استانی 06:55 - 08 فروردین 1394
یزد؛
سفر به یکی از قدیمی‌ترین شهرهای خشتی جهان و دیدار از کویر، زیباست اما تماشای تاریخ و تمدن در موزه‌های این استان و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم و سختکوشی مردم این خطه در بازگشت به چند هزار سال قبل زیباتر و جذابتر خواهد بود.

موزه آینه و روشنایی :ساختمان این موزه کوشکی در میان باغ است. حیاط وسیع با استخری در وسط، اتاقهای گچ بری و آینه کاری شده رو به استخر، راهروهای تو در تو و حوضخانه از جاذبه های چشم نواز این بنا می باشد که در زمان پهلوی اول بنا شده است.

از سال 1377 تاکنون انواع آینه، ابزار وسایل روشنایی شامل گونه های مختلف پیه سوز و چراغ های قدیمی، انواع کبریت ، قلمدان و طپانچه در این موزه به نمایش گذاشته شده اند.

تماشای تاریخ و تمدن در موزه‌های یزد//ویژه نوروز



 موزه آب: این موزه  قیام خانه ای قاجاری با وسعت بیش از 700 متر مربع قرار دارد که به خانه " کلاهدوزها" مشهور بوده است. این خانه دارای حیاط مرکزی و اتاقهایی در اطراف آن، زیر زمین وسیع با اتاقها و راهروهای تودر تو و پایاب می باشد؛ که به همت شرکت آب منطقه ای یزد از سال 1379 به موزه آب تبدیل شده است.

 کلیه ابزار وسایل مربوط به حمل و نگهداری آب، حفر قنات و چاه، به انضمام اسناد و مدارک مرتبط با خرید و فروش و توزیع آب، شامل وقفنامه ها، کتابچه های میراب و ... در این موزه در معرض دید علاقه مندان و پژوهشگران قرار گرفته است.

تماشای تاریخ و تمدن در موزه‌های یزد//ویژه نوروز



 
موزه موقوفه میرزا محمد کاظمینی یزد : ساختمان این موزه کنار آستان مقدس امامزاده جعفر (ع) واقع شده است. آثار ارزشمند موجود در این موزه توسط آقای میرزا محمد کاظمینی وقف و به آستانه مقدس امامزاده جعفر(ع) یزد اهدا گردیده اند.

این موزه شامل مجموعه اسناد و نسخ خطی، قرآنها و کتب خطی گوناگون، سکه و اسکناس های مختلف، عکس، نگین ، مهر و اشیای قدیمی ، انواع کبریت و تمبر می باشد.

موزه ایشان شامل هفت گــنجینه است که به شرح زیر می باشند :

گنجینه قرآن و کتب ادیان:

انسان در طول تاریخ برای رشد و تعالی منش های انسانی و طی مدارج معرفتی تا رسیدن به بالاترین مراحل خداشناسی و یکتاپرستی گذرگاههای فراوانی را طی نموده است . در واقع رسالت انبیاء الهی از حضرت آدم(ع) تا حضرت ختمی مرتبت محمدبن عبدالله(ص) یادآور این طریق طولانی و مسیر پرفراز و نشیب است که انسان موحد و حقیقت پژوه ، بی نیاز از مطالعه و شناخت آن نیست.

گنجینه قرآن و کتب آسمانی شامل بخشهایی از صحف حضرت ابراهیم(ع، مزامیر(زبور) و انجیل پنجگانه(مَتی، مُرقس، لوُقا، یوُحنا، بَرنابا ) و برخی از کتب معروف به کتابهای عهد عتیق مانند تورات، حکمت سلیمان، کتاب حضرت ایوب(ع) و اوستا(کتاب آئین زرتشت) می باشد . در واقع مجموعه نسبتا کاملی از کتابهای آسمانی و منسوب به ادیان الهی در این گنجینه جمع آوری گردیده است .



آنچه بر غنای این گنجینه می افزاید نسخه های متعدد خطی نفیس قرآن کریم به عنوان آخرین و کاملترین وحی نامه الهی است. قرآن کتابی است بس پر ارج که علیرغم وجود نسخه های فراوان از آن در سراسر جهان،هیچ گونه تحریفی در آن وجود ندارد . آئینه تام و کاملی که متضمن نام پیامبران الهی و اهداف و رسالات آنان می باشد.



