اجتماعی 01:05 - 04 خرداد 1394
مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات از وعده‌های مسئولان در زمینه پاکسازی کیوسک‌های مطبوعاتی از دخانیات در سال جاری خبر داد و بر لزوم افزایش مالیات بر دخانیات تاکید کرد.

روزنامه‌فروشی‌های پایتخت امسال سیگار را ترک می‌کنند

علی طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به آغاز هفته بدون دخانیات، گفت: با توجه به گسترش قاچاق مواد دخانی امسال سازمان جهانی بهداشت شعار هفته بدون دخانیات را مقابله با قاچاق اعلام کرده است.

یک سوم مصرف دخانیات کشور در دست قاچاق

وی با بیان اینکه در حال حاضر از میزان قاچاق مواد دخانی در کشور آمار دقیقی وجود ندارد، میزان قاچاق را حدود یک سوم مصرف دخانیات کشور عنوان کرد.

طاهری در خصوص ممنوعیت فروش مواد دخانی و سیگار در دکه‌های مطبوعاتی با بیان اینکه چنین قانونی مدت‌هاست که وجود دارد، افزود: بر اساس قانون افرادی که می‌خواهند اقدام به فروش سیگار کنند باید حتما از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز توزیع دخانیات را اخذ کنند. به استناد این قضیه، مسوولان سازمان ساماندهی مشاغل شهر تهران اعلام کرده که امسال تحت هر شرایطی دکه‌های روزنامه‌فروشی را از فروش سیگار پاک کنند؛ چراکه طبق قانون این دکه‌ها به هیچ عنوان حق فروش مواد دخانی و و سیگار را ندارند.

پاکسازی دکه‌های مطبوعاتی از سیگار؛ امسال

به گفته وی در حال حاضر حدود 1200 دکه مطبوعاتی در سطح شهر تهران وجود دارد که دخانیات هم توزیع می‌کنند، این در حالیست که مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل شهر تهران قول داده امسال ممنوعیت فروش مواد دخانی در دکه‌های مطبوعاتی را عملیاتی کند.

توزیع قلیان فقط در قلیان‌سراهای دارای مجوز

طاهری با اشاره به دیگر بندهای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در خصوص عرضه مواد دخانی نیز، گفت: طبق قانون توزیع مواد دخانی در برخی اماکن عمومی ممنوع است. برای مثال در بحث قلیان‌سراها، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید با اتحادیه این هماهنگی را انجام دهند تا فقط کسانی که مجوز دارند بتوانند قلیان عرضه کنند و با کسانی که بدون مجوز اقدام به عرضه این محصولات می‌کنند برخورد شود. همچنین قانونی مبنی بر ممنوعیت عرضه مواد دخانی در 100 متری مراکز آموزشی، فرهنگی و مدارس و ممنوعیت نخ فروشی و ممنوع بودن فروش این مواد به افراد زیر 18 سال نیز وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر فقط کسانی که جواز فروش مواد دخانی یا عرضه و توزیع قلیان را دارند می‌توانند این کار را انجام دهند. در غیر اینصورت تخلف کرده و طبق قانون با آنها برخورد می‌شود. این برخورد نیز بر اساس هماهنگی میان وزارت بهداشت و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود.

سایه سنگین غفلت بر سر قانون جامع کنترل ومبارزه با دخانیات

مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با بیان اینکه اکثر موارد این قانون جامع مبارزه با دخانیات مغفول مانده است، تصریح کرد: اجرای این قانون کار بزرگی ا‌ست. در این زمینه ابتدا باید کار فرهنگی صورت گیرد و بعد از آن به برخوردهای قهرآمیز رجوع کنیم. در حال حاضر شاهد هستیم که برخوردهای قهری تاثیر چندانی نداشتند. بنابراین باید با فرهنگسازی و به صورت ریشه‌ای در جهت اجرای این قانون حرکت کنیم.

طاهری همچنین معتقد است؛ برخی از مواردی که باید در فرهنگسازی به آنها توجه شود مانند آموزش کودکان در سنین پنج تا 12 سال،‌ جایگزینی تفریحات سالم برای نوجوانان و... است. در زمینه تفریحات سالم برای جوانان و نوجوانان پیشنهاداتی به برخی سازمان‌ها داده شده است. مثلا اینکه سازمان ورزش و جوانان بتواند مراکز ورزشی را به صورت رایگان در اختیار نوجوانان و جوانان قرار دهد و بودجه آن را از خود دخانیات تامین کنند.

مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: دلیل مغفول ماندن قانون جامع دخانیات این است که مسئولین رده بالایی ما هنوز به این باور نرسیده‌اند که بخواهند کاری در حوزه دخانیات انجام دهند و عملا در این زمینه کاری انجام نمی‌شود.

