استانی 03:56 - 29 مهر 1393
با انتخاب شهردار به وسیله رأی مستقیم
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: با انتخاب شهرداران با رأی مستقیم مردم، شهرداران متخصص جای خود را به شهرداران سیاسی می‌دهند.

شهرداران متخصص جای خود را به شهرداران سیاسی می‌دهند

غلام‌مهدی حقدل امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: باید دقت کنیم که انتخاب شهردار، یک انتخاب تخصصی و فنی است و واگذاری آن به مردم باعث می‌شود به جای شخصیت‌های فنی و متخصص امور شهری، سیاسیون، افراد دارای قدرت تبلیغات و منتخبان اقوام و طوایف بزرگ، جایگزین شایستگان شوند.

وی افزود: فرض کنیم این اتفاق بیافتد و شورا با شهردار منتخب مشکل داشته باشد و بخواهد او را استیضاح کند، با توجه به قانون جدید و انتخاب شهردار توسط مردم، امکان تغییر شهردار وجود نخواهد داشت و شورا باید تا انتخابات بعد صبر کند.

حقدل ادامه داد: اعتقاد ما این است که در این زمینه باید بنابر واقعیات تصمیم مقتضی را اتخاذ کرد.

این عضو شورای شهر شیراز اضافه کرد: بیش از 100 سال است که شهرداری در این کشور به وجود آمده و 85 سال از این صد سال دولت هم انجمن‌های شهر و شهرداران را انتخاب می‌کرده است که حاصل آن شهرهایی غیر متوازن و غیر پیشرفته بوده است.

وی خاطرنشان کرد: به برکت جمهوری اسلامی حدود 13 سال است که شوراها شهر را اداره می‌کنند و اگر قیاس کنیم رشد شهرها در این 13 سال از آن 85 سال بیشتر بوده است و نباید این تجربه موفق را به یک تجربه شکست خورده بدل کرد.

حقدل سپس بیان کرد: اگر برادری در شهری نماینده مجلس بوده و با شورای شهر درگیر شده و به غلط حرمت آن نماینده محترم پاس داشته نشده، نباید کلیت شوراها را زیر سؤال برد.

وی ابراز داشت: چرا باید نمایندگان مجلس قبول کنند طرح ناپخته‌ای را امضا کنند که به جای آن که شورا شهردار را انتخاب کند، هیئت حل اختلاف این کار را انجام دهد.

حقدل عنوان کرد: هیئت حل اختلاف آیا در زمینه مسائل شهرسازی، زمین، پروانه، ساخت‌وساز، ضرایب عوارض، بودجه، تملک، کاربری و ... بیشتر از شورا اطلاعات دارد.

وی اظهار داشت: دولت و مجلس نباید شوراها را رقیب خود بدانند که در شرایطی که همگان بر کوچک‌سازی دولت و واگذاری تصدی‌ها تأکید دارند این امری که به مردم واگذار شده با چه استدلالی بناست از آنها گرفته شود.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: شوراهای شهر و روستا توانمندی خود را به اثبات رسانده‌اند در همین شیراز، ما شورای دوم را با 40 میلیارد تومان بودجه تحویل گرفتیم و در شورای چهارم به یکهزار و 500 میلیارد تومان و در سال نخست فعالیت آن را به 2 هزار و 200 میلیارد تومان رساندیم.

حقدل خاطرنشان کرد: 2 هزار و 200 میلیارد تومان بودجه شهرداری، یک و نیم برابر کل بودجه‌ای است که دولت جمهوری اسلامی برای امور عمرانی و جاری به استان فارس می‌دهد.

نمایندگان پتانسیل عظیم شوراها را قدر بدانند

وی اضافه کرد: مسئولان دولت و نمایندگان مجلس باید این پتانسیل عظیم مردمی را قدر بدانند که قوی‌ترین شبکه مدیریتی مملکت شورا است که از واحد روستا شروع می‌شود و بخش، شهر، شهرستان، استان و کشور را پوشش می‌دهد.

