اجتماعی 18:03 - 09 آذر 1399
شهردار تهران تاکید کرد
شهردار تهران گفت: نوسازی و تجهیز ناوگان اتوبوسرانی و مترو از مهم ترین برنامه های شهرداری در حوزه محیط زیست است.

نوسازی و تجهیز ناوگان اتوبوسرانی و مترو از برنامه های شهرداری در حوزه محیط زیست

به گزارش ایسنا، پیروز حناچی در مراسم آغاز به کار رویداد کلیماتون که به شکل مجازی برگزار شد، گفت: هرچند تاکنون ابعاد هشدار دهنده آلودگی های محیط زیستی اجتماعی و اقتصادی بوده، اما کم کم با نگاه جهانی این معضل ابعاد امنیتی بر زندگی مردم پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در یک قرن اخیر توسعه لجام گسیخته شهرها در دنیا مشکلات عدیده زیست محیطی به وجود آورده، ادامه داد: بارگذاری بیش از ظرفیت اکولوژیک در شهرها، انتشار آلودگی‌های مختلف محیط زیستی مانند آلودگی هوا، آب، خاک و صدا، معضل پسماندها به خصوص پسماندهای پلاستیکی، تولید گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین بیشتر از همه پایداری حیات شهرها را تحت تأثیر قرار داده است. 

وی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های شهرهای زیست پذیر را توجه به موضوع تاب‌آوری در مقابل تغییر اقلیم و افزایش ظرفیت انطباق شهرها با این پدیده دانست و افزود: این موضوع در شهر تهران به وضوح قابل رویت است و حس می شود. به وجود آمدن جزایر گرمایی در کلانشهرها ناشی از این معضلات است.

شهردار تهران ادامه داد: نکته قابل‌توجه این است که کشور ما به دلیل قرار گرفتن روی کمربند خشک کره زمین، از دیرباز دارای تجربیات خوبی در زمینه تاب‌آوری و انطباق با شرایط اقلیمی بوده و همواره موضوع کمبود آب از ۵۰۰ سال قبل از میلاد در کتیبه های بیستون نیز به آن اشاره شده و این معضل تاریخی در این سرزمین بوده و نیاکان ما با راهکارهای خلاق برای خروج از این مشکل راه هایی را در نظر گرفته بودند. در واقع می‌توان گفت شهرهای قدیمی ایران عملکردی کاملاً اکولوژیک و تاب آور داشته‌اند.

حناچی، کشاورزی و فضای سبز سازگار با اقلیم و بهره‌گیری از قنات‌ها، بادگیرها، زیرزمین‌ها و معماری مطابق با شرایط اقلیمی را بیانگر توجه خاص نیاکان ما به انطباق و سازگاری با ویژگی‌های سرزمین ایران معرفی کرد و افزود: شهرهای قدیمی ایران عملکردی تاب آور و اکولوژیک داشتند. آموزه های بعد از اسلام نیز بر این تاثیرات دامن زده و فضای نو را به وجود آورده است. معماری ایرانی در طول هزاران سال از حیات خود، نگاه هوشمندانه‌ای به طبیعت پیرامونی منطقه و فرامنطقه به آن چیزی که معروفیم معماری دورانی است داشته که به طور کامل این انطباق را به نمایش بگذارد.

وی با بیان اینکه این نگاه طی یک سده قبل مورد غفلت قرار گرفته است و امروز شهر تهران و اکثر کلان شهرهای ایران با مسائل مختلف محیط زیستی روبه‌روست، افزود: همه آنچه در یک قرن اخیر در تهران اتفاق افتاده است، موجب شکل‌گیری کلان‌شهری با تراکم و تمرکز زیاد شده است، به‌نحوی‌که هم‌اکنون شهر تهران در کانون یک منطقه کلان‌شهری با وسعتی بالغ ‌بر ۷۰۰ کلیومتر مربع قرار گرفته ایم که حوزه آن به ۱۶ هزار کیلومترمربع بر می گردد.

وی تاکید کرد: کثرت خودروها، افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی در بخش‌های ساختمان، حمل‌ونقل و صنعت، انتشار گازهای گلخانه‌ای، آلودگی هوا و افزایش جزایر حرارتی در شهر سبب شده است که پایتخت را در مسیر گرم شدن و درنتیجه تشدید این مشکل پیش ببرد. ازاین‌رو توجه به موضوع کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سازگاری و انطباق با شرایط پیش رو یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و ما ناچاریم که به این سمت حرکت کنیم.

حناچی در بخش دیگری از سخنان خود در آغاز مراسم رویداد کلیماتون ۲۰۲۰ با بیان اینکه در حال حاضر بیماری کووید ۱۹ کشورهای جهان را با چالش جدی مواجه کرده است و تغییرات اقلیمی چالش بزرگتری را در پیش روی جهان قرار داده است، گفت: مسئله‌ای که بار دیگر حیات کل جامعه بشری را تهدید می‌کند، ولی به‌واسطه عوارض تدریجی و بلندمدت آن در مقایسه با تأثیرات سریع بیماری کرونا، تبعات و پیامدهای آن همچنان برای بخش اعظمی از سیاست‌گذاران و مردم نادیده گرفته می‌شود و این غفلت می‌تواند بقای انسان‌ها را در کره زمین تحت تأثیر قرار دهد. 

