اقتصادی 07:23 - 08 مهر 1395
بیمه محصولات کشاورزی از سال‌های گذشته تاکنون نتوانسته جوابگوی کشاورزان و باغداران باشد، چرا که یا اصلاً مبلغی پرداخت نشده و یا اگر پرداخت شده بسیار ناچیز بوده است.

اعتمادی بین کشاورز و بیمه کشاورزی وجود ندارد

به گزارش فرهنگ نیوز؛ نمی‌توانیم منکر زحمات و خسارت‌های وارده به کشاورزان شویم، کشاورزی که از ابتدا با زحمات و تلاش فراوان زمین خالی را سبز کرده و پرورش می‌دهد ولی زمانی که باید مزد زحمات خود را به دست آورد با وقوع بلایای طبیعی و یا سایر خسارات چیزی عایدش نمی‌شود و حتی نمی‌تواند هزینه‌کرد خود را دریافت کند.

بیمه محصولات کشاورزی از سال‌های گذشته تاکنون نتوانسته جوابگوی کشاورزان و باغداران باشد، چرا که یا اصلاً مبلغی پرداخت نشده و یا اگر پرداخت شده بسیار ناچیز بوده است.

حال نکته مهم این است با توجه به اینکه کشاورزان در تأمین امنیت غذایی کشور نقش بسزایی دارد چرا نباید سازوکاری اندیشیده شود که آنان با خیالی آسوده و راحت بتوانند به تولیدات بپردازند؟

* اعتمادی بین کشاورزی و بیمه کشاورزی وجود ندارد

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران گفت: در بخش کشاورزی باید بگوییم بیمه‌ای نداریم اگر هم داریم نه برای ما نهادینه شده و نه می‌توانند به آن اعتماد کنند.

محمدرضا شعبانی با بیان اینکه هیچ اعتمادی بین کشاورزی و بیمه کشاورزی وجود ندارد، اضافه کرد: اگر قرار است این اتفاق بیفتد ابتدا باید شرکت‌های بیمه این اعتماد را دوباره احیا کنند.

وی با اعلام اینکه در صورت تداوم این روش، کشاورز تمایلی به بیمه نمودن محصولات خود ندارد، افزود: چرا که اصلاً خسارتی به کشاورزان پرداخت نمی‌شود جز اینکه از مردم حق بیمه دریافت شده و در بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران با بیان اینکه بهتر است بگوییم بیمه کشاورزی نداریم، گفت: درخواست ما از دولت این است که فکری بیندیشد تا وضعیت بحرانی بیمه محصولات کشاورزی را سر و سامان دهد.

*کشاورزان باید توجیه شوند

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: باید قبول کنیم که در سال‌های گذشته بیمه عملکرد خوبی نداشته است.

عزیزالله شهیدی‌فر با بیان اینکه از سویی کشاورزان انتظار دارند هر خسارت وارده شده به آنان را بیمه پرداخت کند، اضافه کرد: پرداخت خسارت از سوی بیمه تعریف دارد و اگر خسارت در اثر سوء‌مدیریت خود کشاورز باشد بیمه تکلیفی ندارد.

وی با اشاره به اینکه نوع و سقف پرداختی بیمه مهم و مشخص است، باید در این زمینه آموزش لازم ارائه شود، افزود: کشاورزان در زمان عقد قرارداد بیمه باید توجیه بوده و برای محصولات زراعی، باغی، دامی و طیور آیتم‌هایی را انتخاب کنند که اگر خسارت دیدند مبلغ بیشتری به آنان تعلق گیرد و انتظارات کشاورزان را برآورده کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه در بحث صندوق بیمه بازدیدهای کارشناسی زمان‌بر است، گفت: در برخی موارد بازدید زمانی صورت می‌گیرد که اثری از خسارت نیست.

شهیدی‌فر تصریح کرد: موضوع بیمه کشاورزی، بحثی دوطرفه است که بخشی را به کشاورز حق می‌دهیم به دلیل جدی نبودن بحث بیمه و اینکه پرداخت به‌موقع خسارت وارده به کشاورزان با زمان طولانی مواجه می‌شود.

وی با اعلام اینکه بیمه خسارت سال گذشته مرکبات با وجود تأیید و قطعی بودن آن هنوز پرداخت نشده است، اضافه کرد: باید کشاورز آگاه باشد و انتظاراتش از بیمه منطقی باشد.

به گزارش فارس، در حال حاضر اعتمادی میان بیمه محصولات کشاورزی و کشاورز وجود ندارد لذا وظیفه مسؤولان امر این است اعتماد و تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شود تا در صورت بروز خسارت به کشاورز بیمه بتواند جواب‌گوی آنان باشد.


8193222
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۵ هزار واحد مسکونی فرسوده در مرحله نوسازی است که با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت مردمی به مرحله بهره‌برداری رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: سالانه حداقل ۱۵ تا ۲۰ همت اعتبار با بهره کمتر از ۱۰ درصد باید به توسعه مکانیزاسیون اختصاص یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی ‏- ریالی» را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: از ۴۴۵ روستای بی‌برق در ابتدای سیل در سیستان و بلوچستان مشکل ۳۸۰ روستا رفع شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست مرکز بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: باید معافیت ها را هدفمند کنیم و تاثیر معافیتی را که اعمال می کنیم در حوزه مورد نظر ببینیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان و عشایر توصیه می‌شود که هشدار‌های هواشناسی را جدی بگیرند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها گفت: امسال عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در ۴ میلیون هکتار باید اجرا شود که نیازمند ۳ تا ۳.۵ همت اعتبار است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه به حساب سرپرستان خانوار دهک‌های چهارم تا نهم در سراسر کشور واریز شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه گفت: قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه ۱۱ تا ۲۷ هزار تومان بوده و عرضه بالاتر از ۳۰ هزار تومان گرانفروشی است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است