میان آنها وجود دارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه همچنین در ادامه موج بازداشت‌های این کشور روز گذشته فرمان بیشتر شدن مهلت ۳۰ روزه بازداشت بدون تفهیم اتهام را صادر کرد که با اعتراض نهادهای حقوق‌بشر از جمله عفو بین‌الملل مواجه شد. عفو بین‌الملل با هشدار به دولت ترکیه در مورد افزایش دادن مهلت قانونی بازداشت بدون تفهیم اتهام، اعلام کرده ترکیه «بسیار فراتر از آنچه بتوان یک پاسخ قانونی به کودتا نامید» قدم برداشته است.

رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با شبکه فرانس 24 با مقایسه شرایط در ترکیه و کشورهای اروپایی اعلام کرده که مانند فرانسه هیچ محدودیتی برای تمدید وضعیت فوق‌العاده وجود ندارد. در شرایط وضعیت اضطراری دولت اختیارات گسترده‌تری دارد و می‌تواند بدون تصویب پارلمان فرمان‌های خود را صادر کند. روز گذشته همچنین دولت ترکیه از تعطیلی ۱۰۰۰ مدرسه خصوصی و ۱۲۰۰ مؤسسه خصوصی دیگر به‌علت آنچه ارتباط با کودتا نامیده شده خبر داد. بسیاری از مؤسسات تعطیل شده خیریه بوده‌اند که دولت ترکیه آنها را مرتبط با گولن می‌داند.

  • بازداشت اطرافیان گولن

نیروهای پلیس ترکیه در ادامه بازداشت‌های این کشور محمدسعید گولن، برادرزاده فتح‌الله گولن و همچنین داوود هانجی یکی از معاونان برجسته گولن را در این کشور بازداشت کردند. مقام‌های ترکیه می‌گویند هانجی دست راست گولن و مسئول انتقال پول‌های شبکه گولن به داخل ترکیه بوده است.


8059366
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است