اقتصادی 22:15 - 05 بهمن 1395
اوضاع مالی اسفبار بانک‌ها به بورس هم ضربه زد. دیروز همزمان با بازگشایی نماد بانک ملت فقط در عرض چند ساعت ۱.۱میلیارد دلار از ارزش بورس تهران کاسته شد، احتمال می‌رود امروز هم نماد بانک تجارت یا بانک صادرات در بورس باز شود.

نمودار

به گزارش همشهری، در مبادلات نماد بانک ملت در بورس باز شد. با باز شدن نماد بانک ملت بازار سهام با یک افت بی‌سابقه مواجه شد به‌طوری که فقط در طول چند ساعت ارزش بورس تهران با 4300میلیارد تومان کاهش معادل 1.1میلیارد دلار (هر دلار 3850تومان) افت کرد و از ۳۳۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به ۳۲۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید.

علت اصلی نزول شاخص بورس در مبادلات دیروز باز شدن نماد بانک ملت پس از ۶‌ ماه بود. معاملات بانک ملت در بورس بعد از آن آغاز شد که این شرکت بودجه جدید خود را براساس استانداردهای حسابداری بین‌المللی با سود برآوردی 102ریالی تدوین و ارائه کرد. به این ترتیب بانک ملت با کاهش 80درصدی سود برآوردی مواجه شد.

آخرین‌بار سهام بانک ملت ۲۷تیر‌ماه در بورس مبادله شده بود اما دیروز با باز شدن نماد این شرکت در بورس قیمت سهام این شرکت ۳۵درصد افت کرد و این مقدار افت در مجموع بیش از 850واحد اثر منفی روی شاخص بورس بر جای گذاشت. به این ترتیب در مبادلات دیروز ارزش کل بورس تهران 1.2درصد افت کرد و شاخص بورس هم بار دیگر به زیر مرز 79هزار واحد نزول کرد. نکته قابل توجه در روند معاملات بانک ملت در مبادلات دیروز افزایش فشار فروش سهام از سوی سهامداران حقوقی بود به‌طوری که 60درصد از کل فروش‌ها مربوط به سهامداران حقوقی بود.

  • فرمان بازگشت به بورس

علی بیک‌زاده، رئیس اداره نظارت بر ناشران بورس درباره باز شدن نماد بانک ملت در بورس گفت: با توجه به ارائه صورت‌های مالی ۹‌ماه بانک ملت به سازمان بورس، پیش‌بینی حسابرسی شده و انتشار نامه بانک مرکزی، ابهامات این بانک برطرف شده و نماد بانک ملت به تابلو بازگشت. بیک‌زاده گفت: بانک مرکزی هم نامه‌ای به بانک ملت داده که مسائل باقیمانده را تا پایان سال تعیین تکلیف کنند و این نامه نیز روی سایت کدال منتشر شده و در گزارش شفاف‌سازی‌ آمده است.

  • ماجرای حساب و کتاب بانک‌ها چیست؟

نماد بانک‌ها 6‌ ماه است که در بورس به خواست بانک مرکزی بسته است. معاملات بانک‌ها در بورس بعد از آن متوقف شد که تیر‌ماه امسال بانک مرکزی به بانک‌ها نامه نوشت و از آنها خواست که از این پس گزارش‌های مالی‌شان را براساس استاندارد‌های بین‌المللی منتشر کنند اما این موضوع سرآغاز یک سلسله اختلاف‌ها میان سازمان حسابرسی، بانک مرکزی و سازمان بورس بود.

البته اختلاف اصلی میان بانک مرکزی و سازمان حسابرسی بود. سازمان حسابرسی با انتشار گزارش‌های مالی جدید مخالف بود اما بانک مرکزی معتقد بود بانک‌ها باید براساس استاندارد IFRS گزارش‌هایشان را منتشر کنند.

درنهایت بانک‌ها مجبور شدند گزارش‌های مالی‌شان را براساس صورت‌های مالی جدید ارائه کنند اما بعد از این اتفاق مشخص شد که وضع بانک‌ها بسیار اسفبار است و آنها هزاران میلیارد تومان زیان دارند که این زیان‌ها در شیوه قدیم گزارش‌دهی‌شان نمایان نبود این بود که بانک مرکزی کوتاه آمد و قرار شد صورت‌های مالی بانک‌ها براساس همان روش قبلی منتشر شود.

  • چرا برای بانک‌ها چنین اتفاقی افتاد؟

بررسی به عمل آمده از صورت‌های مالی بانک‌های فعال در بورس نشان می‌دهد که حدود 48درصد از دارایی بانک‌ها که معادل 400هزار میلیارد تومان است غیرمولد محسوب می‌شود و عمدتا شامل مطالبات از دولت با سهم 19درصدی، مطالبات غیرجاری با سهم 20درصدی و دارایی ملکی با سهم 8درصدی است که توان تسهیلات‌دهی بانک را به‌شدت کاهش داده است. در حقیقت می‌توان گفت بانک‌ها با نصف ظرفیت خود در حال فعالیت هستند که ریشه این سلسله مشکلات به سیاست‌ها و گاه سوءمدیریت‌ها در یک دهه اخیر بازمی‌گردد. این دلایل موجب شد تا بانک مرکزی عزمش را جزم کند که اوضاع بانک‌ها را ساماندهی کند تا مانع تشدید این شرایط شود.

