استانی 00:13 - 05 مهر 1399
ایسنا/هرمزگان روستاهای "زاچ و داربست" بشاگرد که در سیل دی ماه ۹۸ شرق هرمزگان دچار خسارت‌های فراوانی شد بعد از گذشت ماه‌ها از سیل، در حسرت تکمیل اقدامات اساسی برای اسکان دائم و بهبود شرایط زندگی ساکنانش مانده است.

ایست، دربست تا "زاچ و داربست"

دو روستای «زاچ و داربست» در غربی ترین نقطه بشاگرد هرمزگان با فاصله بیش از ۲۷۰ کیلومتر با مرکز این شهرستان قرار دارد؛ این روستاها را که می توان دورترین روستاهای بشاگرد، از بعد مسافتی نامید که با مرکز شهرستان سیریک تنها ۶۰ کیلومتر فاصله دارد.

اواخر دیماه ۹۸ بود که شرق هرمزگان بویژه جاسک و بشاگرد به دلیل بارش شدید باران و وقوع سیلاب متحمل خسارت های هنگفتی شد و بخشی از منازل مسکونی روستاییان آسیب دید، زاچ و داربست واقع در غربی‌ترین نقطه بشاگرد نیز جزو روستاهایی بودند که در این سیل ویرانگر دچار آسیب و خسارت شدند به طوری مجبور به تخلیه روستا شدند.

اهالی این روستا برای گذران زندگی موقت به همت هلال احمر و سپاه درمکانی دیگری به نام «بیرکلمی» که یک دشت باز بود، چادر زدند و این امر موجب شد توجه بیشتری به وضعیت سیل زدگان این مناطق از سوی مسوولان صورت گیرد. اکنون در تابستان داغ وطاقت فرسای بالای ۴۰ درجه و بدون وسایل خنک کننده، همچنان اهالی این روستاها دچار بلاتکلیفی و سردرگمی هستند و برای رهایی از گرمای درون چادر به ساخت کپرهای سنتی خود روی آورده‌اند.

درخواست اهالی این روستاها رسیدگی به وضعیت مسکن، آب وبرق و اسکان درمکانی دائمی و ثابت بوده که در این مدت با وجود اینکه توجه‌هایی از سوی مسوولان شده اما شرایط برای درخواست‌های آن‌ها فراهم نشده و همچنان در یک وضعیت سخت زیستی بسرمی‌برند. طبق اعلام آمار سرشماری، جمعیت روستاهای زاچ و داربست بشاگرد ۸۶ خانوار بوده اما اکنون۱۶۰خانوار یعنی بیش از ۷۰۰ نفر جمعیت پس از سیل دیماه در محل فعلی ساکن شدند که به همه این اهالی از سوی ارگان‌های امداد رسان امکاناتی همچون چادر، آذوقه، سرویس‌های بهداشتی و حمام و حتی نانوایی اختصاص یافت.

در همین خصوص تیرماه سال جاری فریدون همتی، استاندار هرمزگان در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان افزود: براساس نظر کارشناسی بنیاد مسکن هرمزگان، منطقه‌ای که دارای امکانات و زمین‌های بیشتری بوده و در کنار جاده آسفالت نیز قراردارد، جهت اسکان اهالی روستاهای زاچ و داربست درنظرگرفته شده است.

وی بیان کرد: به دلیل آسیب دیدگی جاده ارتباطی این روستاها، نسبت به جابه‌جایی و اسکان موقت اهالی آن‌ها در راستای رسیدگی بهتر و ایجاد امکانات رفاهی اقدام شد.

استاندار هرمزگان اظهار کرد: اما درحال حاضر اهالی این روستاها اصرار دارند که در مکان اسکان موقت فعلی، حضور دائمی داشته باشند اما نظر دستگاه‌های تخصصی اینست که این منطقه سیلاب دشت محسوب می‌شود و در آینده با خطر سیل مواجه است.

همتی اظهارامیدواری کرد: اهالی روستاهای زاچ و داربست نیز به نظر کارشناسی احترام گذاشته و باتوجه به مطالعات صورت گرفته، همکاری لازم از سوی اهالی صورت گیرد تا هرچه سریع‌تر عملیات اسکان آن‌ها در روستای جدید انجام شود.

