علمی فناوری 11:30 - 02 خرداد 1394
۶۵ میلیون سال پیش سیارکی با زمین برخورد کرد و تقریبا تمامی گونه‌های زیستی روی زمین،‌از جمله دایناسورها را به نابودی کشاند؛ اما یک گروه از دایناسور‌ها توانستند از این فاجعه طبیعی جان سالم به در ببرند، گونه‌ای که ما آنها را امروزه با نام پرندگان می‌شناسیم.

براساس گزارش BBC، نظریه تکامل پرنده‌ها از گونه دایناسورها از قرن نوزدهم تاکنون مطرح است، دورانی که دانشمندان فسیل پرنده‌ای ابتدایی را کشف کردند که با وجود داشتن بال و پر صورتی شبیه به دایناسورها داشت. اما این پرنده‌ها اولیه شبیه پرنده‌های مدرن نبودند، زیرا جای منقار پوزه داشتند.

دانشمندان دانشگاه ییل برای درک بهتر چگونگی تبدیل این دو جاندار به یکدیگر، فرایند ایجاد منقار در جوجه‌ها را دستکاری کردند و جنین جوجه را به موجودی با پوزه‌ای دایناسور مانند تبدیل کردند،‌درست شبیه به آنچه از دایناسورهای کوچک پرداری مانند ولوسیراپتورها تصور می‌شود.

هدف دانشمندان درک چگونگی تکامل منقار در جوجه‌ها بود، زیرا منقار یکی از حیاتی‌ترین اندام‌ها در آناتومی پرندگان به شمار می‌رود، این اندام یکی از ابزارهای اصلی در برتری و حفظ بقای این موجودات به شمار می‌رود، درحال حاضر بیش از 10 هزار گونه پرنده در جهان زندگی می‌کنند و این احتمال وجود دارد که منقارهای مخصوص به هر گونه عامل حفظ بقای آنها باشد.

دانشمندان ییل در این آزمایش قصد تولید جوجه-دایناسور نداشته‌اند، بلکه هدف تنها بررسی مکانیزم پنهان روند گذار بسیار مهمی در پرندگان بوده‌است. به گفته محققان،‌ منقار بخشی از اسکلت پرندگان است که با سرعت و شدت بیشتری از دیگر اندام‌ها دچار تغییر می‌شود و با وجود تنوع شکل و ابعادی که در این اندام حیاتی پرندگان وجود دارد،‌ مطالعه بسیار کمی روی روند شکل‌گیری آنها انجام گرفته‌است.

برای ایجاد تغییر در روند شکل‌گیری منقار در جوجه،‌ محققان ابتدا تغییرات در نحوه تجلی ژن‌ها در جنین جوجه‌ها و جنین چند جاندار دیگر از قبیل موش، تمساح، مارمولک و لاکپشت را مورد توجه قرار دادند و دریافتند جوجه‌ها از خوشه‌های منحصر‌به فرد از ژن‌های مخصوص به ایجاد خصوصیات چهره برخوردارند، گروه ژنی که جانداران بدون منقار فاقد آن بودند.

زمانی که این خوشه ژنی در جوجه‌ها غیرفعال شد، ساختار منقار به حالت باستانی خود بازگشت و استخوان‌های کامی نیز در سقف دهان جوجه نیز دچار تغییر شد.  محققان سپس پروتئینی که در ایجاد منقار نقش داشت را جدا کرده و آنها را با استفاده از موادی خاص غیرفعال ساختند.

زمانی که اسکلت جوجه آغاز به تشکیل کرد، به جای منقار استخوان‌های مدور و کوتاهی ایجاد شدند و محققان دریافتند منقارها با کمک مجموعه‌ای کاملا متفاوت از ژن‌ها ایجاد می‌شوند. به بیان دیگر محققان دریافتند ایجاد منقار در پرندگان با هدف منطبق‌سازی آنها را شرایط محیطی و نه فقط تغییر شکلی سطحی در ظاهر پرندگان بوده‌است. این تغییر در حدود 40 تا 50 میلیون سال پس از نابودی آرکئوژتریکس‌ها به وقوع پیوسته است. دانشمندان هنوز تصمیمی درباره اینکه جوجه سر از تخم در بیاورد یا نه نگرفته‌اند،‌اما معتقدند این جوجه می‌تواند در نهایت سلامت متولد شود.


6425141
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مالاریا جزو مهم‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌های عفونی در تمام قاره‌های دنیا است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: گفت: در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت تراشه‌ساز «TSMC» تایوان، اعلام کرد که فناوری جدید تولید تراشه این شرکت به نام «A 16» در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ وارد چرخه تولید خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی هنر و همچنین گروه آزمایشی زبان‌های خارجه راس ساعت ۱۴:۳۰ آغاز شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در حالی که ساخت یک خانه تک طبقه به روش سنتی ممکن است چند ماه طول بکشد، اما بزرگترین چاپگر سه بعدی جهان که توسط مهندسان دانشگاه مین (Maine) ساخته شده است، می‌تواند این پروژه را در کمتر از چهار روز به پایان برساند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ روی ویژگی‌های هوش مصنوعی سلامتی‌محور حلقه‌ی هوشمند خود تمرکز ویژه‌ای خواهد داشت.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به گزارش وبگاه خبری Reuters، مدیر اجرایی تیک‌تاک امید دارد در چالشی قانونی برای ادامه حیات و فعالیت در ایالات متحده، برابر دولت آمریکا پیروز شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کاربران تردز از ماه فوریه تاکنون، حدود ۲۰ میلیون افزایش کاربر داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش از دادن امتیاز ویژه به دانشجو معلمانی که زودتر از فارغ‌التحصیلی سرکلاس درس می‌روند خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوشیدنی‌های دارای فیبر می‌توانند میان وعده خوبی برای کودکان باشند و مایعات بدن آنها را تامین کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است