  • فرصتی که به بانک‌ها داده شد

عباس کمرئی مدیرکل نظارت بر بانک‌ها در تشریح اقدامات نهاد ناظر بر بانک‌ها گفت: به بانک‌های فعال در بورس در ماه‌های گذشته فرصت داده شد تا درخصوص درآمدهای ناشی‌ از وجه التزام ناشی از تسهیلات اعطایی دولت و نیز برخی دیگر از درآمدها اقدام به دریافت مجوز تا پایان سال‌جاری کنند.

عباس کمرئی در عین حال و در کمال تعجب، ادعای بسته شدن نماد بانک‌ها در بورس را، به‌دلیل اصرار بانک مرکزی بر عملیاتی شدن استانداردهای حسابداری IFRS رد کرد و گفت: بسته شدن نماد بانک‌ها در بورس به عملیاتی شدن IFRS ارتباطی‌ ندارد. بلکه به رعایت بخشنامه‌های دیگری مربوط بود ضمن اینکه برخی از بانک‌ها به‌دلیل تأخیر در انتخاب هیأت مدیره یا مسائل دیگر اینچنینی نماد، بسته مانده بود.

او ادامه داد: در حقیقت بانک مرکزی در ارتباط با صورت‌های مالی با توجه به اصل شفافیت و لزوم توزیع درآمدهای واقعی و شناسایی سود واقعی، اخذ ذخایر کافی بابت پوشش ریسک و مطالبات غیرجاری و بحث‌های درآمدی نکاتی را به بانک‌ها ابلاغ کرد و تأکید کرد صورت‌های مالی براساس آن ضوابط تنظیم شوند.

او افزود: بانک‌ها این موضوع را باید در صورت‌های مالی اعمال می‌کردند اما بعضا به‌دلیل اینکه زمان صرف می‌شد و به آخر سال نزدیک می‌شویم و این موضوع هم زمان‌بر است، درخواست‌هایی مطرح شد و جلسات گوناگونی را با سازمان بورس و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برگزار و در نهایت تصمیم بر این شد که مجددا ذخایر مطالبات را بازنگری کنیم.

  • احتمال بازگشایی نماد بانک تجارت و صادرات

بعد از همه این اتفاق‌ها دیروز شاپور محمدی درباره روند بازگشایی نماد بانک‌ها و آخرین اقدامات صورت گرفته در این زمینه گفت: بعد از باز شدن نماد بانک ملت نماد 2بانک دیگر نیز هفته آینده باز خواهد شد.رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره بازگشایی نماد سایر بانک‌ها نیز تصریح کرد: عدم‌بازگشایی نماد بقیه بانک‌ها به‌دلیل نبود اطلاعات درست شرکت و یا نهایی نشدن حساب‌های این شرکت‌ها از سوی حسابداران آنها بوده که تاکنون به سازمان بورس اطلاعات موثقی ارائه نشده است.

  • انتقاد بانک مرکزی از سازمان بورس

دیروز همچنین بعد از سخنان رئیس سازمان بورس، ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی که گویا وظایف سازمان بورس را گوشزد می‌کرد، گفت: با توجه به اینکه سازمان بورس پس از مدیریت و حسابرسان مستقل بانک‌ها، رکن سوم مسئول است، انتظار می‌رود در مورد بانک‌ها با دقت و حساسیت بیشتری عمل کند. چرا که، شفاف‌سازی یکی از مأموریت‌های این نهاد است. او ادامه داد: آنچه بحق مورد نارضایتی سهامداران خرد است عدم‌شفافیت و عدم‌پاسخگویی ارکانی است که باید پاسخگو باشند.

به‌گفته سیف طبق شواهد، برخی بانک‌ها پس از اعلام بودجه سالانه، به‌رغم گزارش‌های میان‌دوره‌ای حسابرسان و کارشناسان سازمان بورس، اقدام به تعدیل سنگین درآمد می‌کنند و یا عملکرد واقعی را با انحراف اساسی همراه می‌کنند.او ادامه داد: بانک مرکزی در مورد صورت‌های مالی94 بانک‌های بورس، با شفاف‌سازی و الزام بانک‌ها به انجام اصلاحات تکلیفی برای پاکسازی سودهای اعلامی، به وظیفه خود عمل کرده است.


8710697
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر اعلام مسئولان، طرح کهربا(طرح پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی)در شش بانک عملیانی شده که عملیاتی شدن این پروژه و حذف کارت‌های بانکی به صورت فیزیکی آمار کلاهبرداری از طریق دسترسی به اطلاعات کارت‌های بانکی اشخاص به شکل قابل توجهی کاهش پی...
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد. 
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد. 
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۵ هزار واحد مسکونی فرسوده در مرحله نوسازی است که با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت مردمی به مرحله بهره‌برداری رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: سالانه حداقل ۱۵ تا ۲۰ همت اعتبار با بهره کمتر از ۱۰ درصد باید به توسعه مکانیزاسیون اختصاص یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی ‏- ریالی» را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: از ۴۴۵ روستای بی‌برق در ابتدای سیل در سیستان و بلوچستان مشکل ۳۸۰ روستا رفع شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است