علمی فناوری 10:29 - 28 فروردین 1397
دانشمندان آنزیمی کاملا طبیعی را به شکلی تقویت کرده‌اند که می‌تواند برخی از رایج‌ترین انواع پلاستیک‌های آلاینده را تجزیه کند.

اما آنزیم تقویت شده که PETase یا پتاز نام دارد می‌تواند تجزیه این ماده را در عرض چند روز آغاز کند و این توانایی می‌تواند فرایند بازیافت زباله‌ها را برای همیشه متحول سازد.

این آنزیم که در ژاپن کشف شد‌ه است، محصول نوعی باکتری است که پی‌ای‌تی را می‌خورد. این باکتری که ایدونلا ساکاینسیس نام دارد از پلاستیک به عنوان منبع اصلی انرژی خود استفاده می‌کند.

محققان در سال 2016 گزارش دادند یک خانواده از باکتری‌ها را در رسوبات به جا مانده منطقه بازیافت بطری در شهر بندری ساکای ژاپن یافته‌اند. جان مک‌گیهن از دانشگاه پورتمات می‌گوید تنها 50 سال است که پی‌ای‌تی مورد استفاده قرار گرفته‌است و این دوره زمانی به اندازه‌ای طولانی نیست که یک باکتری به شکلی تکامل یابد تا بتواند محصولی مصنوعی و دست‌ساز بشر را هضم کند. اما باکتری‌ها به گفته او میلیون‌ها سال است برای هضم پلی‌استر‌ها، ماده‌ای که به صورت طبیعی وجود داشته و از برگ درختان محافظت می‌کنند، تکامل یافته‌اند.

با این‌همه کشف باکتری هضم‌کننده پی‌ای‌تی کاملا غیرمنتظره بوده‌است و دانشمندان در تلاشند تا نحوه تکامل آنزیک پتاز را درک کنند. در همین راستا با استفاده از دستگاه لیزری قدرتمندی در آکسفورد‌شایر بریتانیا مدلی سه‌بعدی از این آنزیم ایجاد شد. زمانی که ساختار این آنزیم کشف شود می‌توان عملکرد آن را بهبود بخشید.

در فرآیند کنونی بازیافت، مواد پلی‌استر دچار افت تدریجی کیفیت می‌شوند یعنی هر بار که بازیافت می‌شوند بخشی از خواص خود را از دست می دهند. بطری‌ها ابتدا تبدیل به پشم مصنوعی می‌شوند، بعد از آنها فرش ماشینی تولید می‌شود و بعد به محل دفع زباله منتقل می‌شوند.

اما آنزیم خورنده پی‌ای‌تی فرآیند تولید را وارونه می‌کند و پلی استر را دوباره به مواد اولیه تشکیل دهنده‌اش تبدیل می کند. به گفته مک‌گیهن می‌توان از روند برای تولید پلاستیک بیشتر استفاده کرد و مصرف نفت را کاهش داد، و این چرخه تکرار می شود و این یعنی یک بازیافت حقیقی.

محققان می‌گویند استفاده از این آنزیم در ابعاد گسترده چند سال وقت می‌برد زیرا پی‌ای‌تی را باید سریع تر از زمان کنونی، یعنی در عرض چند روز تجزیه کند تا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد. به گفته وی نیاز شدیدی به کاهش مواد پلاستیکی که از مراکز دفع زباله و محیط زیست تلنبار می‌شوند وجود‌دارد، و اگر بتوان این فناوری را عملی کرد راه حلی موثر برای کاهش این آلودگی ایجاد خواهد شد.


9748355
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قیمت کتاب‌های درسی در پایه تحصیلی اول ابتدایی ۷۱ هزار تومان است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی گفت: طب ایرانی می‌تواند زمینه توریسم درمانی به کشور باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات با اشاره به سه بار ارایه درخواست رفع فیلترینگ گوگل پلی به کارگروه تشخیص مصادیق مجرمانه، اظهار امیدواری کرد که با همراهی اعضا در جلسه هفته آینده رفع فیلتر صورت گیرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچ مانع قانونی برای ثبت نام دانشجو معلمان در طرح تأمین مسکن فرهنگیان وجود ندارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ماه کامل صورتی پنجم اردیبهشت در آسمان نمایان خواهد شد و تمام طول شب قابل رصد است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور جزئیات برنامه‌های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی را تشریح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات گفت: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه شاهد گفت: دانشگاه شاهد دارای شش هزار دانشجو در تمام مقاطع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بی نظمی‌ها در فضای زندگی، در تمرکز و تصمیم گیری فرد نیز اختلال ایجاد می‌کند و خلاقیت، سطح بهره‌وری و انرژی فرد را کاهش می‌دهد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است