گوناگون 15:49 - 28 فروردین 1398
بدون شک می‌دانید که کشتی ورزش اول کشور عزیزمان، ایران است. ایرانیان از دیرباز به این ورزش علاقه وافری داشتند و محبوبیت آن، چه برای کسانی که ورزش کردن را دوست دارند و چه برای کسانی که از تماشای مسابقات ورزشی در هر سطحی لذت می‌برند، بر کسی پوشیده نیست.

روستای برغمد، برگزارکننده یکی از بزرگترین مسابقات کشتی با چوخه در ایران

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام وب‌سایت برغمد، کشتی گرفتن یا تماشای آن برای مردم ایران تنها جنبه ورزشی ندارد، بلکه بخشی از فرهنگ و آداب ماست. گستردگی نفوذ این ورزش در میان مردم کشور ما تا اندازه‌ای است که در میان اقوام اصیل ایرانی انواع مختلفی از کشتی با قوانین، اصول و حتی جوایز خاص مردم آن قوم وجود دارد. به طور مثال کشتی پهلوانی که خاستگاه آن گود زورخانه است در تمام ایران با قوانین مشخص وجود داشته و هنوز هم انجام می‌شود. یا کشتی لوچو نام کشتی مخصوص مردم استان مازندران، به عنوان مهد کشتی ایران است. از دیگر انواع کشتی می‌توان به کشتی گیله مردی که مخصوص مردم گیلان است، کشتی زوران پاتوله در کردستان، کشتی لری در لرستان، کشتی عاشیرما در آذربایجان شرقی و غربی، کشتی کج گردان در استان سیستان و بلوچستان، کشتی عربی در استان خوزستان یا کشتی با چوخه که مخصوص استان خراسان است، اشاره کرد.

در مورد کشتی با چوخه بیشتر بدانید!

پیش از آن که خراسان به سه قسمت مجزای خراسان شمالی، رضوی و جنوبی تقسیم شود، این استان بزرگترین استان کشورمان بود. گستردگی سرزمین خراسان و وجود اقوام بسیار در آن، اصلی‌ترین دلیل تنوع فرهنگی در این سه استان است. این تنوع حتی تا زمین کشتی نیز پیش می‌رود. به این معنی که مردم این سرزمین کشتی مخصوص به خود را نیز دارند که به آن کشتی با چوخه گفته می‌شود.

 

کشتی با چوخه یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین انواع کشتی سنتی در ایران است. گرچه شاید به نظر برسد در سال‌های اخیر به دلیل بی‌توجهی برخی از مسئولان ورزشی استان به کشتی با چوخه، به عنوان اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین نوع کشتی در سرزمین خراسان، به تدریج این ورزش و جذابیت‌های آن نیز به دست فراموشی سپرده می‌شود، اما هنوز هم هستند ریش سفیدان و در کنار آنان جوانانی که ارزش کشتی با چوخه را می‌دانند، به یادگیری و برگزاری مسابقات کشتی با چوخه می‌پردازند به طور کلی و آن را پاس داشته‌اند.

کشتی با چوخه چیست؟

کلمه چوخه در حقیقت یک واژه کرمانجی است. چوخه شنل کوتاهی است که کشتی‌گیران آن را با یک شال سفید روی دوش خود محکم می‌کنند.

کجا و در چه زمانی می‌توان به تماشای کشتی با چوخه نشست؟

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، خاستگاه کشتی با چوخه، سرزمین خراسان است. شاید مسابقات کشتی با چوخه نیز در اقصی نقاط سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی نیز برگزار شود. اما به جرأت می‌توان گفت که بزرگ‌ترین مسابقات کشتی با چوخه در کشور را می‌توانید همه ساله در ایام نوروز در روستای برغمد مشاهده کنید.

در روستای برغمد هر سال یکی از بزرگ‌ترین مسابقات کشتی با چوخه کشور، در یکی روزهایی بین ۵ام تا ۱۳ام فروردین‌ماه برگزار می‌شود. جذابیت تماشای مسابقات کشتی با چوخه به قدری است که در هر دوره برگزاری آن حداقل ۵۰ هزار ورزشکار و علاقه‌مند خود را به روستای برغمد می‌رسانند تا بتوانند علاوه بر حضور در این مسابقات، به تماشای آن بنشینند.

روستای برغمد کجاست؟

روستای برغمد مرکز دهستان پیراکوه از توابع بخش مرکزی و در شهرستان جوین استان خراسان رضوی است.

مسابقات کشتی با چوخه در روستای برغمد، در کجا انجام می‌شود؟

به دلیل آن که یکی از معتبرترین و بزرگترین مسابقات کشتی با چوخه کشور هر سال در روستای برغمد که از توابع شهرستان جوین است، برگزار می‌شود، به منظور آسایش تماشاچیان و مسابقه‌دهندگان برای این امر یک گود مخصوص ساخته شده است.

گود بنی هاشم برغمد نام مکان اصلی برگزاری مسابقات کشتی با چوخه است که در حدود ۳۵ هزار نفر گنجایش دارد. این گود توسط وزیر اسبق سازمان ورزش و جوانان، دکتر عباسی افتتاح شد و از آن زمان تاکنون، بی‌وقفه و هر ساله، پذیرای هزاران نفر از علاقه‌مندان کشتی با چوخه از سراسر ایران است.

 

جایزه برندگان مسابقات کشتی با چوخه چیست؟

کشتی با چوخه ورزش اصیل و کهنی است. این اصالت هنوز هم در جوایزی که به برندگان آن اهدا می‌شود، وجود دارد. به این معنی که سال‌هاست جوایزی به برندگان مسابقات کشتی با چوخه‌ای که در گود بنی‌هاشم روستای برغمد برگزار می‌شود، تعلق می‌گیرد، به ترتیب شامل موارد زیر است:

- جایزه نفر اول یک نفر شتر، جایزه نفر دوم یک رأس گوساله و جایزه نفر سوم یک رأس قوچ.

و اما مهمانان ویژه کشتی با چوخه روستای برغمد چه کسانی هستند؟

مسابقات کشتی با چوخه‌ای که هر نوروز در گود بنی هاشم روستای برغمد برگزار می‌شود، مهمانان ویژه‌ای نیز دارد که حضورشان بر میزان جذابیت و اعتبار این مسابقات می‌افزاید. این مهمانان ویژه پیشکسوتان کشتی، مسئولان کشوری و لشگری هستند که هر ساله برای تماشای این مسابقات خود را به روستای برغمد می‌رسانند.

اگر به هر دلیل به ورزش کشتی و انواع آن علاقه‌مند هستید یا دوست دارید تماشای کشتی با چوخه را از نزدیک تجربه کنید، در یکی از روزهای ۵ام تا ۱۳ام فروردین‌ماه که در سایت روستای برغمد اطلاع‌رسانی خواهد شد، خودتان را به روستای برغمد از توابع جوین برسانید و در گود بنی‌هاشم برغمد شاهد جذابیت‌های بی‌نظیر و اصیل یکی از بزرگ‌ترین مسابقات کشتی با چوخه کشور باشید. البته اگر امکان سفر به روستای برغمد را ندارید اما دوست دارید مسابقات کشتی با چوخه را تماشا کنید می‌توانید پخش زنده این مسابقات را در شبکه‌های سه جمهوری اسلامی ایران، ورزش، شما و خبر پیگیر باشید.

انتهای رپرتاژ خبری


10105404
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است