سیاسی 07:35 - 26 خرداد 1398
قانون رسیدگی به دارایی‌های مقامات
یک عضو شورای مرکزی فراکسیون امید با بیان اینکه باید مسئولان با شفافیت مالی و اعلام دارایی هایشان تابو شکنی کنند، گفت: باید مدیران و مسئولان قانون گریز مجازات سرپیچی از دور زدن و تخلف از اجرای قانون رسیدگی به دارایی های مقامات و مسدولان را بپردازند که روند مجازات، میزان و چگونگی اجرای آن در قانون مشخص شده و در حیطه وظایف دستگاه قضایی است.

سروش: مسئولان با شفافیت مالی و اعلام دارایی‌هایشان تابوشکنی کنند/با قانون‌گریزان برخورد شود

ابوالفضل سروش در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ابلاغ اجرای قانون رسیدگی به دارایی های مقامات و مسئولان از سوی رئیس قوه قضاییه گفت: طبق اصل ۱۴۲ قانون اساسی، مقامات نظام باید فهرست دارایی‌های خود، همسر و فرزندانشان را به رئیس قوه قضائیه گزارش دهند که اخیرا آقای رئیسی دستور العمل اجرای این قانون را ابلاغ کرده و بر اساس این  ابلاغیه، اعلام اموال و املاک مسئولان قبل و بعد از مسئولیت و حتی در زمان مسئولیت ضروری است.

وی با بیان اینکه تاکنون اجرای این اصل قانونی به دلیل نبود آیین نامه مشخص و مدون مورد غفلت واقع شده است، افزود: از آن جا که مجلس به صورت جدی دنبال شفافیت مالی در کشور است، دولت نیز پایه های دولت الکترونیک را بنا کرده و قوه قضاییه هم آیین نامه اجرای قانون رسیدگی به دارایی مقامات را ابلاغ نموده، می توان گفت که دیگر مانعی بر سر راه حرکت به سمت شفافیت مالی در کشور وجود ندارد و همه شرایط برای مبارزه تمام عیار با فساد اقتصادی وجود دارد.

سروش تاکید که در صورت وجود شفافیت در عرصه اقتصادی و اطلاع مردم از اموال و املاک مسئولان راه برای مفاسد و آلودگی‌های این روزهای جامعه وجود ندارد.

نماینده تهران با این توضیح که در مراحل اولیه قانون رسیدگی به دارایی های مقامات و مسئولان هستیم، گفت: قطعا می توانیم تابوی چهار دهه گذشته درباره  شفافیت مالی به خصوص در بعد املاک و دارایی مسئولان و مدیران را شکسته و  تابو شکنی کنیم، موضوعی که به فرهنگ سازی نیاز دارد. قطعا با فراگیر شدن این روند و سبقت گرفتن مسئولان از یکدیگر برای اجرای این قانون شاهد آثار مثبت آن در جامعه خواهیم بود.

وی ادامه داد: وقتی مسئولان از شخص رئیس جمهور گرفته تا ورزا، معاونان، نمایندگان مجلس و دیگر مدیران ارشد  اجرایی در این سامانه اطلاع رسانی کنند، مدیرانی که خیلی اقبالی به این موضوع ندارند نیز مجبور به حرکت در مسیر شفافیت خواهند شد، در نهایت نیز روندی شکل گرفته که نپیوستن به این سامانه به تابو بدل می شود و مدیری که از همراهی در این مسیر امتناع می کند مورد پرسش اذهان عمومی قرار خواهد گرفت.

سروش همچنین گفت: بزرگترین مشوق در اجرایی شدن این قانون ترمیم اعتماد عمومی به مسئولان است چون آن ها می‌ببیند که چطور از بیت المال حفاظت می شود، از طرف دیگر هم وقتی مسئولان می بینند که الزام آنها به مراقبت از بیت‌المال و روشن شدن دخل و خرج بودجه باعث تغییر نگاه مردم به سبک مدیریتی آنها می شود و به تبعش مردم را در کنار خود می بینند بهترن مزد مدیریتی خود را می گیرند.

این عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در توضیح ضرورت برخورد و اطلاع رسانی با کسانی که از اجرای این قانون امتناع می کنند، گفت: حسن یک قانون به ضمانت اجرایی آن و ایجاد مرز میان قانون مدار و متخلف است لذا  وقتی بر اساس قانون همه مدیران آن هم بدون استثنا مکلف به عیان کردن دارایی‌هایشان قبل و بعد از سمت‌هایشان هستند، اجرای این قانون در راستای وظایف‌شان محسوب می شود لذا باید مدیران و مسئولان قانون گریز مجازات سرپیچی از دور زدن و تخلف قانون را بپردازند که روند مجازات و میزان و چگونگی اجرای آن در قانون مشخص شده و در حیطه وظایف دستگاه قضایی است.

سروش در پایان تاکید کرد که مردم با دیدن جدیت دستگاه قضا در برخورد با متخلفان اعتمادشان به مسئولان دو چندان می‌شود. مردم انتظار دارند دستگاه قضایی بدون هیچ ملاحظه ای با متخلفان ورای سبقه سیاسی و اجرایی‌اش برخورد کند.

انتهای پیام


10150487
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اجرای حکم بهینه‌سازی مصرف انرژی در برنامه هفتم توسط دولت سالانه بیش از صد میلیارد دلار درآمد برای کشور دارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان عصر پنجشنبه به وقت محلی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان عصر پنجشنبه به وقت محلی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدار‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، روز پنجشنبه با ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار رمضان شریف انتشار اخباری از یک رسانه صهیونیستی مبنی بر آسیب دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا در حمله ایران علیه رژیم صهیونیستی را کذب دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور در گفتگو با استاندار سیستان و بلوچستان بر تداوم و تسریع خدمات‌رسانی به مردم و سیل‌زدگان تاکید کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایران امروز در دیدار با وزیر خارجه مالت در نیویورک ضمن هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی توسط رژیم صهیونیستی، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی این رژیم پاسخ خواهد داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون اول رئیس جمهور به نخست‌وزیر سوریه گفت: ما به دنبال تنش نیستیم ولی اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطای دیگری شود، به شدت پاسخ خواهیم داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است