فرهنگی‌هنری 02:11 - 28 شهریور 1398
سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه خون ایرانیان جزو سالم‌ترین خون‌های اهدایی است، در عین حال تاکید کرد که اهدای خون از کشوری به کشور دیگر ممنوع است و هر کشوری باید خون بیمارانش را خودش تامین کند.

از "سلطان اهدای خون جهان" تا "ممنوعیت وارداتِ خون"

به گزارش ایسنا،  دکتر بشیر حاجی‌بیگی با بیان اینکه همه ساله با فرا رسیدن ماه محرم و صفر، میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون جهت اهدای خون افزایش می‌یابد، گفت: زیرا بسیاری از مردم دوست دارند در ایام خاص خون اهدا کنند. باید توجه کرد که سال‌هاست که اهدای خون هیجانی در کشور، جایگاهش را به اهدای خون آگاهانه و مسوولانه داده است. امسال هم با فرارسیدن ماه محرم به‌ویژه در تاسوعا و عاشورای حسینی، میزان مراجعه مردم در برخی استان‌های ما حتی تا ۵۰ درصد افزایش داشت.

نیاز به خون همیشگی است

وی افزود: بر همین اساس برنامه نذر خون با دو شعار آغاز به کار کرد؛ یکی نجات جان انسان‌ها و دیگری دسترسی به خون سالم به عنوان حقی برای همه انسان‌ها.  البته مردم بدانند که اهدای خون مختص زمان خاصی نیست. این نیاز روزانه و همیشگی است. ما نزدیک به ۹۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی در کشور داریم که همگی خون و فرآورده‌های خونی‌شان را از سازمان انتقال خون دریافت می‌کنند. بنابراین نیاز به خون همیشگی و دائمی است.

حاجی‌بیگی با بیان اینکه برخی از جراحی‌ها نزدیک به ۶۰ واحد خون و فرآورده‌های خونی دریافت می‌کند که آمار بسیار بالایی است، افزود: در برخی از کلان‌شهرهایی مانند استان تهران مصرف خون و فرآوده‌های خونی بسیار بالاست. در تهران نزدیک به ۱۶۰ بیمارستان و مرکز درمانی داریم که روزانه نزدیک به ۵۰۰۰ واحد خون و فرآورده خونی،  ۱۵۰۰ واحد گلبول قرمز فشرده شده و ۱۵۰۰ واحد پلاکت درخواست می‌کنند.

تنها ۱۰ درصد ایرانیان خون منفی دارند

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه اگر کمبودی از نظر خون و فرآورده‌های خونی در استان تهران داشته باشیم، از استان‌های معین کمک گرفته و آن را جبران می‌کنیم، اظهار کرد: خوشبختانه تا به امروز کمبود خون نداشتیم. مردم بدانند گاهی برخی از گروه‌های خونی کم است. باید توجه کرد که ۹۰ درصد مردم در کشور گروه خونی مثبت داشته و  تنها ۱۰ درصد از مردم دارای گروه خونی منفی هستند. به عنوان مثال میزان گروه خونی O منفی و A منفی در کشور سه درصد، B منفی دو درصد و AB منفی یک درصد است. بنابراین اگر کمبودی وجود دارد، ‌ ممکن است در گروه‌های خونی منفی باشد. زیرا فراوانی آن در جمعیت کشور ما کم است.  اما در حوزه گروه‌های خونی مثبت مشکلی نداریم؛ چراکه به عنوان مثال ۳۴ درصد مردم ما دارای گروه خونی O مثبت هستند.

ذخیره ۴۰۰۰ خون بندناف در سازمان انتقال خون

حاجی‌بیگی درباره اهدای خون بند ناف در کشور، گفت: بانک خون بند ناف از سال ۱۳۸۷ در سازمان انتقال خون ایران آغاز به کار کرد. خون بند ناف، خونی است که در جفت باقی می‌ماند و قبلا دور ریخته می‌شد، اما در حال حاضر با اهدای خون بند ناف می‌توان با تولد فرزندی، به نجات جان فرزند دیگری کمک کرد. در بانک خون ملی بند ناف ایران می‌توانیم از این خون بند ناف برای درمان بیماران سرطانی، درمان بیماران تالاسمی و بیماران دچار کم‌خونی استفاده کنیم. در حال حاضر نزدیک به ۴۰۰۰ ذخیره خون بند ناف داریم که آمار خوبی در دنیا محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پیوند مغز استخوان هم با استفاده از سلول‌های بنیادین خون‌ساز انجام می‌شود که در ۱۷ مورد سازمان انتقال خون ایران با کمک بیمارستان شریعتی انجام داده است، گفت: این خدمت یکی از خدمات بسیار خوب در منطقه است. سازمان انتقال خون به صورت رایگان این خون را نگهداری می‌کند.

