گوناگون 23:40 - 09 مهر 1395
‌جریمه دوربینی خودروهای فاقد معاینه فنی در محدوده زوج و فرد که از سه‌شنبه گذشته و توسط پلیس راهور تهران بزرگ متوقف شده است همچنان واکنش نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر تهران را به‌دنبال دارد.

اگرچه طرح کاهش مصوبه هیأت وزیران و ابلاغ وزیر کشور را در پرونده خود دارد اما از میانه هفته گذشته پلیس راهور تهران به‌دلیل آنچه‌که شلوغی مراکز معاینه فنی تهران می‌نامید به‌صورت یکجانبه اقدام به توقف جریمه دوربینی خودروهای فاقد معاینه فنی کرد. این در حالی است که در بین خودروهای مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی نمونه‌هایی از خودروهایی مشاهده شد که با وجود گذشت 8و حتی 10سال از زمان تولید برای نخستین بار به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده بودند.

البته سردار موسی امیری، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا بعد از نامه دفتر حمل‌ونقل شورای‌عالی ترافیک کشور به پلیس درباره ممنوعیت لغو یکطرفه اجرای طرح کاهش اعلام کرد که این اقدام موقتی بوده و تا 17مهرماه ادامه خواهد داشت. طرح کاهش، اقدامی عملی است که مطالعات آن از چند سال قبل انجام شده و تجربه‌های بین‌المللی متعددی نیز در تنظیم آن لحاظ شده است. اجرای این طرح مؤثر در ابتدای فصل پاییز که با سرد شدن هوا، پدیده وارونگی دما نیز روی می‌دهد این امید را در دل شهروندان ایجاد کرد که شاید امسال آلودگی خودروها به‌دلیل معاینه فنی و کنترل بیشتر از سال گذشته کمتر شود.

این در حالی است که مسئول اصلی برنامه‌ریزی و مقابله با آلودگی هوا دولت است. درباره توقف طرح کاهش از سوی پلیس راهور، عبدالرضا عزیزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه شاهد قربانی شدن منافع شهر و شهروندان هستیم.

به گفته نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی عدم‌حمایت از طرح‌های اجرایی در زمینه کاهش آلودگی هوا و عدم‌حمایت از حمل‌ونقل عمومی که به کاسته شدن از آلودگی هوا می‌انجامد، نه‌تنها مطابق قانون نیست بلکه ظلمی بارز به عموم شهروندان است که البته دود آن به چشم خود مسئولان و خانواده‌هایشان نیز می‌رود. عزیزی با تأکید بر اینکه ناوگان فرسوده حمل‌ونقل شخصی و عمومی و نیز انبوه موتورسیکلت‌های کاربراتوری از عمده دلایل افزایش آلودگی هوای پایتخت هستند، خاطرنشان کرد: زمانی که منافع ملی و مصالح مردم مطرح می‌شود، تمامی نهادها می‌بایست وظایف خود را به درستی انجام دهند‌.

  • پیگیری علت تعطیلی طرح

از سوی دیگر یکی از نمایندگان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز درباره توقف طرح کاهش اظهار داشت: در شرایط کنونی آلودگی هوای تهران، اجرای طرح کاهش در تهران بسیار ضروری است و باید اجرا شود.احمد همتی افزود: آلودگی هوای تهران فاجعه است و اگر هر ارگان و دستگاهی بخواهد با عدم‌همکاری خود به افزایش این آلودگی دامن بزند، قطعاً فاجعه جدی‌تری را نیز در تهران شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اِعمال برخی تغییرات در بخش‌هایی از روند اجرای طرح کاهش و عدم‌همکاری بعضی از دستگاه‌های نظارتی در این خصوص، اظهار کرد: هرگونه سنگ‌اندازی در مسیر اجرای طرح کاهش، مسلماً اقدام درستی نخواهد بود، چرا که این طرح از مصوبات قانونی برخوردار بوده و لازم الاجراست. نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، توقف طرح کاهش را پیگیری خواهد کرد تا علت عدم‌همکاری با این طرح مشخص شود، خاطرنشان کرد: درصورتی که توجیه منطقی و دلیل محکمی در این زمینه وجود نداشته باشد، مسئولان مربوطه باید پاسخگو باشند.

دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی هم یادآور شد: هر طرحی که در شرایط کنونی بتواند به کاهش مشکلات زیست‌محیطی و آلودگی هوای تهران کمک کند، لازم الاجراست.به گفته همایون یوسفی، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از هرگونه طرح و لایحه‌ای که در حمایت از محیط‌زیست تنظیم شده و به کاهش آلودگی هوای تهران منجر شود، حمایت می‌کند.

این استاد دانشگاه و فوق تخصص خون و سرطان افزود: مجلس شورای اسلامی این آمادگی را دارد تا به‌منظور تدوین و تصویب قوانین مورد نیاز در زمینه آلودگی هوای پایتخت اقدام کرده و در جهت کاهش آلودگی هوا گام‌های بلندی بر دارد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مکلف به اجرای طرح‌هایی هستند که مانع از افزایش آلودگی هوا و کاهش آلایندگی محیط‌زیست می‌شود.

  • حمایت به جای تعطیلی

غیر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برخی اعضای شورای شهر تهران نیز به مسئله آلودگی هوای تهران پرداخته و نظرات خود را ابراز داشته‌اند.به گفته محمدمهدی تندگویان کاهش آلودگی هوا با اقدامات مقطعی و تصمیمات احساسی قابل حل نیست و نیازمند روش‌های استاندارد ضد‌آلایندگی همچون طرح کاهش است که به کنترل آلودگی هوا می‌انجامد.

وی با اشاره به اینکه برای کاهش آلودگی هوا، باید در پی استاندارد کردن خط تولید خودروهای داخلی باشیم، اظهار کرد: البته این استانداردسازی، هم به‌معنای ایجاد تحول اساسی در صنعت خودروسازی و تولید خودروهای نو است و هم به مفهوم ایجاد تحول اصولی در وضعیت موجود و کنترل تردد خودروهای آلاینده است.

نماینده مردم در شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه آلودگی هوا با اقدامات مقطعی و تصمیمات احساسی قابل حل نیست و نیازمند روش‌های استاندارد است که در سطح بین‌المللی تجربه شده‌اند، خاطرنشان کرد: طرح‌های ضد‌آلایندگی همچون طرح کاهش که به کنترل آلودگی هوا می‌انجامد، نه‌تنها نباید متوقف شوند که باید مورد حمایت نیز قرار گیرند.


8195871
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است