این عضو شورای شهر شیراز در ادامه گفت: اگر امروز شوراها نبودند دولت که گاه برای پرداخت حقوق کارکنان خود مشکل دارد چگونه می‌توانست کلان‌شهرها را اداره کند.

حقدل یادآور شد: شوراها بهترین الگوی مردمسالاری دینی هستند و به عنوان نمونه از یاد نبریم که تهران و کلان‌شهرهای دیگر قبل از تشکیل شوراها چه وضعی داشتند و اکنون به کجا رسیده‌اند.

وی ادامه داد: به جای این کم‌لطفی‌ها و نادیده گرفتن این برکات عظیم، مناسب بود که قانون اجرایی می‌شد و 23 وظیفه که باید به شوراها واگذار شود را پیگیری می‌کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز افزود: اگر این 23 وظیفه به شورا واگذار شود، آب، برق، پلیس راهنمایی و رانندگی و بسیاری خدمات دیگر به شورا محول خواهد شد و این اوج مردمسالاری دینی است.

به گفته وی، جمعیت عمده کشور ساکن شهرها است و تاکنون شوراها و شهرداری‌ها به بهترین نحو توانسته‌اند شهرها را اداره کنند.

وی خاطرنشان کرد: حضرت امام(ره) که معمار انقلاب بودند تاکید داشتند شوراها شهردار را انتخاب کرده و بر بازار و همه امور نظارت داشته باشند.

حقدل در مورد نطق پیش از دستور یکی از اعضای شورا مبنی بر انتقاد از احداث نقاهتگاه برای معتادان، گفت: در این زمینه دیدگاه‌های فردی مختلف است اما مصوبه، حرف جمعی شورا است.

وی افزود: مصوبه شورا می‌گوید 3 هزار متر فضا برای جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها، معتادان و متکدیان، فراهم شود و در این فضا ضمن در نظر گرفتن کرامت انسانی، شرایط برای ترک مواد مخدر فراهم آید.

به گفته وی، بنابر آمار نیروی انتظامی بیش از 30 درصد سرقت‌ها و بیش از 10 درصد قتل‌ها به نوعی با اعتیاد ارتباط دارد و جمع‌آوری معتادان از سطح شهر ضمن کاهش این جرائم، چهره شهر را از زشتی نجات می‌دهد.

وی با اشاره به نطق دیگر عضو شورا بیان کرد: این مسئله که می‌گویند به جای این کارهای حاشیه‌ای به کارهای بزرگ پرداخته شود صحیح نیست چرا که کسی نیامده با انجام دادن این امور، از فعالیت‌های اساسی غفلت کند.

حقدل اضافه کرد: هزینه ساماندهی معتادان تنها دو میلیارد تومان و بودجه شهر 2 هزار و 200 میلیارد تومان است و به این ترتیب شورا وظیفه دارد به مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز بپردازد و اگر به اندازه یک دو هزارم از بودجه را برای حل یک آسیب اجتماعی اختصاص دهد به معنای غفلت از کارهای اساسی نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: مصوبه ساماندهی معتادان خیابانی با قوت اجرا خواهد شد و بنابر توافق صورت گرفته بنا بوده شهرداری و شورا این فضا را بسازد و نیروی انتظامی، بهزیستی، علوم پزشکی و ... ادامه کار را انجام دهند.

وی بیان کرد: جمع کردن این معتادان و کارتن‌خواب‌ها از سطح شهر شیراز با این رویه انجام می‌شود که معتادان سایر استان‌ها و حتی سایر شهرهای فارس به شهرهای خود بازگردانده می‌شوند و ما تنها در قبال معتادان شیرازی مسئول بوده و فضای ترک را در اختیار آنان قرار می‌دهیم.

انتهای پیام/2448

 

 

 


4998110
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است