شهردار تهران ذوب شدن یخ‌ها، بالا آمدن سطح آب دریاها، وقوع توفان‌های مخرب، افزایش سیلاب‌ها، خشک‌سالی‌ها و آتش‌سوزی‌ها را نشانه‌هایی از واکنش طبیعت به تغییرات اقلیمی انسان‌ساخت عنوان و بیان کرد: در گذار از بحران این بیماری همه‌گیر ویروسی، آنچه باید عمیقاً درک کرد این است که همه ما در سیستمی همبسته و وابسته با یکدیگر زندگی می‌کنیم و انتشار گازهای گلخانه‌ای، تولید آلاینده‌ها، از دست رفتن تنوع زیستی و اساساً هرگونه اقدام مخرب در طبیعت و محیط‌زیست می‌تواند در گستره‌ای وسیع‌تر حیات جمعی همه انسان‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. بیماری کرونا این نکته را به همه ما نشان داد که ما سرنشینان یک کشتی هستیم.

وی اهمیت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شهرها با هدف تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی با استفاده و به‌کارگیری ایده‌های نوآورانه، خلاقانه و کاربردی از جانب اقشار مختلف جامعه به‌ویژه نسل جوان کشور را هدف اصلی رویداد بین‌المللی کلیماتون دانست و گفت: این رویداد می‌تواند زمینه‌ای برای جهانی فکر کردن و محلی عمل کردن را فراهم کند؛ زیرا برای فائق آمدن و مقابله با اثرات تغییر اقلیم نیاز به اقدامی همگانی با مسئولیت مشترک اما متفاوت در نقاط مختلف کره زمین است.

شهردار تهران ابراز امیدواری کرد که کلیماتون تهران ۲۰۲۰ به‌عنوان یک برنامه شهر محور بتواند با حضور همه ذی‌نفعان، مسیر روشنی را برای ایده پردازی و تفکر گروهی، تعامل و ایجاد اقدام های مشترک فراهم کند و فرصتی برای شهرها و شهروندان برای خلق ایده‌های محلی با هدف رفع چالش‌های محیط‌زیست فراهم کند تا بتوان با تغییر در نگرش و ترسیم نگاهی نو به شهرها، شهرهایی تاب آورتر و زیست پذیرتر برای نسل آینده و فرزندان این مرزوبوم به ارمغان گذاشته شود. در واقع باید شهری که تحویل می گیریم را بهتر به نسل های آینده تحویل دهیم.

وی درباره اقداماتی که شهرداری تهران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در دستور اجرا دارد، گفت: استحصال این گازها و تبدیل آنها به انرژی یکی از برنامه هایی است که در حوزه پسماند آن را تعقیب می کنیم. استفاده و جایگزینی از انرژی های نو، توسعه فضای سبز که تاثیر زیادی بر کاهش گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا دارد، نوسازی سامانه های حمل و نقل عمومی، برنامه ریزی کاربری زمین، آموزش شهروندان و هوشمندسازی شهر که یکی از برنامه های اصلی این دوره است که با توجه به شرایط کرونا با سرعت بیشتری در حال تعقیب است، بهبود دسترسی شهروندان به اطلاعات و رعایت اصول شفاف سازی و مردم سالاری به عنوان ضمانت های اجرایی از مهم ترین اقدامات شهرداری در این حوزه است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه تلاش ویژه ای برای حل مشکل خودروهای برقی در شهر تهران در کلاس های مختلف آغاز شده است، بیان کرد: استفاده از اسکوترها و موتورهای سنگین برقی و همچنین در نهایت نوسازی و تجهیز ناوگان اتوبوسرانی و مترو از مهم ترین برنامه های شهرداری تهران در حوزه محیط زیست هستند.

وی با بیان اینکه نمی توانیم با تقلید ناآگاهانه از الگوهای توسعه غیربومی و عدم توجه به ویژگی های طبیعی خودمان و توسعه بی رویه خارج از توان اکولوژیک منطقه و ضایع کردن منابع طبیعی و محیط زیست شهرهایمان را پایدار نگه داریم، ادامه داد: بسیاری از مفاهیمی که اشاره کردم در تاریخ سنت ما وجود دارد و امروزه به عنوان روش های جدید در حال تعقیب هستند. در واقع باید با نو کردن نگاه ها مشکلات مان را حل کنیم.

انتهای پیام


10833083
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین شاخص کیفیت هوای پایتخت (۱۰ فروردین) در وضعیت پاک است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تنها با ارائه تسهیلات و تزریق پول صنعت پویا نمی‌شود بلکه لازمه صنعت و اقتصاد پویا مهارت است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دختر حمید نوری (شهروند بازداشت‌شده ایرانی توسط سوئد) در پیامی از بازداشت برادرش که برای ملاقات با پدرش به سوئد رفته بود، در آن کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» احدپور گفت: خانه های هلال به عنوان دیده بان اصلی در کنار مردم هستند تا بتوانند گروه های امداد و نجات را از گستردگی میزان حادثه به موقع مطلع کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است