گوناگون 22:22 - 11 اسفند 1393
:یکسری مواد غذایی که به نام غذاهایی با کالری منفی شناخته می‌شوند، نسبت به سایر مواد غذایی انرژی بیشتری برای هضم خود نیاز دارند.یعنی بدن انرژی بیشتری برای هضم آنها می‌سوزاند و در عین حال بدن نمی‌تواند کالری زیادی از آنها برای خود ذخیره کند .پس علاوه بر اینکه باعث سوخت چربی‌ها می‌شوند کمتر به چربی تبدیل شده و ذخیره می‌شوند.

این غذاها شما را چاق نمی کند
رسول اکرم صلی الله علیه و آله : زن شایسته یکی از دو عامل پیشرفت خانواده است.

 

به گزارش سرویس خانواده جام نیوز،  مهدی وجدی سیس دانشجوی تغذیه ، متابولیسم به فرایند‌های بیشماری که به طور مداوم در بدن انجام شده و موجب ادامه حیات و عملکرد طبیعی بدن میشوند اطلاق می‌شود. این فرایند‌ها نیاز به انرژی گرفته شده از غذاها دارد. میزان کیلوکالری انرژی که بدن شما درهر زمان می‌سوزاند توسط متابولیسم شما تعیین می‌شود.

 

راه‌هایی وجود دارد که می‌توان انرژی پایه را افزایش داد تا وزن بدن بهتر کنترل شود یا وزن اضافه در طول رژیم راحت‌تر کاسته شود. متابولیسم بدن در بعضی افراد به‌طور ژنتیکی بالاو در بعضی پایین و در بعضی افراد معمولی است.بسیاری از مردم از اضافه وزن و چاقی مفرط رنج می‌برند و چون یکی از عوامل به وجود آورنده‌ی بیماری‌های قلبی - عروقی، چاقی و ازدیاد وزن می‌باشد. سعی در کم کردن وزن خود به بهترین روش را دارند.

یک سری مواد غذایی که به نام غذاهایی با کالری منفی (NEGATIVE CALORIE FOODS) شناخته می‌شوند، نسبت به سایر مواد غذایی انرژی بیشتری برای هضم خود نیاز دارند.یعنی بدن انرژی بیشتری برای هضم آنها می‌سوزاند و در عین حال بدن نمی‌تواند کالری زیادی از آنها برای خود ذخیره کند .پس علاوه بر اینکه باعث سوخت چربی‌ها می‌شوند کمتر به چربی تبدیل شده و ذخیره می‌شوند. مواد غذایی با کالری منفی شامل انواع مختلفی از سبزی‌ها و میوه‌ها می‌باشند.

 

یکی از راه‌های افزایش متابولیسم بدن استفاده از مواد غذایی چربی سوز مانند ادویه‌جات و میوه‌جات است.واقعیت ان است که برای لاغر شدن لازم نیست که کلا و به طور جدی دست از غذا خوردن کشید.



در واقع باید فقط از پر خوری دوری کرد و از خواص خوراکی‌ها در بالا بردن سوخت و ساز بدن سود جست.کلید لذت بردن از خوراکی‌ها در شناختن نیاز بدن ونیزمتابولیسم بدن خویش است.شما می‌توانید با مصرف متعادل خوراکی‌های مناسب، متابولیسم بدن خود را بالا برده و منجر به سوزاندن کالری شوید. آنچه در مصرف خوراکی‌ها بسیار مهم است اینست که تعادل میان مصرف و سوزاندن کالری بدن حفظ شود.

در کنار توجه متعادل به مصرف کالری و سوزاندن آن، استفاده از مواد غذایی چربی سوز مفید و اثر بخش است.مواد غذایی چربی سوز خوراکی‌هایی هستند که موجب کارکرد بهتر متابولیسم بدن می‌گردند. مصرف مداوم آنها موجب سوخت‌وساز بالاتر و بهتر بدن می‌شود.به این نکته دقت کنید که در واقع هیچ ماده غذایی وجود ندارد که خوردن آن موجب کاهش وزن شود. اما جایگزین کردن غذاهای کم کالری و حاوی فیبر فراوان در رژیم غذایی به جای غذا‌های پر چرب و پرکالری موجب کاهش کل میزان کالری دریافتی روزانه می‌گردد.

