استانی 12:40 - 10 فروردین 1396
قلعه تاریخی بیرجند به‌عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بنای تاریخی این شهرستان در نوروز امسال آماده‌سازی و پذیرای خیل عظیم گردشگران و مسافران نوروزی است.

قلعه بیرجند یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین قلعه‌های ایران

به گزارش ایسنا، قلعه بیرجند یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین قلعه‌های ایران است که با نام‌های قلعه ته ده و یا قلعه پایین شهر شناخته می‌شود.

این قلعه با وسعتی بالغ بر 3000 مترمربع در دوره‌ی صفویه ساخته شده است و در واقع هسته‌ی اولیه شهر بیرجند محسوب می‌شود. البته برخی نیز بنای این قلعه را به پیش از آن دوره نسبت می‌دهند.

قلعه‌ی بیرجند از خشت و گل و چینه ساخته شده و از دوره‌ی صفویه تا قاجاریه مردم این شهر را در مقابل تهاجم دشمنان به‌ویژه ترکمن‌ها و ازبک‌ها محافظت می‌کرده است.

قلعه عظیم و قدیمی پایین شهر بیرجند یک قلعه کوهستانی از نوع نظامی است. این قلعه نه جای سکونت بلکه مکانی برای انجام وظیفه نگهبانان بوده و ساکنان این قلعه نگهبانانی بودند که وظیفه آن‌ها رساندن اخبار، تأمین امنیت و حفاظت بود.

در این قلعه انبارهای آب و آذوقه پیوسته نگهداری می‌شد تا در مواقع حملات دشمن یا هجوم‌های سراسری، ساکنان شهر، تجار، پیشه وران، افراد مهم، فرماندهان با خانواده‌های خود و دارایی‌هایی منقول از طریق نقب‌هایی که تعبیه شده بود، به قلعه پناه برند.

قلعه بیرجند در دوره‌ی قاجاریه به‌طور کامل بازسازی و استفاده شده است. با توجه به شواهد موجود به وسیله‌ی نقب‌های زیرزمینی به نقاط مهم شهر مثل ارگ بهارستان، ارگ کلاه فرنگی و قنات قصبه مرتبط بوده است.

یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین قلعه‌های ایران که با نام‌های قلعه ته ده و یا قلعه پایین شهر شناخته می‌شوند قلعه تاریخی بیرجند است.

قلعه بیرجند بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بنای تاریخی بیرجند که بر فراز تپه‌ای در ضلع شمال غربی شهر بیرجند قرار دارد و از طریق میدان امام حسین قابل دسترسی است.

این قلعه در سال ۱۳۸۵ با شماره ۵۱۴۶ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در قلعه بیرجند

حسنعلی فولادی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیرجند گفت: قلعه تاریخی شهرستان بیرجند روزهای متفاوتی را تجربه می‌کند.

وی افزود: همشهریان بیرجندی و مسافرانی که از شهرهای دیگر به بیرجندآمده‌اند شاهد این نوروز متفاوت به همراه نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات شهر بیرجند هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیرجند ادامه داد: این نمایشگاه با تعداد چهار غرفه شامل تولیدات چرمی دست‌دوز، بافته‌های داری و غیرداری، رودوزی‌های الحاقی و نساجی سنتی فعالیت دارد.

فولادی یادآور شد: نمایشگاه مذکور هر روز صبح از ساعت ۹ لغایت ۱۳ و عصر از ساعت ۱۶ لغایت ۲۱ آماده پذیرایی از مسافرین نوروزی است.

انتهای پیام


8956610
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه‌شنبه ۴ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است