علمی فناوری 10:32 - 10 تیر 1394
معاون فناوری مرکز رشد ابن سینا عنوان کرد
معاون فناوری مرکز رشد مرکز فوق تخصصی ابن سینا با اشاره به اینکه کشور کمبود جدی در زمینه تحقیقات بنیادی و کاربردی تغذیه و تولیدمثل دارد، اظهار کرد: ورود محققان، دانشجویان دکتری و کارشناسان ارشد به حوزه تحقیقات بنیادی و کاربردی تغذیه و ناباروری، نویدی در ایجاد تحولات موثر در ارائه خدمات مشاوره‌ای و رژیم درمانی در این حوزه است.

کمبود جدی در حوزه تحقیقات بنیادی و کاربردی تغذیه و تولیدمثل در کشور

دکتر لادن گیاهی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه مشکلات تغذیه‌ای تهدیدی جدی برای باروری زنان و مردان محسوب می‌شود، گفت: اختلالات تخمک گذاری که یکی از عوامل مهم ناباروری است ریشه در بسیاری از رفتارها و الگوهای ناصحیح تغذیه‌ای دارد.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه شیوع ناباروری در ایران به میزان بالاتر از آمارهای جهانی رسیده است، بیان کرد: مسائل تغذیه‌ای باید از یک سو در سطح ملی و سیاست گذاری‌های غذایی و از سوی دیگر در طول درمان زوج های نابارور مراجعه کننده به مراکز درمانی به طور انفرادی به عنوان بخشی از مشاوره های درمانی مورد توجه قرار گیرد.

معاون فناوری مرکز رشد ابن سینا تصریح کرد: مرکز درمان ناباروری ابن سینا توانسته با حمایت دکتر آخوندی، ریاست مرکز فوق تخصصی ابن سینا؛ طی دو سال گذشته با برگزاری سمینارهای علمی متعدد در زمینه تغذیه و فراهم شدن فضای تعامل با متخصصان تیم درمان، مشاوره تغذیه را در برنامه درمانی زوجین نابارور بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

گیاهی با تاکید بر اینکه مشاوره‌های تغذیه‌ای قبل از شروع درمان ناباروری امروزه جزئی از خدماتی است که به صورت متداول در این مرکز به افراد ارائه می شود، اظهار کرد: هم اکنون در سطح مطالعات اپیدمیولوژیک، تحقیقات سلولی مولکولی، کارهای درمانی و مشاوره ای کمبود جدی در زمینه تحقیقات بنیادی و کاربردی تغذیه و تولیدمثل وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: وزن و چاقی نقش موثری در ناباروری زنان و مردان دارند اما نقش تغذیه در ناباروری نباید فقط محدود به مسائل مربوط به چاقی محدود شوند.

گیاهی با اشاره به اینکه اثرات بلندمدت و کوتاه مدت الگوی غذایی، زمان دریافت انرژی در طول روز، نوع کربوهیدرات، پروتئین، چربی، تنوع آنتی اکسیدان ها و تنوع مواد معدنی در حفظ قدرت باروروی، روند تخمک گذاری، کیفیت جنین، لانه گزینی، بارداری موفق و تولد نوزاد زنده بسیار تاثیرگذار هستند، یادآور شد: با توجه به مسئله وزن افراد نمی توان به هیچ کدام از اطلاعاتی که گفته شد دست پیدا کرد و کسب اطلاعات در این زمینه نیاز به یک بررسی همه جانبه دارد.

معاون فناوری مرکز رشد ابن سینا در پایان اظهار کرد: ورود محققین، دانشجویان دکتری و کارشناسان ارشد علاقه مند به حوزه تغذیه و ناباروری توانسته تا حدودی نویدی در ایجاد تحولات موثر در خصوص تحقیقات درمان حوزه تغذیه در ناباروی باشد. نتیجه این تلاش ها می تواند نقش موثری را در ایجاد شرایط متابولیک، فیزیولوژیک و کاهش احتمال ابتلا به بیماری های مزمن و ایجاد نسلی سالم تر ایفا کند.

انتهای پیام


6672102
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مهندس سابق ناسا نوعی موتور را برای موشک ابداع کرده است که به سوخت نیاز ندارد و می‌تواند به اکتشافات فضایی انسان کمک کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک در ایکس اعلام کرد با 6هزار ماهواره در مدار زمین، شواهدی از وجود بیگانگان ندیده‌ایم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را تشریح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت، از اجرای آزمایشی عرضه اینترنتی دارو خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ادوبی اعلام کرده است که ابزار‌های جدیدی را به فتوشاپ اضافه می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۸۰ مورد IRC تمدید و صادر شده است
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رویداد «مانوین» ویژه صنایع خلاق و فرهنگی همزمان با رویداد «اینوتکس» از ۱۸ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در محل پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاونت بهداشت وزارت بهداشت از برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» از ۱۷ تا ۱۹ در سطح کشور توسط معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: با هماهنگی وزارت کشور تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون سراسری در همه مناطق کشور اندیشیده شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: اجرای طرح مطالعاتی دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن به صورت آزمایشی تحت نظارت وزارت بهداشت آغاز شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است