استانی 22:14 - 01 اسفند 1397

«بیشه دالان» گرفتار در باتلاق مشکلات/ تالابی که زمین کشاورزی شد

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: تالاب بیشه دالان بروجرد در ۲۵ سال گذشته بیش از ۹۰۰ هکتار مساحت داشته که در حال حاضر با دخالت عوامل انسانی مساحت آن به ۴۳۰ هکتار کاهش یافته است. برای نگهداری تالاب بیشه دالان در ماه های اخیر برای مدیریت تالاب بیشه دالان بروجرد با حضور مسئولان مرتبط در غالب کارگاه های تخصصی جلساتی برگزار شده است که متاسفانه تا کنون نتایج مطلوبی از آن به دست نیامده است.

به همین منظور امروز چهارشنبه جلسه ای با حضور فرماندار بروجرد، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد، رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد و تعدادی دیگر از مسئولان متولی برای بررسی مشکلات و مدیریت تالاب بیشه دالان بروجرد در محل فرمانداری ویژه بروجرد برگزار شد.

۶۰۰ هکتار از «بیشه دالان» با بارندگی های اخیر مجددا زیر آب رفته است

مصطفی مصطفی وند رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد در این رابطه گفت: تالاب بیشه دالان بروجرد نمونه اکوسیستم طبیعی منحصر به فرد در غرب کشور است که ارزش ۹۰۰ هکتار آن از ۹۰ هزار هکتار زمین کشاورزی بیشتر است.

وی افزود: روند رو به تخریب بیشه دالان بروجرد از ۲۵ سال گذشته شروع شده که در حال حاضر ۶۰۰ هکتار آن با بارندگی های اخیر مجدد زیر آب رفته است.

کشاورزان با زهکشی اطراف تالاب، آب «بیشه دالان» را تخلیه کرده اند تا آن را به زیر کشت محصولات کشاورزی ببرند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد تصریح کرد: همچنین در دو سال اخیر احیای مجدد تالاب در دستور کار قرار گرفته و هم اکنون پاسگاه محیط بانی در این منطقه با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است؛ برگزاری جلسات تخصصی با هدف ایجاد مشارکت مردمی از اقدامات مسئولان امر بوده است.

مصطفی وند ادامه داد: در گذشته کشاورزان منطقه با زه کشی اطراف تالاب آب بیشه دالان را به صورت پمپاژ تخلیه می کرده اند تا زمین را به زیر کشت محصولات کشاورزی ببرند.

نقشه تالاب «بیشه دالان» باید مشخص شود تا این عرصه تملک شود

امیر ثقلینی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد نیز در سخنانی گفت: تالاب بیشه دالان با ۹۰۰ هکتار مساحت یک پلاک محسوب می شده است که بین شش روستا قرار دارد.

وی تصریح کرد: روستاییان به عنوان بهره برداران تالاب سال های متمادی از آن استفاده کرده و بیش از ۲۰ سال است که جهاد کشاورزی اطراف تالاب را زه کشی کرده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد، ادامه داد: نقشه کامل تالاب بیشه دالان بروجرد باید مشخص شود تا این عرصه تملک شود.

ثقلینی تاکید کرد: مدیریت سیستمی با هدف تامین معیشت پایدار در دیگر تالاب های کشور انجام شده است اما در بروجرد برای انجام این برنامه با چالش هایی روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه برای تملک این عرصه هر آنچه لازم باشد در اختیار فرمانداری ویژه بروجرد می گذاریم، افزود: در کمیته برنامه ریزی باید موضوع تصویب و کلیات تالاب بیشه دالان بروجرد مشخص شود.

هر مقدار از تالاب بیشه دالان بروجرد که باقی مانده است باید حفظ شود

عبدالرحیم رحیمی فرماندار بروجرد نیز در سخنانی با بیان اینکه مدیران دستگاه های متولی وقت در خصوص از بین رفتن تالاب بیشه دالان بروجرد، کم کاری کرده اند، ادامه داد: در حال حاضر هر مقدار از تالاب بیشه دالان بروجرد که باقی مانده است باید حفظ شود.

وی افزود: در حال حاضر چیزی مشخص نیست و این وسط حلقه مفقوده ای وجود دارد که در مرحله اول باید سند زمین های باقیمانده تالاب از سوی منابع طبیعی با واگذاری به محیط زیست انتقال داده شود.

فرماندار بروجرد تصریح کرد: ظرف یک هفته باید ۴۳۰ هکتار باقیمانده از طریق نقشه کشی مشخص و منابع طبیعی برای آن سند صادر کند.

رحیمی، یادآور شد: این زمین ها نباید به دست افراد خاص بیفتد، این تالاب برای عموم مردم است و مسئولان مربوطه باید تلاش کنند برای احیای تالاب بیشه دالان بروجرد اعتبارات استانی و ملی بگیرند.


10060136
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است