به گفته وی تامین بودجه از دخانیات به این صورت که مالیات بر دخانیات به درستی وضع شود و با استفاده از آن بتوان مکان‌های ورزشی سالم را به صورت رایگان در اختیار جوانان قرار داد تا جایگزین مناسبی برای دخانیات باشد. بنابراین اگر جایگزینی برای دخانیات نداشته باشیم اقدامات قهریه عملا نمی‌تواند پاسخگو باشد.

پول درمان سیگار به خدمت سلامت آید

طاهری از مردم و مسئولین خواست که در زمینه کنترل دخانیات کمک کنند؛ چرا که مساله دخانیات در ایران به معضل تبدیل شده است. وضع مالیات بر مواد دخانی می‌تواند به سلامت جامعه و حفظ منابع مالی کمک کند. این منابع مالی می‌توانند به بودجه گزافی تبدیل شده و در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی به کار روند تا بودجه‌ای که در زمینه تبعات دخانیات صرف می‌شود به سمت فرهنگسازی و سلامت مردم آید.

قانون مالیات بر خرده فروشی سیگار شفاف شود

وی ضمن درخواست از مسئولین و به ویژه نمایندگان مجلس مبنی بر کمک در زمینه کنترل دخانیات، ادامه داد: نمایندگان می‌گویند که مالیات بر خرده فروشی را تصویب کردند، اما این موضوع شفاف نیست. اگر این قانون شفاف‌تر تصویب می‌شد و مالیات دخانیات بر خرده فروشی به نحو احسن اخذ می‌شد، کمک شایانی به کاهش مصرف مواد دخانی و سلامت جامعه می‌کرد.

مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات در روزشمار برنامه‌های این جمعیت در هفته بدون دخانیات نیز گفت: ما به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات و روز بدون دخانیات که مصادف با 10 خرداد ماه است کارهای فرهنگی انجام می‌دهیم؛ به این صورت که با اداره کل شهرداری تهران برنامه‌های فرهنگی و هنری را از چهار تا 10 خرداد ماه از ساعت 18:30 تا 20:30 به صورت زنده و برای خانواده‌ها اجرا می‌کنیم که روز شمار آن به شرح زیر است:

- چهار خرداد؛ بوستان قائم واقع در منطقه 18

- پنجم خرداد؛ بوستان نرگس واقع در منطقه 21

- ششم خرداد؛ بوستان ولایت واقع در منطقه 17

- هفتم خرداد؛ بوستان شاهد واقع در منطقه 15

- نهم خرداد؛ فرهنگسرای لاله واقع در منطقه 20

- دهم خرداد؛ پارک لاله واقع در منطقه 6

- یازدهم خرداد؛ بوستان میعاد واقع در منطقه 5

البته روز جمعه هشتم خرداد ماه نیز در نظر داریم که برنامه‌ای را در این جهت در قم انجام دهیم. زیرا در قم یک نمایندگی راه‌اندازی کردیم و برای آغاز فعالیت این مرکز این برنامه را اجرا می‌کنیم.

انتهای پیام


6436935
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری عامل ربایش یک دختر حدودا ۲۰ ساله در شمال شهر تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» در طرح خدمات نوروزی هلال احمر قریب به ۴ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۱۸۸ نفر خدمات امدادی ارائه شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین رییس پلیس راه راهور فراجا گفت: با توجه به حجم سنگین ترافیک محور چالوس و آزادراه تهران شمال از ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه تردد همه وسایل نقلیه از پل زنگوله به سمت تهران یک طرفه خواهد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با فرارسیدن شب‌های قدر پویش فرهنگی بهار قرآن، بهار ایران در فضای تبلیغات شهری پایتخت اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات ترافیک پلیس راهور آخرین وضعیت راه‌های کشور را تشریح کرد و گفت: هنوز ۹۸۰ هزار خودرویی که از تهران خارج شده‌اند بازنگشته‌اند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی ستاد نوروزی هلال احمر ضمن تشریح خدمات هلال احمر در نوروز ۱۴۰۳ اعلام کرد که بیشترین عملیات‌های کوهستان در استان‌های فارس، مازندران و ایلام به وقوع پیوسته است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس اگاهی تهران بزرگ از دستگیری اعضای باند ۴ نفره زورگیران اتباع خارجی در غرب استان تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بیش از ۱۰۰ میلیون هکتار از اراضی کشور که فاقد تصاویر هندسی اصلاح شده بودند در سال ۱۴۰۲ تبدیل به ارتوفتو کردیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دیوان دادگستری بین‌المللی با صدور حکم موقت از رژیم صهیونیستی خواست تا اقدامات لازم برای در زمینه توقف نسل‌کشی در نوار غزه و ارسال نامحدود کمک‌های بشردوستانه اتخاذ کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز علوم و ستاره شناسی تهران با آغاز تعطیلات سال نو، مورد استقبال گردشگران نوروزی علاقمند به علوم نجوم قرار گرفت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است