 

 

چای سبز :

در واقع چای سیاه و سبز یکی است ولی روند تولید آنها تفاوت زیادی دارد. چای سیاه از پلاسیده و تخمیر کردن برگ چای تهیه می‌شود ولی چای سبز از خشک کردن سریع برگ‌های چای به دست می‌آید و در این شرایط اجازه تخمیر به آنها داده نمی‌شود. به همین دلیل چای سبز از نظر آنتی اکسیدان‌ها و مواد ضد سرطان غنی‌تر شمرده می‌شود. چای سبز به دلیل داشتن ماده‌ای به نام EGCG که نوعی پلی فنول است باعث تحریک متابولیسم بدن می‌شود.

با این حال باید به یاد داشت که یک کاهش وزن اصولی و ماندگار نیازمند رژیم غذایی صحیح و ورزش است. چای سبز یکی از مکمل‌های غذایی مصرفی برای کاهش وزن است که می‌تواند به شما در کم کردن وزن اضافی‌تان کمک کند.زیرا با بالا بردن حرارت بدن و صرف انرژی باعث سوختن چربی‌ها می‌شود. و از طرفی جذب روده‌ای گلوکز و چربی را کاهش داده و به این وسیله باعث کاهش وزن در افرادی می‌شود که این نوع چای را مصرف می‌کنند. کافیین می‌تواند سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش دهد اما زیاده روی در نوشیدنی‌های کافیین دار برای سلامتی مناسب نیست.

 

 

سالاد به عنوان پیش غذا:

خوردن سالاد به عنوان پیش غذا موجب کنترل اشتها می‌شود. عادت به خوردن سالاد قبل از شروع غذای اصلی موجب پر شدن شکم می‌شود و نیاز به خوردن غذای اصلی را کاهش می‌دهد. همچنین مصرف سالاد میزان فیبر دریافتی روزانه را بالا می‌برد و موجب سوخت و ساز بهتر بدن می‌شود.این روز‌ها در اکثر سالاد‌ها ردپایی از کلم برو کلی به چشم می‌خورد که نکته مثبتی در سفره‌ای ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود . کلم بروکلی منبع خوبی از فیبر است.

این سبزی حاوی 91در صد آب می‌باشد که به عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند و به دلیل آب و فیبر بالا یک سبزی کم کالری محسوب می‌شود و موجب سوخت و ساز بهتر بدن می‌گردد و متابولیسم را در بدن افزایش می‌دهد و به علت اینکه دارای کلسیم می‌باشد، در رژیم‌های کاهش وزن بسیار مناسب است.کلم بروکلی بهتر است به شکل خام یا بخارپز مصرف شود. این ماده غذایی علاوه بر اینکه یک فیبر مناسب و حجیم به شمار می‌رود به عنوان یک سرکوب‌گر قدرتمند اشتها هم محسوب می‌شود که بهتر است قبل از وعده غذایی ناهار و شام میل شود.سالاد زمانی شما را لاغر می‌کند که جایگزین بخشی از وعده اصلی غذا شود.موضوع دیگر انکه هر سالادی رژیمی نیست. سالادی که در آن، علاوه بر صیفی و سبزی از سس، تخم‌مرغ، حبوبات، سیب‌زمینی، نودل، مرغ، ماهی تن و دیگر ترکیبات کالری‌زا استفاده شده باشد، مانند یک پرس غذای اصلی تا هزار کالری ممکن است انرژی داشته باشد.

 

 

فیبرها چگونه جلوی انباشته شدن چربی ها را می گیرند؟

زمانی که فیبر بیشتری مصرف می‌کنیم کالری‌ها کمتر مجال انباشته شدن را دارند. چون:



1-فیبر‌ها ترشح هورمون انسولین راکه باعث انباشتگی کالری‌ها می‌شود کاهش می‌دهند. 2-فیبر‌ها از طریق مدفوع بخشی از چربی‌های موجود در غذا را دفع می‌کنند. فیبر‌ها در جلوگیری از بی‌نظمی روده بزرگ نقش مهمی را ایفا می‌کنند بنابراین برای سلامتی بدن لازم هستند.

