استانی 21:59 - 03 بهمن 1398
معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی:
ایسنا/خراسان رضوی معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری دیگر پژوهش‌های صرف را حمایت نمی‌کند و پژوهش‌هایی حمایت می‌شوند که به نمونه رسیده‌اند.

معاونت علمی ریاست جمهوری دیگر از پژوهش‌های صرف حمایت نمی‌کند

محمدعلی خلیلی‌فر امروز 3 بهمن‌ماه در گردهمایی سالانه پژوهشگران سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی که در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: از روز اولی که جهاد دانشگاهی پا در عرصه پژوهش گذاشته تلاش کرده به سمت پژوهش‌ها و طرح‌های کاربردی برود تا نیازی را از جامعه برطرف کند.

وی گفت: اکنون در برهه متفاوتی از زمان هستیم، تا سال گذشته خیلی متوجه تحریم‌ها نبودیم اما حدود 15-20 سال است که آمریکا برای تحریم‌ها برنامه‌ریزی کرده و تیم تشکیل داده است‌. تحریم فرقی با جنگ ندارد. در جنگ با عراق کشتار فیزیکی داشتیم اما الان جنگ اقتصادی‌روانی داریم. جنگ فیزیکی را راحت‌تر می‌توان هدایت کرد؛ زیرا وقتی اقتصاد افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند، روان آدم‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده‌اند.

معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر در جنگ تمام عیار هستیم. آمریکا به این نتیجه رسیده که شاید دیگر نیازی نیست هزینه کند و نیروی نظامی بفرستد، بنابراین با تحریم‌ها می‌توانند کشورها را به زانو دربیاورند.

 خلیلی‌فر بیان کرد: وضعیت کشور در حال حاضر نرمال و طبیعی نیست. اینکه ما در این وضعیت به سر می‌بریم وضعیت جنگی است. آمریکا سعی می‌کند تمام کشورها را وارد این حیطه کند و هرچه کشورهای بیشتری وارد این حیطه شوند، کار ما سخت‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه دست‌اندرکاران کشور معتقدند این وضعیت طولانی مدت خواهد بود، عنوان کرد: درست است در تحریم هستیم اما باید امید داشته باشیم. اگر ناامید شویم قافیه را باخته‌ایم. در دوران جنگ افراد باید تلاش بیشتری کنند، سختی‌های بیشتری را نیز تحمل کنند و پژوهشگران باید این موضوع را مدنظر قرار دهند .

معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: اخیرا رئیس جمهور بخشنامه‌ای ابلاغ کردند که امیدوارکننده است. این بخشنامه دو نکته کلیدی دارد؛ نکته اول عتف است که در حقیقت مخفف شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری است. این شورا را رئیس جمهور تشکیل داده و در کنار این شورا که سیاست‌های ملی پژوهشی و نوآورانه را تدوین می‌کند، سامانه‌ ساتع نیز برای آن تدوین شده که سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش است.

وی اظهار کرد: یکی از دیدگاه‌های من این است که افرادی که در یک زمینه تخصص دارند، باید بدانند در کجا نیاز به تخصص آن‌ها وجود دارد. سامانه ساتع با این نیت پایه‌گذاری شده که شرکت‌های دولتی یا شرکت‌های بزرگ خصوصی که ردیف پژوهشی دارند یا بخشی از بودجه خود را باید صرف پژوهش کنند، وارد این سامانه شوند و نیازهای خود را اعلام کنند. این حرکت تازه شروع شده و زمان می‌خواهد تا پخته شود. این بخشنامه هم برای شرکت‌ها و نیاز آن‌ها و هم برای پژوهشگران است که بتوانند با یکدیگر وارد تعامل شوند.

خلیلی‌فر مطرح کرد: معاونت علمی ریاست جمهوری دیگر پژوهش‌های صرف را حمایت نمی‌کند و پژوهش‌هایی حمایت می‌شوند که به نمونه رسیده‌اند.

وی بیان کرد: وقتی تحریم می‌شویم، کسی که می‌تواند کاری برای کشور انجام دهد، قشر پژوهشگر و متخصصینی است که در کشور باقی مانده‌اند. تحریم باعث شده دولتمردان به اهمیت پژوهش و فناوری پی ببرند و ناگزیر هستیم بسیاری امور را در کشور بسازیم و تامین کنیم تا وابستگی به خارج زیاد نباشد.

معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی افزود: تفاهم‌نامه‌ همکاری مشترک بین معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و جهاد منعقد شده که در این راستا بودجه‌های خوبی دارند، در گذشته پول برای پژوهش می‌دادند اما الان برای فناوری پول می‌دهند. در این تفاهم‌نامه هم بیشتر بحث‌های فناورانه مطرح است که بتواند مشکلی را از مشکلات کشور حل کند.

وی عنوان کرد: یکی از چالش‌های جدی در دوران تحریم نیازهای وارداتی است. نکته کلیدی فعلا تعریف نیازهای اصلی است که باید در دستور کار ما قرار گیرد.

خلیلی‌فر گفت: اعتقاد دارم کارها باید تیمی و گروهی انجام شود. بدون گروه انجام این کارها غیر ممکن است. در تمام دنیا موفقیت از تیم‌هایی حاصل می‌شود که با یکدیگر کار می‌کنند. با توجه به اخلاق ما ایرانی‌ها کار تیمی سخت است. در کار تیمی خیلی اوقات نیاز به تلاش بیشتر، بخشش و گذشت وجود دارد. تلاش برای موفق شدن همکار، موفقیت تیم را به‌دنبال دارد.

انتهای پیام


10359239
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است