سیاسی 15:06 - 28 دی 1396
رییس مجمع نمایندگان استان مرکزی مطرح کرد:
رییس مجمع نمایندگان استان مرکزی با بیان اینکه صحنه تولید با مشکلات بسیاری دست به گریبان است، از آمادگی نمایندگان مجلس برای اخذ تصمیمات برای رفع مشکلات در راستای ایجاد تحول اساسی در این حوزه خبر داد.

آمادگی نمایندگان مجلس برای ایجاد تحول اساسی در حوزه کشاورزی

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، علی اکبر کریمی در نشست تشکل های بخش کشاورزی با اشاره به اینکه استان مرکزی دارای قابلیت های بسیاری در حوزه کشاورزی است، افزود: یکی از مشکلات کشاورزان در حوزه تعارضاتی است که با منابع طبیعی دارند. منابع طبیعی برای برخی اراضی کشاورزی که سالهاست کشاورزان در آن به کشت و زرع مشغولند سند دولتی صادر کرده است.  

وی با بیان اینکه کشاورزان در این زمین ها کشت دیم انجام می دهند و این کشت منبع ارتزاق آنهاست، چاره اندیشی برای رفع این معضل را خواستار شد.

  کریمی تاخیر در اعلام نرخ تضمینی محصولات کشاورزی را دیگر مشکل موجود عنوان کرد و گفت: در خنداب منبع اصلی ارتزاق مردم از محل تولید انگور است و با توجه به کم آبی موجود، میزان تولید کاهش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر لزوم داربستی شدن درختان انگور در این منطقه گفت: این اقدام راندمان تولید محصول را حتی در شرایط سرمازدگی باغات افزایش می دهدو به نوعی درختان به این روش از سرمازدگی نجات پیدا می کنند.

کریمی با بیان اینکه در استان منابعی در این خصوص تامین شده ولی خنداب و اراک نیازمند اعتبار ویژه در این حوزه هستند اظهار کرد: داربستی شدن باغات در کنار توسعه آبیاری قطره ای و یکپارچه سازی باغات راندمان تولید محصول را در این منطقه بسیار افزایش خواهد داد.

وی همچنین به عدم پرداخت سهم تولید از منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت: از ابتدای اجرای طرح هدفمندی یارانه ها تاکنون این مهم عملیاتی نشده است.

کریمی با اشاره به مشکلات موجود میان کشتارگاه ها و اتحادیه مرغداران با شرکت پشتیبانی امور دام و ضرورت چاره اندیشی برای رفع این مشکل از دیگر بخش های سخنان نماینده اراک، کمیجان و خنداب در این جلسه بود.

به گزارش ایسنا، محمدرضا منصوری نماینده ساوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه باید چرایی عدم توانمندی در صادرات قابل قبول محصولات کشاورزی را دریابیم افزود: با استفاده از روش های سنتی تولید نمی توان در دنیای امروز رقابت کرد. توجه به لزوم افزایش دانش فنی و علمی در حوزه کشاورزی ضروری است.

وی اظهار کرد: در دنیای امروز صادرات بسیار سودآورتر از گذشته است اما برای دستیابی به ثروت در حوزه صادرات محصولات کشاورزی تمام لوازم مورد نیاز تولید و صادرات باید مورد توجه و دقت قرار گرفته و فرایند تولید متولی داشته باشد.

منصوری در ادامه با اشاره به اختلافات موجود میان منابع طبیعی و کشاورزان، اجاره دادن زمین های کشاورزی به کشاورزان را یک راهکار مناسب برای رفع این مشکل عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، ابراهیم رضایی نماینده خمین در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: آینده روشنی برای کشاورزی متصور نیست و همین امر کشاورزان را به مهاجرت مجبور کرده است.

وی افزود: اگر امید در روستاها ایجاد شود مردم به این مناطق باز می گردند. بسیاری از حرکات اقتصادی و جریان های تولیدی بدون دخالت دولت و با واگذاری به بخش خصوصی قابل انجام است و تولیدکنندگان در این شرایط می توانند راه خود را بیابند.

رضایی با بیان اینکه می توان از ظرفیت تشکل های کشاورزی برای ترسیم آینده ای روشن در این حوزه بهره برد افزود: از جهاد کشاورزی انتظار می رود که در این حوزه نقش خود را به خوبی ایفا کند.

وی از مسئولان جهاد کشاورزی خواست عزم و اراده خود را برای کمک به تولید تقویت کنند و در این زمینه هدفگذاری انجام شود.

رضایی با انتقاد از مسیر طولانی کسب مجوزها در بخش کشاورزی این مسئله را عامل بی انگیزگی فعالان این حوزه دانست و خواستار برداشته شدن موانع از این مسیر شد.

به گزارش ایسنا، علی ابراهیمی نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه دورنمای مشخصی در حوزه کشاورزی وجود ندارد، هدررفت منابع کشور در برخی محصولات کشاورزی که بی هدف تولید می شوند را بسیار بالا عنوان کرد و گفت: بخش کشاورزی در تامین نهاده ها از یکطرف و عرضه محصول از سوی دیگر دچار از هم گسیختگی است.

وی با اشاره به تخصیص 1.5 میلیارد دلار در حوزه اشتغال روستایی گفت: متقاضیان در دریافت تسهیلات موفقیت چندانی ندارند و مشکل تامین ضمانت های مورد نظر بانک آنان را از دریافت تسهیلات ناامید می کند و با توجه به اینکه مجوز برداشت این مبلغ از صندوق توسعه به شرط اثرگذاری صادر شده اگر این اثرگذاری صورت نگیرد امکان تکرار دریافت آن وجود ندارد.

ابراهیمی به مشکل پایین بودن قیمت شیر تولیدی در استان اشاره کرد و گفت: این مشکل بر آینده فعالیت دامداران تاثیرگذار است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز با بیان اینکه جهاد کشاورزی مجری قوانینی است که توسط نمایندگان مجلس تصویب می شود و برخی قوانین نیازمند اصلاح هستند .

علی بابایی افزود: الگوی کشت پنج ساله محصولات کشاورزی مختلف در استان مرکزی آماده شده است.



انتهای پیام

9643264
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام حزب موتلفه توطئه‌های جدید دشمنان علیه جمهوری اسلامی را شکست خورده تلقی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور پس از سفر رسمی و پرکار یک روزه به سریلانکا، دقایقی پیش کلمبو پایتخت این کشور را به مقصد ایران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور به استانداران سراسر کشور دستور داد برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم بزرگداشت امام خمینی (ره) در ۱۴ خرداد اهتمام ویژه داشته باشند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: ۹۰ داوطلب در سطح کشور در دور دوم انتخابات برای تصاحب ۴۵ کرسی مجلس رقابت می‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر کشور گفت: تقسیمات کشوری جدید فرآیندی دارد که در حال پیگیری است و تاکنون در کمیسیون سیاسی دولت مصوب شده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز سه‌شنبه اول خرداد ۱۴۰۳ در ساختمان قدیم مجلس برگزار خواهد شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماز جمعه این هفته تهران - ۷ اردیبهشت ماه - به امامت آیت الله خاتمی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیسی گفت: تهدید‌ها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده و پیشرفت ادامه داشته است ایران امروز را می‌توان کشوری پیشرفته و فناور نامید.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد واقعه طبس و شکست مفتضحانه متجاوزان آمریکایی منتشر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت و اردن در خصوص میدان آرش را مردود اعلام و بر حق جمهوری اسلامی ایران در این میدان تاکید کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است