استانی 16:30 - 14 شهریور 1394
مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: ویتامین C از آنتی‌اکسیدان‌ها است و با قرار گرفتن در جریان خون، اثر شیمیایی موادی که به بافت‌های بدن آسیب می‌رسانند را خنثی می‌کند.

آثار بود و نبود ویتامین C در بدن

مهنوش صاحبدل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: ویتامین C موجب محافظت پوست در مقابل آثار مخرب اشعه ماورای بنفش نور خورشید می‌شود. همچنین این ویتامین به افزایش قدرت ایمنی بدن، استحکام لثه‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند.

وی با اشاره به دیگر فواید ویتامین C عنوان کرد: این ویتامین همچنین موجب ساخت کلاژن می‌شود؛ کلاژن قوی‌ترین بخش بافت پیوندی است که تمام اعضای بدن را در کنار هم نگه می‌دارد. این ویتامین همچنین در پیشگیری از بالا رفتن کلسترول خون و جلوگیری از ایجاد لخته‌های خونی در آن موثر است.

صاحبدل ادامه داد: مصرف ویتامین C موجب جذب بهتر آهن در بدن می‌شود و مصرف آن به افرادی که دچار کم‌خونی هستند، توصیه می‌شود. همچنین از اکسید شدن سلول‌های چرب حاضر در غشای سلولی توسط عوامل اکسیدکننده جلوگیری می‌کند.

این کارشناس تغذیه با اشاره به منابع حاوی ویتامین C گفت: این ویتامین، هم به صورت طبیعی در منابع گیاهی و جانوری و هم به صورت مصنوعی و قرص موجود است. مرکبات، فلفل دلمه، گوجه فرنگی، لیمو، سیب زمینی و هندوانه از جمله منابع گیاهی دارای ویتامین C هستند، جگر نیز منبع حیوانی دارای این ویتامین است.

وی تصریح کرد: نگهداری طولانی‌مدت در یخچال، پختن، گرمای هوا و خرد کردن موجب از بین رفتن ویتامین C موجود در مواد غذایی می‌شود.

صاحبدل گفت: ویتامین C مورد نیاز برای هر فرد سالم 60 میلی‌گرم در روز توصیه شده است. اگر فردی این ویتامین را به مدت یک ماه به میزان کمتر از حداقل مورد نیاز یک فرد دریافت کند، دچار عوارضی مانند خون‌ریزی لثه و خشکی پوست می‌شود.

انتهای پیام


7010322
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۲۹ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است