ورزشی 21:52 - 08 آذر 1394
بر اساس اعلام وزارت محیط زیست ژاپن، یافته های ماهواره تحقیقاتی ژاپن، علت اصلی گرم شدن زمین وجود گاز متان است.

گاز متان، عامل اصلی گرمایش زمین

به گزارش سرویس علمی جام نیـوز، این وزارتخانه اعلام کرد که در تلاش است تا اطلاعات بیشتر و دقیق تری در این زمینه بدست آورد تا بتوان مانع گرم شدن زمین شد. بر اساس گزارش وزارت محیط زیست ژاپن، گاز متان در مزارع و برخی شهرهای دنیا از جمله در چین، پاکستان و برزیل بیشتر از حد مجاز است. متان یک گاز گلخانه ای است که به عنوان سوخت بکار می رود و ماده اصلی گاز طبیعی است و از تجزیه مواد گیاهی در نواحی مردابی تشکیل می شود. این گاز به خاطر توانایی جذب گرما به مقدار فراوان، اثر گلخانه ای بیشتری نسبت به «کربن دی اکسید» دارد.

 

 

یافته های این تحقیق را ماهواره «ایبوکی» به زمین فرستاد. این ماهواره در سال ۲۰۰۹ و با هدف جمع آوری اطلاعات در باره گازهای گلخانه ای به فضا پرتاب شد. وزارت محیط زیست ژاپن با آنالیز اطلاعات ارسالی این ماهواره تحقیقاتی تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی کشف کرد که تراکم گاز متان در اطراف شهرهای «چگندو» و «چونگ چینگ» در چین و «لاهور» در شرق پاکستان و همچنین در جنوب برزیل جایی که مزارع بزرگی وجود دارد، بیشتر است. بر اساس این تحقیقات عمده گاز متان از فعالیت های دامداری و دفن زباله ایجاد می شود و ۲۰ برابر بیشتر از دی اکسید کربن در گرم شدن زمین موثر است.

 

 

مهمترین منشأ انسانی گاز متان، گاوداری‌ها هستند چرا که این گاز در معد نشخوار کنندگان تولید می‌شود. پس می‌توان با کاهش مصرف گوشت قرمز انتشار گاز متان را کاهش داد. اما مهمترین منشأ انتشار دی‌اکسید کربن، سوخت های فسیلی است که برای تولید انرژی و گرمایش سوزانده می‌شوند. برای کاهش انتشار دی‌اکسید کربن باید تولید و مصرف انرژی با منشأ این سوخت‌ها را کاهش داد. دولت‌ها باید سعی کنند انرژی‌های پاک مانند انرژی باد، زمین‌گرمایی، خورشیدی و… را جایگزین انرژی‌های سنتی کنند. مردم نیز باید از دولت‌هایشان چنین مطالبه‌ای را داشته باشند.

 

 

بیست و یکمین نشست بین المللی تغییرات آب و هوایی پاریس از دوشنبه این هفته تا ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر ماه) برگزار و پیش بینی می شود در مراسم آغازین آن ۱۴۷ نفر از رهبران جهان شرکت کنند. هدف اصلی این نشست جلوگیری از افزایش دمای هوای کره زمین است. به اعتقاد دانشمندان درصورتیکه روند تغییرات آب و هوایی کنترل نشود، دمای کره زمین تا پایان قرن ۲۱ بطور میانگین دو درجه افزایش خواهد یافت.

 

دیدبان/ 2023


7446722
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» با اعلام سازمان تیم‌های ملی، نفرات اعزامی به بیست و ششمین دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا مشخص شدند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فدراسیون فوتبال گفت: لیگ ما تقریبا پیر است و باید به جوانگرایی آن فکر کرد. این آفتی است که وجود دارد و در تیم ملی جوانگرایی محسوسی انجام شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» آویسپا با ۲ گلی که شهاب زاهدی به ثمر رساند مقابل جوبیلو ایواتا به تساوی ۲ بر ۲ رسید.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» ریکاردو آلوز بازیکن پرتغالی تراکتور تبریز با انتشار مطلبی در صفحه شخصی اش از کاپیتان این تیم حمایت کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» هیأت مدیره باشگاه تراکتور در واکنش به اتفاقات شب گذشته فرودگاه تبریز و همچنین بررسی برنامه گزینه‌های سرمربی‌گری این تیم بیانیه‌ای صادر کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» دو قایقران ملی پوش کشورمان به فینال آب‌های آرام مسابقات قهرمانی آسیا صعود کردند. 
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به شعار اولین روز از هفته سلامت که «سلامت خانواده، حق و مسئولیت همگانی» نامگذاری شده است، به بررسی نگاه طب ایرانی به سلامت خانواده پرداخت.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» دروازه‌بان تیم فوتبال استقلال تهران احتمال دارد به دلیل محرومیت نتواند در دیدار هفته آینده تیمش به میدان برود.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» دروازه بان تیم فوتبال استقلال تهران احتمال دارد به دلیل محرومیت نتواند در دیدار هفته آینده تیمش به میدان برود.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» با شکست جردن باروز مقابل جیسون نولف، قهرمان المپیک و جهان حضور در المپیک پاریس را از دست داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است