استانی 01:02 - 05 آذر 1393
مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: با افت شدید دما در زمستان به صورت مستمر و کاهش نزولات آسمانی در بهمن و اسفند گذشته و افزایش دما در تابستان، شاهد کاهش عملکرد مزارع زعفران تا 30 درصد نسبت به سال گذشته هستیم.

کاهش 30 درصدی عملکرد مزارع زعفران خلیل‌آباد

منوچهر احمد نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، اظهار کرد: کار برداشت زعفران از سطح 4000 هکتار از مزارع زعفران شهرستان آغاز شده است. با پیش‌بینی می‌شود از این سطح 11 تن زعفران برداشت شود.

وی با بیان اینکه امسال طرح مشترکی با همکاری سازمان یونیدو(سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) جهت نظارت بر نحوه کاشت و داشت زعفران در روستای مزده خلیل‌آباد در حال اجراست، خاطرنشان کرد: در این طرح، با کمک یک کارشناس کشاورزی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی و نظارت بر نحوه کاشت و داشت زعفران به صورت پایلوت در روستای مزده از توابع شهرستان خلیل‌آباد اقدام شده است.

احمد نژاد خاطرنشان کرد: جهت حمایت از زعفران کاران، 400 تن انواع کودهای شیمیایی توزیع شده است. همچنین جهت افزایش بهره‌وری و ضدعفونی کردن پیازهای زعفران و استفاده از پیازهای مرغوب و درشت، کارشناسان این مدیریت بازدیدهای مستمری از مزارع زعفران در حال احداث انجام داده است.

وی یادآور شد: در هر هکتار زیر کشت زعفران حدود 200 نفر روز کارگر برای مرحله داشت و برداشت نیاز است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد از زعفران کاران خواست، بعد از برداشت گل زعفران نسبت به آبیاری به موقع و استفاده از کودهای اوره و کلرو پتاسیم طبق نظر کارشناسان جهاد کشاورزی اقدام کنند. همچنین کشاورزان باید در مرحله داشت نسبت به وجین و مبارزه با علف‌های هرز مزارع و محلول پاشی با انواع کودهای شیمیایی و ریز مغذی‌ها اقدام کنند تا شاهد کاهش عملکرد در سال‌های آتی نباشیم.

انتهای پیام


5271832
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است