علمی فناوری 00:19 - 26 شهریور 1393
منجمان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی به همراه «موسسه علمی تلسکوپ فضایی» (STScI) در بالتیمور مریلند، با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل و پس از دو دهه تحقیق، موفق به کشف کشف نخستین همنشینی یک ستاره با ابرنواختری نادر شده‌اند.

کشف ردپای یک جانی آسمانی پس از دو دهه تحقیق

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این کشف نظریه‌ای قدیمی را ثابت می کند مبنی بر این که ابرنواختر‌ SN1993J در داخل یک سیستم دوگانه شکل گرفته که در آن، دو ستاره در حال تعامل موجب رخداد یک انفجار کیهانی شده‌اند.

این درست مانند یک جنایت کیهانی به نظر می‌رسد و دانشمندان سرانجام ردپای جانی را گرفته‌اند. بر اساس اطلاعات دریافتی آن‌ها، ستاره همراه پیش از انفجار ستاره اصلی، خوشه‌ای از هیدروژن آن را به سرقت برده است.

جرم کیهانی SN1993J نمونه یک ابرنواختر نوع IIb است. این نوع ابرنواخترها، انفجارات ستاره‌ای غیرمعمولی هستند که میزان هیدروژن‌شان نسبت به هیدروژن موجود در یک ابرنواختر معمولی کمتر است. منجمان معتقدند ستاره همراه بخش اعظم گاز هیدروژن احاطه‌کننده ستاره اصلی در حال انفجار را به سرقت برده و به سوختنش به عنوان یک ستاره هلیمی فوق داغ ادامه داده است.

ستاره SN 1993J در کهکشان Messier 81 واقع در 11 میلیون سال نوری از زمین واقع شده و از زمان کشف آن حدود 21 سال پیش، دانشمندان در حال کنکاش ستاره همراهش بوده‌اند. مشاهدات رصدخانه W. M. Keck در هاوایی نشان داد ستاره همراه گمشده، مقادیر بزرگی از نور فرابنفش را تابیده بود اما ناحیه ابرنواختر به اندازه‌ای پرجمعیت بود که دانشمندان مطمئن نبودند در حال مطالعه ستاره مورد هدفشان هستند.

تیم علمی، داده‌های نوری اپتیکال و تصاویر نور فرابنفش هابل را برای خلق طیفی ترکیب کرد که این طیف با نور پیش‌بینی‌شده ستاره همراه مطابقت داشت. دانشمندان به تازگی موفق به شناسایی این نور شده‌اند.

محققان بر این باورند هر ثانیه در نقطه‌ای در جهان یک ابرنواختر تشکیل می‌شود اما به درستی نمی‌دانند برای تشکیل آن، ستاره چگونه منفجر می‌شود. تحقیقات بیشتر به منجمان در درک بهتر ویژگی‌های ستاره همراه و انواع مختلف ابرنواخترها کمک می‌کند.

جزئیات این مطالعه در مجله Astrophysical منتشر شد.

انتهای پیام


4742313
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس فرآورده‌های آرایشی سازمان غذا و دارو با اشاره به اقدامات نظارتی سازمان غذا و دارو از خانم‌ها خواست در استفاده از رژ لب افراط نکنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش تامین زنجیره تامین داروی سازمان غذا و دارو گفت: متفورمین مصرفی بیماران مبتلا به دیابت، پرمصرف‌ترین داروی کشور در سال گذشته بود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، گفت: فعالان مراکز نوآوری، عزم خود را برای تحول ساختاری و محتوایی جزم کرده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج «آزمون آموزگاری» روز دوشنبه (سوم اردیبهشت) اعلام شد و معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت، جهت فرآیند ارزیابی تکمیلی و گزینش از امروز (پنجم اردیبهشت) می‌توانند اقدام کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: عامل اول ابتلای افراد به بیماری‌های غیر واگیر، موضوع تغذیه است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در دنیایی که سرعت توسعه فناوری در حال افزایش است، هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی (ML) به عنوان نیرو‌های محرک برای نوآوری در بخش‌های مختلف ظاهر شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک گزارش تازه توضیح داده است که چگونه تغییرات آب و هوایی بر زندگی متولدین ۲۰۲۴ تأثیر می‌گذارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تحقیقات جدید نشان داده است که هوش مصنوعی آموزش‌دیده بر روی داده‌های ساده ضربان قلب می‌تواند یک دوره از شایع‌ترین اختلالات ریتم قلب که فیبریلاسیون دهلیزی نامیده می‌شود را ۳۰ دقیقه قبل از وقوع پیش‌بینی کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مهندس سابق ناسا نوعی موتور را برای موشک ابداع کرده است که به سوخت نیاز ندارد و می‌تواند به اکتشافات فضایی انسان کمک کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک در ایکس اعلام کرد با 6هزار ماهواره در مدار زمین، شواهدی از وجود بیگانگان ندیده‌ایم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است