بین‌الملل 06:19 - 05 اردیبهشت 1393
گزارش/
با تعیین تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه، محافل سیاسی رسانه ای غربی با به راه انداختن جنگ روانی که ناشی از هراس و وحشت آنها از تحقق اراده سیاسی ملت سوریه می باشد، تلاش می‌کنند مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری آتی سوریه را زیر سوال ببرند.

در این گزارش سرویس بین‌ الملل باشگاه خبرنگاران به تازه‌ترین رویکرد رسانه‌های غربی و مقامات این کشورها پس از اعلام تاریخ انتخابات سوریه می‌پردازیم:


بررسی رویکرد خبرگزاری‌های غربی در قبال تحولات سوریه نشان می‌دهد که بعد از اعلام دولت سوریه در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، اتهام چند هفته پیش مخالفان علیه دولت و ارتش این کشور در استفاده از گاز کلر علیه مخالفان در دستور کار سیاسی و تبلیغاتی این خبرگزاری‌ها و دولت های متبوع آنها قرار گرفته است و هر روز شاخ و برگ جدیدی به این اتهام داده می شود. 




این در حالی است که اغلب همین خبرگزاری ها و دولت های متبوع آنها زمانی که اتهام جدید مخالفان از سوی رسانه‌های عربستان و قطر مطرح شد سکوت کردند و این نشان می‌دهد که دولت‌های غربی در تلاشند از این اتهام به عنوان اهرم فشار علیه دولت سوریه برای منصرف کردن آن از برگزاری انتخابات وادار کنند و بدین ترتیب روند سیاسی سوریه را بار دیگر در مدار نشست های ژنو قرار دهند تا شاید ناکامی‌های نظامی خود را در عرصه سیاسی جبران کنند.


اما نکته قابل توجه دیگری که به موازات فضا سازی علیه دولت سوریه در استفاده از گاز کلر در خبرگزاری های غربی پیگیری می‌شود انعکاس اقداماتی است که دولت‌های متبوع این خبرگزاری ها بخصوص در اروپا برای مقابله با تکفیری های دو تابعیتی شرکت کننده در جنگ سوریه انجام می دهند.


فرانس پرس در گزارشی به نقل از "فرانسو اولاند" رئیس جمهور دولت متبوع خود نوشت: "فرانسه همه تدابیر را برای بازداشتن، منع و تنبیه مردان یا زنانی که به سمت جهاد(!) کشیده شده‌اند به کار می گیرد. اولاند گفت: "فرانسه از همه توان خود استفاده خواهد کرد و با استفاده از همه فنون از جمله امنیت سایبری با این پدیده مبارزه می کند". 




این خبرگزاری در گزارشی دیگر با رویکرد بازدارنده درباره اینکه چه سرنوشتی در انتظار شرکت کنندگان در جنگ سوریه خواهد بود نوشت: "یک خواننده سابق آلمانی که به جهادیها در سوریه ملحق شده بود در انفجار انتحاری شبه نظامیان رقیب کشته شد. "دنیس کاسپرت" در سوریه نام "ابوطلحه الآلمانی" را برای خود برگزیده بود".


همچنانکه ملاحظه می شود فرانس پرس در این گزارش خواسته نشان دهد که همه دو تابعیتی‌های شرکت کننده در جنگ سوریه از فرانسه نیستند و دیگر کشورهای اروپایی نیز در این ماجرا شریکند. اما آنچه که به چرایی تقارن رویکرد خبرگزاری های غربی در پرونده سازی علیه دولت سوریه در استفاده از گاز کلر علیه مخالفان از یکسو و برجسته سازی تلاش های دولت های متبوع خود در مقابله با تکفیری های دو تابعیتی شرکت کننده در جنگ سوریه از دیگر سو مربوط می شود القای این پیام به مخاطب است که مخالفت دولت های غربی با دولت سوریه به مفهوم حمایت از همه مخالفان دولت سوریه از جمله تکفیری ها نیست.




هدف دیگر سرپوش گذاشتن بر نقش مستقیم و غیر مستقیم این دولت‌ها در انتقال تکفیری‌ها از سراسر دنیا از جمله اروپا به سوریه است.


*** تلاش کور برای زیر سوال بردن مشروعیت "انتخاباتی مشروع"
با تعیین تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه، محافل سیاسی رسانه ای غربی با به راه انداختن جنگ روانی که ناشی از هراس و وحشت آنها از تحقق اراده سیاسی ملت سوریه می باشد، تلاش می‌کنند مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری آتی سوریه را زیر سوال ببرند. 


خبرگزاری فرانسه با اتخاذ چنین رویکردی طی گزارشی نوشت: "اتحادیه اروپا از تصمیم دولت سوریه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ سوم ژوئن آینده به شدت ابراز تاسف کرد و هشدار داد در شرایطی که جنگ داخلی خونین در سوریه همچنان بیداد می کند، این انتخابات بی اعتبار خواهد بود".


بر اساس این گزارش کاترین اشتون مسئول بلند پایه سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای تاکید کرد این اتحادیه از اعلام رسمی مقامات سوریه مبنی بر این که قصد دارند سوم ژوئن آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار کنند، عمیقا متاسف است. 