گنجینه اسناد و نسخ خطی:

گنجینه اسناد و نسخ خطی شامل چهل هزار سند ارزشمند خطی، دو هزار نسخه خطی و دو هزار نسخة چاپ سنگی است. کهن ترین نسخة این گنجینه نسخه ای مربوط به قرن چهارم هـ ق می بـــاشد . نسخی از دهــــة نهم هجری به بعد، چون سبحه الابرار جامی ، کلیات سعدی آراسته به تصویرهای مینیاتوری زیبا ، دیوان حافظ به سفارش سلطان فریدون حسین میرزا بایقرا، جام جم اوحدی مراغه ای، فرهاد و شیرین وحشی بافقی در مرحله بعد قرار دارند .

طومار سی و شش متری شجره نامه آدم تا خاتم(ع) و سلسله سادات عریضی یزد و اصفهان با قدمت سیصد سال از نسخه های منحصر به فرد این گنجینه به شمار می آید.

فرمان های حکومتی، عهدنامه های تاریخی، نکاح نامه ها، وقف نامه ها و ادعیه مختلف از دیگر اسناد موجود در این گنجینه است.

گنجینة سکه و اسکناس:

مجموعه سکه های این موزه یکی از غنی ترین مجموعه های سکه ایران است که به صورت علمی و تاریخی جمع آوری شده اند. و نمایشگر اوج غرور و عظمت ایرانیان می باشند.

سکه های موجود در میان مجموعه سکه ها از شاهکارهای هنر ایران باستان محسوب می شوند؛ به گونه ای که در میان آنها سکه هایی از دوران هخامنشیان، مقدونیه، سلوکیان، اشکانیان و ساسانیان، همچنین حکومت های محلی ایرانی مانند پارس، الیمائید، خاراسن و نیز حکومت های اسلامی چون اموی، عباسی و دیگر سلسله های ایرانی- اسلامی چون سامانیان، آل بویه و ... و حکومت های دوران معاصر مانند صفویه، افشاریه، قاجاریه، زندیه و پهلوی به چشم می خورد.

همچنین وجود سکه های مختلف ضرب شده در شهر دارالعبادة یزد و سکّة بسیار زیبا و ارزشمند ولیعهدی علی بن موسی الرضا(ع)، غنای موزة مذکور را دو چندان نموده است.



در این گنجینه6700 سکه و بیش از پانصد قطعه اسکناس وجود دارد که در سال 1385 وقف و اهداء گردیده است .

گنجینة عکس:

عکس های تاریخی، بزرگ ترین تبیین کنندة رخدادها و حوادث و معرف چهره ها، صنوف و طبقات اجتماعی هر دوره ای می باشند. عکس از برخی از متون تاریخی موثق تر است؛ زیرا در مورد متون بیم تحریف می رود؛ اما چنین شبهه ای در مورد عکس وجود ندارد.

در این گنجینه سی هزار عکس تاریخی نگهداری می شودکه در سال 1385 وقف و اهداء گردیده اند .

گنجینه نگین، مهر و اشیاء تاریخی:

نگین ها و عقیدة مذهبی در مورد فضیلت استفاده از هر کدام از آنها چون یاقوت، زمرد، دُرّ، عقیق، فیروزه و ... ، نقش های مختلف نگین ها مانند ان الله بالغ امره، العزه للله، الله الملک و ...، ، همچنین عقیده به خاصیت درمانی سنگ ها، ارزش این آثار را در پژوهش های مردم شناسی دو چندان نموده است.

 
مهرهای تجار ایران در دورة قاجاریه از دیگر اشیای ارزشمند این مجموعه محسوب می شوند.

 ظرف نمرودی و دُرّ علوی و ظروف دیگر، با نقش و نگارهای متنوع از جمله دیگر آثار گنجینه مذکور هستند.

 
دو هزار شی ء زیبا و ارزشمند ، مجموعه این گنجینه را شامل می شوند که در سال 1385 وقف و اهداء شده اند .

