علمی فناوری 19:30 - 29 خرداد 1397
رئیس سازمان فضایی ایران، از عزم این سازمان بر حضور جدی بخش خصوصی در توسعه فناوری‌های فضا خبر داد و افزود: در سازمان فضایی ایران برای خروج تصدی‌گری دولت در بخش فضایی، برنامه‌های مناسبی تدوین شده است که مجوز اپراتور ماهواره‌های مخابراتی از این اقدامات است و در حال تدوین مجوز اپراتور ماهواره سنجشی نیز هستیم.

اقدام سازمان فضایی برای تدوین اپراتور ماهواره سنجشی

به گزارش ایسنا، دکتر مرتضی براری در جلسه هم‌اندیشی با بخش خصوصی با اشاره به نقش پر رنگ بخش خصوصی در توسعه فناوری فضایی کشور گفت: طی سال‌های گذشته برنامه جامعی را در حوزه فضایی داشته‌ایم و هم‌اکنون توانسته‌ایم جزو 9 کشور اول فضایی دنیا باشیم که به چرخه کامل فناوری فضایی دست پیدا کرده‌اند و در این بین، بخش خصوصی نقش موثر و ارزشمندی در این افتخار ملی ایفا کرده است، لذا برای افزایش بهره‌وری در این حوزه درصدد ایجاد امنیت کسب و کار برای بخش خصوصی هستیم.



وی ادامه داد: هدف اصلی ما این است که در برنامه 10 ساله دوم، زیرساخت‌های ایجادشده تثبیت شده و توسعه یابند و کاربردها و خدمات فضایی در جامعه فراگیر شوند.



معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سخنان خود افزود: امروز، عصر تجاری فضا و اقتصاد نوظهور این حوزه است. درحال حاضر تاکید همه گزارش‌های دنیا بر اقتصاد محوری فضا است و هم اکنون حوزه فضایی به زنجیره بخش خصوصی اتصال پیدا کرده و آمارها نشان‌دهنده این است که از 345 میلیارد دلار درآمد این حوزه، 260 میلیارد دلار آن متعلق به بخش خصوصی است.

 

رییس سازمان فضایی ایران با تاکید بر ضرورت حضور جدی و موثر بخش خصوصی در توسعه فناوری فضایی کشور ادامه داد: هدف ما افزایش سهم و پررنگ‌تر کردن نقش بخش خصوصی در حوزه فضایی کشور است، همانطور که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، 92 درصد حوزه ICT را به بخش خصوصی واگذار کرده است و اکنون به دنبال واگذاری 8 درصد پایانی آن است، سازمان فضایی ایران نیز به عنوان عضوی از خانواده بزرگ ارتباطات کشور، زمینه و بستر لازم را برای رشد و توسعه شرکت‌های خصوصی فراهم خواهد کرد.

 

براری به اقدامات این سازمان درخصوص حمایت از توسعه بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در سازمان فضایی ایران برای خروج تصدی‌گری دولت در بخش فضایی، برنامه‌های مناسبی تدوین شده است که مجوز اپراتور ماهواره‌های مخابراتی از این اقدامات است و در حال تدوین مجوز اپراتور ماهواره سنجشی نیز هستیم. شناخت موانع و رفع آن، اصلاح قوانین و تسهیل‌گری از دیگر مواردی است که در جهت توسعه و حمایت از بخش خصوصی مد نظر سازمان فضایی ایران است.



وی خاطر نشان کرد: حوزه کسب و کارهای فضا پایه دارای رشدی سریع است، به طوری که هم اکنون آژانس فضایی اروپا از 500 استارتاپ حمایت می‌کند. فناوری فضایی به زندگی مردم رسوخ کرده است و این مسئله موجب افزایش رشد اقتصادی آن شده است. سازمان فضایی ایران هم توسعه و ایجاد کسب و کارهای نوین را در حوزه‌های دارای اولویت کشور در دستور کار خود قرار داده است و در تلاش است تا با توسعه این کسب وکارها هم گامی موثر در راستای اشتغال‌زایی بردارد و هم چالش‌هایی که امروز کشور در حوزه‌های مختلف با آن رو به رو است را رفع کند.



در ادامه جلسه حاضرین به بیان مسائل و چالش‌های موجود در این حوزه پرداختند.



دکتر منوچهر منطقی، رییس مرکز ملی فضایی کشور در پاسخ به درخواست‌های مطرح شده گفت: این جلسه در جهت هم‌اندیشی با بخش خصوصی در نظر گرفته شده است که بتوانیم در سه محور توسعه روابط بین‌الملل، توسعه زیرساخت‌ها و افزایش بهره وری بخش خصوصی قدم برداریم.



وی ادامه داد: جلسه بعدی برمبنای ارائه ایده‌ها خواهد بود. هم اکنون دو نهاد دولتی (سازمان فضایی ایران و مرکز ملی فضایی) قرار است توان خود را با کمک بخش خصوصی کامل کنند و نکته کلیدی این است که باید استفاده حداکثری از بخش خصوصی و اقتصاد محوری فناوری فضایی را در کشور نهادینه کنیم.

انتهای پیام


9815629
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است