فیبر‌های نا‌محلول، احساس سیری و سنگینی به انسان می‌دهند و در نتیجه شخص را از چاق شدن دور کنند.نکته مهم که باید بدانید این است که باید به آهستگی رژیم خود را پر فیبر کنید، ابتدا مقدار کمی فیبر را مصرف نمود و اجازه دهید تا مقدار کم وارد روده شما شود در غیر این صورت مشکلاتی برای شما پدید می‌آید، از جمله نفخ، اسهال، و...فیبر ابزار بسیار مهمی برای کنترل وزن است. مواد غذایی که دارای مقدار زیادی فیبر هستند، بسیار سیر کننده هستند و حجم بیشتری از معده را به خود اختصاص می‌دهند، زیرا مقدار زیادی آب جذب می‌کنند. بنابراین به طور طبیعی غذای کمتری خورده می‌شود و این خود بهترین راه برای کاهش وزن است.

 

 

برای لاغری در هر وعده غذایی باید از فیبرها استفاده شود؟

برای اینکه تاثیر لاغری فیبر‌ها بیشتر شود بهتر است که در هر وعده غذایی فیبرلازم را مصرف کنید. زمانی که شما تغذیه متنوعی داشته باشید مطمئن می‌شوید که فیبر‌های مختلفی را نیز مصرف کرده اید که خواص تکمیلی دارند.مکانیسم‌های مختلف نشان می‌دهد که داشتن تغذیه‌ای سرشار از فیبر‌ها دریافت کالری‌ها را محدود می‌کند. توجه داشته باشید که سبزی جات و میوه‌ها که از منابع مهم فیبر محسوب می‌شوند جزو کم کالری‌ترین مواد غذایی موجود هستند. فیبر‌ها به جویدن بیشتری نیاز دارند و برای همین باعث می‌شوند که ما آرام تر غذا بخوریم و بنابراین کمتر نیز می‌خوریم.

 

 

سبزیجات تازه :

دارای کالری پایین بوده و ضمن تقویت سیستم ایمنی، حجیم و سیر کننده نیز می‌باشند ومصرف زیاد آن در مقایسه با سایر مواد غذایی بسیار کمتر موجب افزایش وزن می‌شود. سبزیجات حاوی فیبر فراوان هستند و کارایی دستگاه گوارش را بهتر می‌کنند و سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهند. نعناع یکی از سبزی‌هایی است که مصرف آن در میان وعده‌های غذایی و پیش غذاها می‌تواند به کاهش اشتها و پیشگیری از تجمع چربی‌ها کمک کند،چه بهتر که از این سبزی به صورت تازه استفاده کنید.

 

 



کاهو و کرفس:

سبزیجات خوشمزه و بسیار مفیدی هستند که در هر فصلی می‌توانید آنها را تهیه کنید. این سبزیجات حاوی مقادیر بالای فیبر هستند و سبب افزایش متابولیسم در بدن می‌شوند.این مواد غذایی به علت دارا بودن آب و فیبر بالا کم کالری می‌باشند و دررژیم کاهش وزن بسیار مفیدند. به طوریکه کاهو حاوی 96 درصد و کرفس حاوی 95 درصد آب می‌باشد. کاهو و کرفس به علت داشتن فیبر فراوان اثر مطلوبی روی سلامت دستگاه گوارش دارند و از بروز یبوست نیز جلوگیری می‌کنند. شما می‌توانید از این سبزیجات در انواع سالاد‌ها استفاده نموده و آنها را قبل از وعده‌های غذایی‌تان مصرف کنید و از طعم خوب آنها لذت ببرید. این مواد سبب بالا رفتن قدرت هضم و جذب غذا و افزایش متابولیسم بدنتان خواهند شد.