گنجینة کبریت:

در گذشته گوگرد را کبریت می نامیدند و در معنای امروزی کبریت به چوب کوچک و باریکی گفته می شود که در نوک آن گوگرد باشد. کبریت در زندگی عامة مردم با قیمتی نازل در دسترس قرار می گیرد و از نظر مادی ارزش چندانی ندارد. اما آنچه حائز اهمیت است نگاهی است که می توان به مجموعة گردآوری شده از کبریت های مختلف داشت. جمع آوری هشت هزار کبریت مربوط به هشتاد سال پیش تاکنون و تأسیس گنجینه ای منحصر به فرد ، به تنهایی موزه ای بزرگ برای ایران خواهد بود. در گنجینه کبریت موزه کاظمینی 8000 کبریت با طرحها و ابعاد مختلف وجود دارد که در سال 1385 وقف و اهدا شده اند .

گنجینة تمبر:

تمبر نمادی از دیدگاه، فرهنگ و گواهی بر رویدادهای اجتماعی یک جامعه استتمبرها را می توان از نظر نوع رنگ، کاغذ، علائم، خطوط، موضوع ها و ... مورد بررسی قرار داد. به منظور انجام امور پژوهشی و ایجاد گنجینة تمبر، تهیة مجموعة کاملی از تمبرهای ایران قبل از انقلاب و بعد از انقلاب بالغ بر 30000 تمبر و خرید تمبرهای جدید، پس از هر بار انتشار ادامه دارد. بخشی از این گنجینه نیز اختصاص به تمبرهای خارجی دارد.



موزه وزیری یزد:ساختمان این موزه در خیابان مسجد جامع جنب کتابخانه وزیری قرار گرفته است.

بنا به خواست مرحوم حجت الاسلام وزیری در خصوص جمع آوری اشیای مرتبط با یزد در سال 1369 هیاتی متشکل از چندتن از دوستداران میراث فرهنگی اقدام به جمع آوری اشیاء نمودند که شامل انواع قرآن و کتب نفیس خطی، وقف نامه ، اسناد و قباله های مختلف، انواع سکه ، ظروف و وسایل مردم شناسی، پوشاک و پارچه های قدیمی و ... می باشد.



موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده یزد :ساختمان این موزه یکی از خانه های قاجاری یزد به نام" خانه عرب زاده" می باشد. این خانه دارای کریاس ورودی با گچ بریهای زیبایی در سقف، حیاط مرکزی، تالار، بادگیر و اتاقهای پنج دری و سه دری با انواع تزیینات گچ بری و آینه کاری می باشد.

از سال 1383 اشیای جمع آوری شده توسط آقای حسین حیدرزاده شامل انواع سکه ها و مسکوکات تاریخی، ابزار و وسایل مرتبط با زندگی گذشته مردم، زیور آلات نقره، اسناد و نسخ خطی و ... در این موزه نگهداری می شوند.

تماشای تاریخ و تمدن در موزه‌های یزد//ویژه نوروز

 موزه علوم یزد : این موزه در قسمت تحتانی دبیرستان ایرانشهر واقع شده و معماری سنتی دارد که توسط آندره گدار( معمار معروف فرانسوی ) طراحی شده است. زیربنای آن بالغ بر 3500 متر مربع بوده و از سال 1369 به عنوان موزه علوم توسط اداره کل آموزش و پرورش یزد افتتاح گردیده است.

این موزه شامل بخش های مختلف از قبیل فیزیک، زمین شناسی ، نجوم، جانور شناسی ، گیاه شناسی، تاریخ طبیعی و کارگاه تاکسی درمی است ؛ که با ارائه امکانات، فن آوریها و تکنولوژی های آموزشی سعی در ارتقاء دانش محققان و پژوهشگران علوم مذکور دارد.

موزه تاریخ طبیعی مرکز مطالعات زیست محیطی یزد :ساختمان این موزه یک سالن بزرگ دو طبقه می باشد که در کنار ساختمان اداری اداره کل محیط زیست استان یزد واقع شده و از سال 1383 به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفته است.

گونه های مختلف جانوری از قبیل یوزپلنگ ، روباه، گرگ و انواع پرندگان شکاری و زینتی، آبزی و کنارآبزی به صورت تاکسی درمی شده در این موزه نگهداری می شوند.

انتهای پیام/ز


6104419
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است