حاجی‌بیگی ادامه داد: اهدای خون بند ناف باید با رضایت پدر و مادر انجام شود. مردم باید بدانند که با تولد یک کودک و با خونی که در جفت باقی می‌ماند و بعضا هم دور ریخته می‌شود، می‌توان به نجات جان انسان دیگری کمک کرد و هیچ هزینه، نگرانی و مشکل خاصی هم ندارد. فقط باید اعلام کنند تا در بیمارستان خون بند ناف اهدا شود. ما در برخی بیمارستان‌ها مستقر هستیم و این اقدام را انجام می‌دهیم، اما به هر حال فرهنگ این موضوع هم باید در بین مردم جا بیفتد. این اقدام در سازمان نوپا است. قطعا این آمار در آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

سلطان اهدای خون جهان چه کسی است؟

حاجی‌بیگی رکوردداران اهدای خون در کشور گفت: در کشور  و در هر استانی رکوردداران اهدای خون اعم از زنان و مردان وجود دارند. مرحوم دکتر شیخ‌الاسلام رکورددار اهدای خون در ایران و دنیا بودند و به نوعی سلطان اهدای خون محسوب می‌شدند که به رحمت خدا رفتند، اما در کل کشور رکوردداران اهدای خون را داریم که ۱۵۰ اهدای خون به بالا دارند. در تک‌تک استان‌ها ۳۰ رکورددار داریم و در تهران این تعداد بیشترند. رکوردداری هم داریم که ۱۸۹ بار اهدای خون داشته‌ است.

وی درباره نحوه تاسیس مراکز اهدای خون در برخی شهرهای استان تهران که فاقد مرکز اهدای خون هستند، گفت: در شهرستان‌های اطراف تهران مانند رباط کریم، شهر قدس، ورامین و شهریار مرکز اهدای خون داریم. در عین حال تیم‌های سیار خون‌گیری هم با درخواست مردم در هر منطقه مراجعه می‌کنند. باید توجه کرد که اگر قرار باشد در یک شهر، مرکز انتقال خون تاسیس شود، باید سالانه ۲۰ هزار واحد اهدای خون داشته باشد؛ چراکه تاسیس این مراکز هزینه دارد. ما در کل استان تهران ۱۱ مرکز اهدای خون داریم که پنج مرکز هم مراکز جامع انتقال خون هستند که در منطقه بی‌نظیرند و مردم علاوه بر خون می‌توانند پلاکت و پلاسما را به روش فرزیس اهدا کنند. مترو امام خمینی هم یکی مراکز دیگرمان است، مرکز پیروزی و وصال هم فعالند.

حاجی‌بیگی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، درباره تعطیلی مرکز اهدای خون افسریه تهران، گفت: تکریم اهداکنندگان خون برایمان مهم است. فضایی که مردم خون‌شان را اهدا می‌کنند، باید جای خوبی باشد.  کانکس افسریه جای مناسبی نبود. در حال حاضر مرکز جامع اهدای خون در تهرانپارس در جنب پارک پلیس است که مردم می‌توانند به آن مراجعه کنند.

خون ایرانیان،  جزو سالم‌ترین خون‌هاست

وی درباره حجامت نیز گفت: کسی که حجامت می‌کند تا یکسال از خون دادن معاف است. حجامت توصیه شده، اما برای بیماران. اگر فردی بیمار و از اهدای خون معاف است، می‌تواند حجامت کند. در عین حال توصیه می‌کنیم کسانی که شرایط اهدای خون را دارند، به دلیل نیاز بیماران، اهدای خون انجام دهند. خون ایرانیان جزو سالم‌ترین خون‌ها در حوزه اهدای خون است.

حاجی‌بیگی درباره اهدای خون افراد خارجی نیز گفت: اهدای خون از کشوری به کشور دیگر ممنوع است. هر کشوری باید خون بیمارانش را خودش تامین کند. واردات خون هم ممنوع است. آن جریانی هم که با عنوان ورود خون‌های آلوده مطرح شد، ‌ به اشتباه ورود خون آلوده لقب گرفت و در واقع واردات داروهای مشتق از پلاسما بود. در حال حاضر خوشبختانه در برخی از فاکتورهای مورد نیاز بیماران در حال خودکفایی هستیم و پلاسمای ایرانیان برای تبدیل به دارو به آلمان ارسال می‌شود و مجددا داروی مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی به کشور بازمی‌گردد مانند آلبومین و فاکتورهای خونی.

انتهای پیام


10241449
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است