همچنین حسین رئیسی، نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی تیرماه سال جاری در منطقه مورد نظر حاضر شد و  گفت: انتظار این بود که مسئولین خیلی زودتر به مسئولیت‌های خودشان عمل می‌کردند اما هنوز متاسفانه این مردم محروم بدون برق در این هوای گرم و طاقت فرسا خطرات و گرفتاری‌های زیادی را تحمل می‌کنند.

رئیسی اضافه کرد: از سازمان‌ها و نهادهای دولتی و مردم می‌خواهیم با یک حرکت جمعی مومنانه و جهادی به این مردم کمک کنند.

وی از بنیادهای خیر و تشکل‌های حمایت کننده دعوت کرد و گفت: از آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان، امام بنیاد برکت ،بنیاد مستضعفان و دیگر مجموعه‌های حامی نیازمندان و محرومین درخواست می‌کنیم که به کمک این مردم بشتابند چراکه این نهادها منشاء خیر و اثرات خوبی در کشور هستند.

رئیس شورای روستاهای زاچ و داربست در گفت و گو با ایسنا، گفت: در حال حاضر پس از وعده های ارائه شده مراحل تسطیح زمین و واگذاری جهت ساخت بنا در حال انجام است اما تا زمان اتمام همچنان خانوارها در چادر زندگی می کنند.

احمد زارعی با بیان اینکه حمام وجود ندارد و سرویس بهداشتی آن صحرایی و به صورت عمومی است، خاطرنشان کرد: در شرایطی که شیوع کرونا وضعیتی هشدار ایجاد کرده اما همچنان با این مشکلات رو به رو هستیم پرچه تاکنون فردی از این روستا مبتلا به کرونا نشده است.

وی با اشاره به اینکه برق رسانی انجام شده اما کابل های برق کشیده شده به چادرها تنها جوابگوی یک عدد چراغ بوده و رشته ای نازک است، اظهار کرد: نمی توان از این برق برای روشن کردن پنکه یا وسلیه برقی دیگر بهره برد زیرا جوابگو نیست.

زارعی با بیان اینکه که سه روستای زاج، داربست و سگرکن همینک با این مشکل مواجه هستند، اضافه کرد: متاسفانه بدلیل عدم وجود راه دسترسی به روستای قبلی و صعب العبور بودن مسیر در سیل دی‌ماه شرق هرمزگان در این منطقه اسکان موقت پیدا کردیم که تاکنون با مشکلات و سختی‌های فراوان در حال زندگی کردن هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشکلی در خصوص تأمین آب نداریم و لوله کشی شده و آب به اندازه کافی در دسترس عموم خانوارها قرار دارد.

رئیس شورای روستاهای زاچ و داربست با بیان اینکه سپاه پاسداران، بنیاد مسکن و کمیته امداد امام خمینی(ره) در خصوص حمایت و کمک در ساخت مسکن قول هایی داده اند، اضافه کرد: در حال حاضر با مشکل مدرسه مواجه هستیم و 90 دانش آموز این روستا تنها یک معلم دارند که در همین چادر باید تحصیل کنند که به دلیل کمبود جا در محوطه آزاد و با مشکلات بسیاری مواجه هستیم که به عقب ماندگی تحصیلی ختم می شود.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم وعده های داده شده محقق شود زیرا مشکلات بسیاری وجود دارد که زندگی مان را دچار مختل کرده است.

زارعی در پایان اظهار کرد: روستای محروم زاج و داربست از نظر تقسیمات کشوری جزو شهرستان بشاگرد است اما بدلیل دوری راه و صعب العبور بودن راه دسترسی بخشی از خدماتش را از جاسک و سیریک می‌گیریم، مردم این منطقه پس از سیل اخیر در منطقه‌ای به نام بیرکلمی که یک دشت باز است به صورت موقت در چادر اسکان داده شده‌اند.

به گزارش ایسنا، حال باید منتظر ماند و دید که آیا وعده ها عملی خواهد شد و انتظار هشت ماه ساکنان این روستا برای اسکان دائم رنگ و بویی حقیقی به خود می گیرد یا خیر؟!

انتهای پیام


10733420
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است