بین‌الملل 11:49 - 25 تیر 1398
پلیس سودان تظاهرات خارطوم را که در محکومیت قتل یک غیر نظامی برگزار شده بود، سرکوب کرد. در مقابل معترضان یکی از پایگاه‌های نیروهای واکنش سریع در شهر الضعین را به آتش کشیدند. همزمان، اختلاف نظرها میان گروه‌های آزادی و تغییر درباره‌ بیانیه‌ قانون اساسی بالا گرفته و این امر باعث به تأخیر افتادن نشست آنها با شورای نظامی شده است.

سرکوب تظاهرات خارطوم و آتش زدن پایگاه نیروهای شورای نظامی/بروز اختلافات در ائتلاف مخالفان

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، حدود ۲۰۰ تظاهرکننده با تجمع در خارطوم نسبت به قتل یک غیر نظامی در استان سنار به ضرب گلوله نیروهای واکنش سریع اعتراض کرده و شعارهایی سر دادند. در مقابل پلیس سودان از گاز اشک آور برای پراکنده کردن آنها استفاده کرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: نیروهای ضد شورش سودان تعدادی از تظاهرکنندگان را مورد ضرب و شتم قرار داده و آنها را به داخل خودروهای پلیس هدایت کردند.

به گفته‌ی شاهدان عینی، تظاهرات مشابهی در دیگر مناطق استان خارطوم در حمایت از غیر نظامی کشته شده توسط نیروهای واکنش سریع برگزار شد. همچنین تظاهراتی در شهر سنجه در استان سنار برپا گشت و معترضان اجرای عدالت و قصاص قاتلان را خواستار شدند.

به گفته‌ی برخی منابع در شهر الضعین، تظاهرکنندگان یکی از پایگاه‌های نیروهای واکنش سریع در محله‌ی القبه را به آتش کشیدند و با سر دادن شعارهایی نیروهای واکنش سریع را محکوم کردند.

در همین حال، جمال جمعه، سخنگوی نیروهای واکنش سریع سودان اعلام کرد که این نیروها با توجه به وضعیت امنیتی خارطوم به صورت تدریجی از این استان خارج خواهند شد.

او گفت: حضور نیروهای واکنش سریع در خارطوم به خاطر شرایط امنیتی است و اگر شرایط آرام شود، دیگر دلیلی برای حضور آنها وجود ندارد.

این مسئول نیروهای واکنش سریع افزود: این نیروها با هماهنگی جدی نیروهای مسلح سودان و دیگر دستگاه‌های امنیتی برای تأمین امنیت پایتخت و دیگر استان‌ها فعالیت می‌کنند.

از سوی دیگر، گروه‌های عضو ائتلاف آزادی و تغییر در سودان درباره‌ بیانیه‌ قانون اساسی که از طرف میانجی آفریقایی ارائه شده است، دچار اختلاف نظر شدند و همین امر نشست آنها با شورای نظامی را به تأخیر انداخت. به گفته‌ برخی از منابع آگاه، گروه اجماع ملی با این بیانیه مخالفت کرد.

در پی لغو نشست گروه‌های یاد شده با شورای نظامی، این گروه‌ها دیدار گفتگو محور خود با شورای نظامی انتقالی را به امروز (سه شنبه) موکول کردند.

در نسخه نهایی بیانیه قانون اساسی آمده است، مدت ۴۲ ماهه دوره انتقالی پیشنهادی از زمان براندازی دولت عمر البشیر حساب شود، این در حالی است که گروه‌های آزادی و تغییر معتقدند این دوره از تاریخ امضای توافق نامه آغاز می‌شود.

همچنین تصاویر و ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی از خشونت و رفتار وحشیانه جمعی از شبه نظامیان علیه تحصن کنندگان در نزدیکی مقر فرماندهی نیروهای مسلح سودان منتشر شده که موجب خشم شدیدی نسبت به شورای نظامی حاکم شده است.

در این ویدئوها که منبع انتشار آنها مشخص نیست، دو شخص با لباس نظامی پوتین خود را بر روی صورت یکی از تحصن کنندگان گذاشته‌اند که روی زمین افتاده بود. در ویدئویی دیگری نیز گروهی از این نیروها یک دختر جوان را احاطه کرده و در حالی که او فریاد می‌زند دست خود را دور گردن او انداخته‌اند.

از سوی دیگر، عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی سودان اعلام کرد که با دونالد بوت، فرستاده آمریکا به این کشور درباره‌ روند گفتگوهای جاری با گروه‌های آزادی و تغییر به منظور دستیابی به توافقی درباره تشکیل دولت انتقالی گفت‌وگو کرده است.

فرستاده آمریکا نیز دیدار خود با البرهان را خوب و نتیجه بخش توصیف و ابراز امیدواری کرد سودانی‌ها به زودی به خواسته خود برای تشکیل دولتی مدنی با نخست وزیر مستقل دست بیابند.

دونالد بوت اعلام کرد که به دنبال گفتگو با همه طرف‌های سودانی در این خصوص است و واشنگتن برای دستیابی به توافقی در این رابطه به سودانی‌ها کمک می‌کند.

انتهای پیام


10178944
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان چند دانشگاه در شهر واشنگتن ضمن حضور در تظاهرات از سرکوب معترضان به شیوه‌های گوناگون پرده برداشتند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی عرب‌زبان وزارت خارجه آمریکا از استعفای خود برای اعتراض به سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال غزه خبر داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» برنی سندرز در پاسخ به نتانیاهو که دانشجویان آمریکایی را یهودستیز خوانده بود، به او هشدار داد که باید مسئولیت جنایات خود در غزه را بپذیرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا برای حمایت از مردم غزه، دو استاد دانشگاه در شهر «آتلانتا» ایالت جورجیا آمریکا بازداشت شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک خبرنگار فلسطینی دیگر در حملات رژیم اشغالگر به رفح به شهادت رسید.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه حفاری برای کشف اجساد در گور‌های دسته‌جمعی جنوب غزه، مقامات از شواهد هولناکی مبنی بر اعدام، شکنجه و زنده به گور کردن افراد خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی از «بنیامین نتانیاهو» خواست به دلیل ناتوانی در برابر مقاومت فلسطین از سمت خود کناره‌گیری کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که به دلیل حملات مداوم هوایی و کمبود نیروی متخصص امکان تحقیق در خصوص نقض حقوق بشر در نوار غزه را ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حماس بار دیگر خواستار پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از هرگونه معامله برای آزادی اسرای صهیونیست شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دولت آمریکا در یک اقدام نمایشی جدید، نماینده‌ای ویژه در امور نوار غزه و همچنین مسائل انسان‌دوستانه در غرب آسیا تعیین کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است