فرهنگی‌هنری 09:02 - 07 بهمن 1393
مسعود معینی‌پور در گفت‌وگو با فارس:
دبیر همایش علمی پژوهشی سبک زندگی اهل بیت(ع) از برپایی این همایش در روز نهم بهمن ماه در شهر مقدس قم خبر داد.

همایش سبک زندگی اهل بیت(ع) برگزار می‌شود

مسعود معینی‌پور، مسئول دبیرخانه همایش علمی پژوهشی سبک زندگی اهل بیت (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس درباره برپایی این همایش با عنوان فرعی «سبک زندگی اهل‌بیت(ع) سازگار با فطرت» اظهار داشت: این همایش با همکاری مجمع جهانی اهل بیت (ع) و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پنج‌شنبه (9 بهمن ماه) در محل مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) درباره ضرورت توجه به بحث سبک زندگی و واکاوی آن گفت: سبک زندگی مجموعه عاداتی است که به طور روزمره در عرصه‌های مختلف زندگی ما جریان دارد و بر فرآیند رفتاری زندگی نیز حاکم است. سرمنشأ عادات رفتاری یک مجموعه مبانی و بینش­ها و گرایش­ها تشکیل داده است. با توجه به اینکه  انسان، موجودی مختار است و می­تواند همه عادات رفتاری­اش را بر اساس مبانی اندیشه­‌ای و بینش‌­هایش تنظیم کند. در حقیقت، رفتارهای ما در عرصه­های مختلف زندگی، اعم از فردی و اجتماعی، بازنمایی بینش­ها و گرایش­های ماست.

وی در ادامه توضیح داد: بر این اساس ما در باب سبک زندگی، با توجه به مبانی بینشی و گرایشی که به آنها اعتقاد داریم، الگوهایی خواهیم داشت که ما را به طور خودآگاه به سمت هر چه بیشتر جریان یافتن آن بینش­‌ها و گرایش­‌ها در زندگی و رفتارهایمان هدایت بکنند؛ الگوهایی که در عرصه­‌های مختلف زندگی اجتماعی ما به ازاء و رفتارهای بدیل داشته باشند یا در مجموعه رفتارها یا گفتارهاشان ناظر بر این موضوعات صحبت کرده باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که الگوی ما برای بهره برداری در حوزه سبک زندگی چه باید باشد، توضیح داد: بهترین الگو اهل بیت (ع) هستند به لحاظ سیره فعلی و قولی و تقریری و مجموعه روایات آنها و منطبق با فطرت انسان است. بنابراین ما هم به دنبال سبک زندگی اهل بیت (ع) رسیدم تا در فرآیندی بتوانیم با واکاوی ابعاد مختلف زندگی ایشان و سیره و قول و فعل ائمه الگوهای رفتاری را که میتواند برای ما مناسب باشد در عرصه‌های مختلف زندگی استخراج کنیم.

وی درباره همایش سبک زندگی اهل بیت (ع) توضیح داد: حجت‌الاسلام و المسلمین اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت و حجت‌الاسلام نجف لک­زایی، معاون امور فرهنگی مجمع و حجت‌الاسلام شریفی مسئول کمیته علمی همایش و بسیاری دیگر از دوستان برای برپایی این همایش ما را یاری کردند.

معینی‌پور با اشاره به راه اندازی نشریه سبک زندگی اهل بیت (ع) از سال گذشته گفت: حدود 400 نفر برای ما چکیده مقاله فرستادند همچنین دو جلد مجموعه مقاله داریم که چهل و شش مقاله در آن چاپ می‌شود. برخی از این مقالات در مجلات علمی پژوهشی منتخب نیز چاپ خواهد شد که با توجه به طولانی بودن فرایند چاپ مقاله در این مجلات، بهار آینده آماده خواهد بود.

وی همچنین یادآور شد: چهار جلد مجموعه داستانک­ با توجه به بررسی سندی و دلالی دقیق است که در چهار بحث ارتباط با خدا، ارتباط با خانواده، ارتباط با مردم و ارتباط با محیط زیست، بازنمایی و در کنار هم چیده شده است. یک یا دو جلد کتاب، از جمله دو پایان­‌نامه­ هم در کمیته علمی تصویب شد که چاپ بشود. یک جلد هم در باب آداب همسایه‌داری در سبک زندگی اهل‌بیت(عم) است که اگر به همایش برسد، رونمایی می­‌شود.

معینی‌پور با تأکید بر اینکه مجموعه منشورات همایش حدود پانزده جلد است که روز همایش رونمایی می­شود، توضیح داد: مجموعه چکیده‌­ها هم از بین 410 چکیده‌ای که به کنگره و دبیرخانه همایش رسیده، حدود 230 چکیده انتخاب شده است.

براساس این گزارش مجموعه برنامه‌های افتتاحیه همایش پس از قرائت قرآن کریم و سرود ملی، خیر مقدم حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (ع) و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و سخنرانی مهمان ویژه آیت‌الله ری‌شهری و برنامه‌های اختتامیه هم گزارش کمیسیون‌ها از سوی حجت‌الاسلام شریفی رئیس کمیته علمی همایش، سخنرانی آیت‌الله محسن اراکی، حجت‌الاسلام والمسلمین اختری و تقدیر از برگزیدگان همایش خانواده بین‌الملل اسلامی و برگزیدگان همایش علمی پژوهشی سبک زندگی اهل بیت (ع) اهم برنامه‌ها خواهند بود.


5709975
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام قائمی‌نیا گفت: باید اطلاعاتی که از هوش مصنوعی به دست می‌آید، اعتبارسنجی شود. چون اطلاعات درست و نادرست در این فضا زیاد است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به سالگرد تخریب قبور بقیع درمورد دلایل این اتفاق توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» «شکست»، «کلاسیکو»، «شبی در میامی»، «آلبرت و سرقت الماس»، «روزی در تونگ یانگ» و «گنج»، فیلم‌های جدیدی هستند که از قاب شبکه‌های سیما پخش می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» افخمی گفت: به نظرم به آوینی ایدئولوژیک بودن نمی‌چسبد، نمی‌شود کسی ادعا کند فهم ایدئولوژیک دارد و در عین حال پدیدارشناس هم باشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از وزرای فرهنگ کشور‌های دوست و همسایه برای حضور در نمایشگاه کتاب امسال دعوت کرده‌ایم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین پایانی دهمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره سال ۱۴۰۲،برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران گفت: مرمت بخشی از حرم شاه عبدالعظیم را در دستور کار داریم و طی ۶ ماه آینده مرمت آن انجام می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی در جلسه اخیر با پنج فیلم‌نامه موافقت کرد که «زیبا صدایم کن» به کارگردانی سیدرسول صدرعاملی از جمله این آثار است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی در جلسه اخیر با پنج فیلم‌نامه موافقت کرد که «زیبا صدایم کن» به کارگردانی سیدرسول صدرعاملی از جمله این آثار است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» عکس صحنه پردازی شده وارثین، روایتی از مقاومت مردم فلسطین در ماه‌های اخیر را به داستان پیامبران خدا پیوند می‌زند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است