اقتصادی 08:16 - 30 مرداد 1393
ساوه- ایرنا- مدیر جهادکشاورزی زرندیه گفت: با تخصیص چهار میلیارد و 300 میلیون ریال برای مرمت و بازسازی 15 رشته قنات این شهرستان، این قنات ها جانی دوباره می گیرند.

ˈاحمد قره بیگلوˈ روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که این میزان از محل اعتبارهای ماده 180 است، افزود: وضعیت این 15 رشته قنات در شهرستان به دلیل خشکسالی های متوالی بحرانی شده است.



وی با اشاره به این که در زرندیه 150 رشته قنات وجود دارد، اظهار کرد: بیشتر این قنات ها با لایروبی قابل احیا هستند که هزینه بازسازی آنها 12 میلیارد ریال پیش بینی شده است.



وی بیان کرد: قنات ها بدون تخریب سفره های آب زیرزمینی بخش زیادی از نیازهای کشاورزان به آب را تامین می کنند و این منابع آبی ارزشمند باید مورد توجه قرار گیرند.



قره بیگلو با اشاره به دلایل خشکی و مرگ قنات ها، اظهار کرد: انجام نشدن طرح لایروبی، حفر بی رویه چاه و ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم قنات از جمله عواملی است که سبب خشک شدن یا مرگ قنات ها می شود.



وی با بیان این که خشکسالی های اخیر و افت آب های زیر زمینی موجب خشک شدن برخی از قنات های این شهرستان شد، گفت: استفاده بی رویه از سفره های آب زیرزمینی به وسیله چاه های مجاز و غیرمجاز عمیق و نیمه عمیق نیز آب استحصالی قنات ها را کاهش داده است.



مدیر جهاد کشاورزی زرندیه ادامه داد: با وجود تغییرات در اقلیم آب و هوایی، هر سال بارش نزولات آسمانی کاهش یافته است بنابراین باید با اختصاص اعتبارات لازم اهتمام بیشتری بر احیای قنات ها داشت.



وی افزود: قنات یکی از ابتکارات ایرانیان برای مبارزه با کمبود آب و تامین آب کشاورزی بخصوص در مناطق خشک و نیمه خشک بوده که خشکسالی های اخیر در کشور باعث کمبود و خشک شدن آب در بسیاری از آن ها شده است.



به گفته قره بیگلو، قنات ها با توجه به نقشی که در تامین آب کشاورزی دارند باید احیا، نگهداری، مرمت و بازسازی شوند و به عنوان میراثی ماندگار در فهرست سرمایه های مادی و معنوی این سرزمین ثبت شوند.



وی گفت: همچنین ازمحل اعتبارهای ماده 180، دو میلیارد و 100 میلیون ریال برای لوله گذاری، احداث کانال برای انتقال آب در سه روستای میل، کبود کمر و امیرآباد این شهرستان اختصاص یافت.



زرندیه از شهرستان های استان مرکزی است که در فاصله 80 کیلومتری جنوب غربی تهران واقع شده است.ک/3



7338/686

انتهای پیام /*


4525978
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به افزایش حجم تولید در برابر تقاضا، نوسانی در بازار مرغ ایام پرتقاضای ماه رمضان نخواهیم داشت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر پروژه رفع تداخلات اراضی کشاورزی گفت: گرچه قرار بود تا پایان سال گذشته ۱۰۰ درصد اراضی کشاورزی رفع تداخل شوند، اما بدلیل نقض عکس‌های هوایی و نقشه‌های منابع طبیعی تا پایان سال گذشته تنها ۶۸ درصد اراضی رفع تداخل شدند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: براساس آخرین آمار سطح زیرکشت زعفران در کشور ما ۱۳۳ هزارهکتار است که با افزایش عملکرد در هکتار، امکان تولید هزارتن محصول در کشور ما وجود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت: با توجه به افزایش حجم تولید در ماه‌های اخیر، بیش از ۴۵ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» برای نخستین بار در حوزه صدور تجهیزات پیشرفته پالایشی از جمله کمپرسور و کاتالیست به پروژه‌های فراسرزمینی و دستیابی به دانش فنی ارتقای کیفی نفت‌کوره واحد‌های پالایشی گام برداشته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور سازمان جنگل گفت: براساس آمار سالانه ۱۲ میلیارد متر مکعب چوب مورد نیاز است که ۲۲ درصد آن از طریق واردات تامین می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت عمران پردیس گفت: با استفاده از ظرفیت‌های مردمی شاهد تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و همچنین پروژه‌های مسکن ملی در شهر جدیدپردیس خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است