این خبرگزاری اظهارات کاترین اشتون در این بیانیه را مبنی بر اینکه "هر گونه انتخابات در سوریه باید در چارچوب مشخصی که بیانیه ژنو در ژوئن سال دو هزار و دوازده، تعیین کرده است برگزار شود" مورد تاکید قرار داد و افزود: "در بیانیه ژنو اصول انتقال سیاسی در سوریه به دقت تعریف شده اما این بیانیه تا کنون به اجرا گذاشته نشده است".


در بیانیه کاترین اشتون آمده است انتخاباتی که توسط دولت سوریه خارج از این چارچوب ( بیانیه ژنو) و در بحبوحه جنگ داخلی این کشور برگزار شود، فاقد اعتبار است. 






این خبرگزاری در توجیه  این ادعا می نویسد: "این انتخابات در مناطق تحت کنترل رژیم سوریه و آن هم در شرایطی برگزار خواهد شد که میلیون ها تن از شهروندان سوری از بیم درگیری ها و خشونت ها مجبور شده اند شهرها و روستاهای خود را ترک و به مناطق امن تر در داخل یا خارج کشور مهاجرت کنند بنابراین چنین انتخاباتی اصول دموکراتیک پایه را رعایت نخواهد کرد، عاری از هر گونه اعتبار خواهد بود و تلاشهای کنونی را برای دستیابی به راه حلی مسالمت آمیز برای بحران این کشور تضعیف خواهد کرد". 


نکته قابل تامل دیگر اینکه دبیرکل سازمان ملل در سخنانی تصریح کرد که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه تلاش‌ها برای راه‌حل سیاسی را تضعیف می‌کند.


به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه هشدار داد:  "برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه در تاریخ اعلام شده یعنی سوم ژوئن باعث تضعیف تلاش ها برای دستیابی به یک راه حل سیاسی به منظور پایان دادن به جنگ داخلی سه ساله در این کشور خواهد شد".




به نوشته این خبرگزاری "استفان دوجاریچ" سخنگوی سازمان ملل متحد گفت: بان کی مون و اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه هشدار داده اند برگزاری انتخابات تحت شرایط کنونی که درگیری ها در این کشور ادامه دارد و سوریه با موج گسترده آواره ها روبرو است به روند سیاسی و تلاش ها برای حل سیاسی بحران این کشور آسیب وارد خواهد کرد".


*** نتیجه پایانی
 در حالی که بحران سوریه که بیش از سه سال از آغاز آن می‌گذرد و تاکنون جان ده‌ها هزار نفر را گرفته، از آغاز با ادعای دموکراسی‌خواهی آغاز شد و با حمایت‌های کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی، به جنگی تمام عیار بدل شد،‌ مشخص نیست که چرا مقامات غربی و افرادی مانند بان کی مون از تحقق اراده سیاسی ملت سوریه تا این اندازه هراس دارند؟




به نظر می‌رسد برای طرف غربی، اصل دموکراسی در سوریه چندان مهم نیست و آن نوع مردم‌سالاری در سوریه از نظر پایتخت‌های غربی پذیرفته شده است که خروجی آن تضمین شده و در راستای منافع قدرت‌های غربی باشد.


منابع:




http://news.yahoo.com/france-information-assad-regime-using-chemical-weapons-hollande-104954472.html


http://news.yahoo.com/eu-condemns-syria-plans-june-3-election-200437489.html


http://edition.cnn.com/2014/04/22/world/meast/syria-civil-war/


http://www.globalresearch.ca/propaganda-alert-us-and-un-object-to-the-holding-of-presidential-elections-in-syria/5378910


http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2014/Apr-20/253927-france-has-information-assad-regime-using-chemical-weapons-hollande.ashx#axzz2zmxfi8Jb






انتهای پیام/

3569758
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک تحلیلگر مسائل مقاومت فلسطین سرنگونی پنج پهپاد ارتش رژیم اسرائل به دست حزب الله لبنان را دارای پیام‌های خاصی برای این رژیم ، مقاومت و حامیان آن دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک سناتور روسی با اشاره به اعتراضات دانشجویان آمریکایی به حملات اسرائیل گفت که اعتراضات به این رژیم در آمریکا به ابعاد بی‌سابقه‌ای رسیده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد ایران تا دستیابی به بمب اتم چند هفته فاصله دارد اما به دنبال ساخت آن نیست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیرخارجه انگلیس در نخستین سفرش به قرقیزستان مدعی شد که این کشور شرکای تحت رهبری چین در حوزه اقتصادی دارد و بیشکک باید حق انتخاب شریکان را داشته باشد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پس از استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی و تصمیم فرمانده منطقه مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی برای استعفا، برخی فرماندهان دیگر نیز استعفا خواهند کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اساتید و دانشجویان دانشگاه کلمبیا در پی یورش پلیس آمریکا به محوطه آن و بازداشت دانشجویان حامی فلسطین کلاس‌ها را تعطیل کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» چین اتهام فعالیت جاسوسی در آلمان را «قاطعانه» رد کرد و از برلین خواست که وجهه پکن را خدشه‌دار نکند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در اولین روز محاکمه رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دادستان نیویورک دونالد ترامپ را به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ این کشور متهم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی برخورد دو بالگرد نظامی با یکدیگر در مالزی مرگ هر ۱۰ سرنشین در محل حادثه قبل از اعزام به بیمارستان، تایید شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز تایید کرد که رژیم صهیونیستی به هیچ یک از اهدافی که تعیین کرده بود نرسیده است و این معنایی جز شکست ندارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است