علمی فناوری 17:04 - 02 آذر 1393
کدیور در گفت‌وگو با فارس:
دبیر سابق جنبش عدالتخواه دانشجویی با بیان اینکه جنبش دانشجویی در برابر توافقنامه ضعیف سکوت نخواهد کرد، گفت: مجلس نباید خطایی که در عدم تصویب معاهده ژنو انجام داد را دوباره تکرار کند.

جنبش دانشجویی در برابر توافقنامه ضعیف سکوت نمی‌کند/ لزوم نظارت مجلس بر مذاکرات

سلمان کدیور دبیر سابق جنبش عدالتخواه دانشجویی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت:دور نهایی نشست ژنو برای رسیدن به توافق نهایی پیرامون مذاکرات هسته‌ای کشورمان در حال انجام است و چیزی تا پایان ضرب‌العجل باقی مانده، فرصت باقی نیست. در این میان تیم مذاکره کننده هسته‌ای باید بیش از گذشته بر روی خطوط قرمز نظام پافشاری کنند. که البته کاری سخت و توان‌فرساست و ما برای تیم مذاکره کننده دعای خیر می‌کنیم.

وی ادامه داد: مردم بعد از نزدیک به یک سال از توافق ضعیف ژنو به خوبی درک کرده‌اند که راه برون رفت کشور از وضعیت کنونی ارتباط با آمریکا نیست. این همان چیزی است که رهبری معظم انقلاب از آن به عنوان بالا رفتن ظرفیت فکری مردم یاد کرده‌اند و به شکر خدا این موضوع حاصل شده‌است.

کدیور در تکمیل سخنان خود گفت: اما برای ما جای تعجب است که در این مدت چرا این ظرفیت فکری در برخی از اعضای دولت شکل نگرفته و دائم تکرار می‌کنند که هر توافقی بهتر از عدم توافق است.

کدیور افزود: مردم ما در این مدت به آمریکا بی‌ اعتمادتر از قبل شده‌اند و روحیه ضد آمریکایی آنها بیشتر شده و در حال صعود است.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه مذاکره‌کنندگان نباید به اسم مردم پای توافقنامه‌ای را امضا کنند که عزت آنها را لگدمال کند، تصریح کرد: چیزی که این روزها ما را نگران کرده‌ است خبرهای جسته گریخته‌ای است که از روند مذاکرات درز کرده‌ است. در این خبرها شنیده شده که تیم مذاکره‌کننده قصد دارد با طرف غربی به یک توافق کلی برسد و جزئیات توافق را به زمانی دیگر موکول کند. 

وی گفت: این به هیچ وجه برای ما پذیرفته شده نیست. این کار باعث می‌شود دست آمریکایی‌ها برای تفسیر و تعدیل تعهداتشان بیشتر از قبل باز شود و اهرم فشار بیشتری برای فشار به ملت ما در اختیار داشته باشند.

کدیور خاطرنشان کرد: متاسفانه آمریکا دارد به اسم تمدید مذاکرات امتیازات خود را از ما دریافت می‌کند. بدون اینکه چیزی را متعهد شود. تجربه نشان داده که تمدید مذاکرات نه وضع تحریم‌ها را بهبود می‌دهد و نه شکاف‌های بین ما و شیطان بزرگ را.

وی ادامه داد: امیدواریم مذاکره‌کنندگان ما باز در این دام گرفتار نشوند و درک کنند که اگر توافق حاصل نشد، مردم آنها را بخاطر تلاش‌شان ستایش خواهند کرد.

دبیر سابق جنبش عدالتخواه دانشجویی با اشاره به خطور قرمزی که رهبری مشخص کردند، تاکید کرد: این خطوط قرمز به‌خصوص تامین نیاز عملی کشور در بحث هسته‌ای یا همان 190 هزار سو، خط قرمز همه ما است که نباید یک لحظه از ذهن مذاکره‌کنندگان دور بماند. نباید هیچ سانتریفیوژی برچیده شود و توان تحقیق و توسعه ما لطمه ببیند یا کاربری آنها عوض شود و همه تحریم‌ها باید لغو و نه تعلیق شود. اینها کف خواسته‌های ما است نه سقف آنها.

کدیور اضافه کرد: اگر دولت در این مذاکرات دچار خطای کلانی شود نخواهد توانست روبروی جنبش دانشجویی بایستد و مسلما جنبش دانشجویی پاسخ مناسبی خواهد داد و یقینا در برابر توافق‌نامه ضعیف سکوت نخواهد کرد.

وی در خاتمه اظهار داشت: خواسته صریح دیگر ما از مجلس شورای اسلامی است. مجلس نباید خطایی که در عدم تصویب معاهده ژنو انجام داد را دوباره تکرار کند. ما مجلس را جزو تیم مذاکره‌کننده می‌دانیم و برای ما هیچ فرقی با تیم مذاکره‌کننده ندارند. مطالبه جدی ما از مجلس این است که طبق قانون عمل کرده و اجرا شدن هر توافقی را منوط به تصویب نمایندگان ملّت قرار دهند.


5251590
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک در ایکس اعلام کرد با 6هزار ماهواره در مدار زمین، شواهدی از وجود بیگانگان ندیده‌ایم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را تشریح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت، از اجرای آزمایشی عرضه اینترنتی دارو خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ادوبی اعلام کرده است که ابزار‌های جدیدی را به فتوشاپ اضافه می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۸۰ مورد IRC تمدید و صادر شده است
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رویداد «مانوین» ویژه صنایع خلاق و فرهنگی همزمان با رویداد «اینوتکس» از ۱۸ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در محل پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاونت بهداشت وزارت بهداشت از برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» از ۱۷ تا ۱۹ در سطح کشور توسط معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: با هماهنگی وزارت کشور تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون سراسری در همه مناطق کشور اندیشیده شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: اجرای طرح مطالعاتی دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن به صورت آزمایشی تحت نظارت وزارت بهداشت آغاز شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از انتخاب رشته بیش از ۷۲۰ هزار نفر خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است