 

 

ادویه جات:

ادویه‌ها به دلیل داشتن قدرت چربی سوزی به لاغری کمک می‌کنند و همچنین به دلیل ایجاد سیری باعث می‌شوند که افراد کمتر غذا بخورند.ادویه‌ها باعث هضم بهتر غذا شده و طعم آن را نیز دلچسب‌تر می‌کنند.دارچین ضد اشتهاست و می‌تواند میل شدید به مواد قندی و شیرین را کنترل کند، همچنین به تنظیم قندخون نیز کمک می‌کند. حتما می‌دانید که بالا بودن قندخون باعث انباشتگی قند به صورت چربی می‌شود.

 

 

سیب :

پکتین ترکیبی است که در گیاهان مختلف وجود دارد و یک ماده لزج و ژلاتینی است که در مجاورت آب حجم آن افزایش می‌یابد. در واقع این ماده نوعی قند(گلوسید) است که به میزان قایل توجهی در میوه‌های مختلف مانند سیب، انگور، کشمش و لیموترش وجود دارد.پکتین موجود در سیب از جذب چربی توسط سلول‌ها جلوگیری می‌کند و همچنین جذب آب از مواد غذایی را افزایش داده و موجب دفع رسوبات چربی از بدن می‌شود.

باید بدانید که میزان فیبر در سیب‌های تازه یا نارس بیشتر است. بهتر است قبل از صرف غذا یک عدد سیب میل کنید و سپس یک لیوان آب بنوشید. این فیبر حجم بیشتری از معده را اشغال کرده و سیری طولانی مدتی را ایجاد می‌کند، در واقع این فیبر جلوی اشتها را می‌گیرد.پکتین در تماس با آب به صورت یک ماده لزج و ژل مانند در می‌آید که بخشی از چربی‌ها و قند‌های مصرف شده را به خود جذب کرده و سپس دفع می‌کند.

 

 

فلفل ها :

مواد غذایی حاوی فلفل جزو مواد غذایی چربی سوز به حساب می‌آیند و سبب 33 درصد افزایش معنی دار در میزان متابولیسم در مقایسه با غذا‌های بدون ادویه می‌گردند.فلفل حاوی کپسایسین است که به بالا بردن متابولیسم کمک می‌کند. کپسایسین یک ماده غذایی ترموژنیک است که علاوه بر خاصیت آنتی‌اکسیدانی‌اش باعث می‌شود بدن برای 20 دقیقه پس از خوردن آن، کالری بیشتری بسوزاند.فلفل باعث افزایش سوخت‌وساز در بدن می‌شود و در حقیقت احساس داغی در فرد ایجاد می‌کند، اما نباید امید داشت که بلافاصله یک روز بعد از مصرف آن چربی‌هایتان آب شود.

 

 

نوشیدنی ها:

خیلی‌ها فکر می‌کنند نوشیدنی‌های اسیدی و ترش مثل آبغوره، آب کرفس و آب لیموو مرکبات، نوشیدنی‌هایی هستند که باعث لاغری و کاهش وزن می‌شوند ولی این باور یک باور غلط است. این مواد ترش و اسیدی وقتی جذب بدن می‌شوند، مقدار یون هیدروژن در خون را افزایش می‌دهند.افزایش یون هیدروژن در خون باعث کاهش PH خون می‌شود و بدن تلاش می‌کند دوباره حالت اسیدی خون را به حالت تعادل بازگرداند، پس شروع می‌کند مقدار زیادی یون هیدروژن را همراه مقدار زیادی آب از بدن دفع کردن و به این ترتیب با دفع مقدار زیادی آب از کلیه‌ها، وزن بدن به صورت موقت کاهش اندکی می‌یابد. جالب است بدانید این کاهش دایمی نیست، چون آب بدن خیلی زود با مصرف نوشیدنی‌ها جایگزین می‌شود، پس این نوشیدنی‌ها باعث لاغری نمی‌شوند.تمایل و قصد کاهش وزن به معنی گرسنگی و عذاب نیست.اگر شما درست غذا بخورید نه تنها وزن کم می‌کنید بلکه سالم نیز خواهید بود.

 

 

سلامت نیوز / 2018


5961304
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است